E-Auto Service Manager 6/2023

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - HELLA ROZSZERZA SERIĘ REFLEKTORÓW DODATKOWYCH BLACK MAGIC - NARZĘDZIA I AKCESORIA PNEUMATYCZNE DLA LAKIERNIKÓW - SYSTEM XTREME OD STANDOX - XTREMALNIE SZYBKI PROCES NAPRAWY e-AUTO SERVICE Nr 06/2023

Cena detaliczna zestawu: 21 470 zł Cena rekomendowana: 15 230 zł ZYSKUJESZ 6 240 ZŁ WYMIEŃ SWOJE STARE URZĄDZENIE mega macs 66 na mega macs X z tabletem Samsung Galaxy Tab Active4 Pro, najwyższym oprogramowaniem SDI X4 i roczną licencją gratis!

AUTO LAKIERNIA 8 ZESTAW JAK MALOWANY 14 SYSTEM XTREME OD MARKI STANDOX 18 WYBÓR ODPOWIEDNIEGO PISTOLETU LAKIERNICZEGO 23 KABINA LAKIERNICZA A ADAPTACJA POMIESZCZENIA 27 OCHRONA DRÓG ODDECHOWYCH W LAKIERNI SAMOCHODOWEJ WARSZTAT 4 MOCARZ NA DROGACH 33 SERWIS KLIMATYZACJI NA WIOSNĘ 37 WYBÓR PODNOŚNIKÓW DWUKOLUMNOWYCH PULS BRANŻY 40 NAJLEPSZY SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY ŚWIATA 43 JAK FORD BUDUJE SAMOCHODY ELEKTRYCZNE? 49 AUTO PARTNER POPRAWIA PRZYCHODY 51 TRZYLETNIE TESTY ETRANSITA 55 carVertical ZMIENIA SIĘ DLA KLIENTÓW NOWOŚCI 58 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - HELLA ROZSZERZA SERIĘ REFLEKTORÓW DODATKOWYCH BLACK MAGIC - NARZĘDZIA I AKCESORIA PNEUMATYCZNE DLA LAKIERNIKÓW - SYSTEM XTREME OD STANDOX - XTREMALNIE SZYBKI PROCES NAPRAWY e-AUTO SERVICE Nr 06/2023

4 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 MOCARZ NA DROGACH • Rozszerzona seria Black Magic zachwyca solidną konstrukcją, aluminiową obudową i doskonałymi parametrami świetlnymi; całkowicie czarne belki świetlne pasują do każdego pojazdu. • Rozszerzenie asortymentu obejmuje 14 belek świetlnych z homologacją ECE do użytku na drogach i 18 belek świetlnych do zastosowań terenowych. HELLA, rozszerza swoją ofertę produktów Black Magic o łącznie 32 nowe belki oświetleniowe. W ten sposób firma kontynuuje historię sukcesu również w Europie, ponieważ seria reflektorów już od wielu lat jest bestsellerem w USA. Na początku 2022 r. została wprowadzona również w Europie do zastosowań terenowych. Oprócz belek świetlnych pierwszej generacji dostępnych już do zastosowań terenowych, HELLA rozszerzyła teraz serię o 18 dodatkowych belek świetlnych do zastosowań terenowych i 14 belek świetlnych z Homologacja ECE R149 do użytku jako dodatkowe reflektory w ruchu drogowym HELLA Black Magic Tough to dodatkowe reflektory świateł drogowych o bardzo dużej mocy świetlnej. W zależności od wersji oferują do 9200 (z homologacją ECE) lub 20 000 (do zastosowań terenowych) efektywnych maksymalnych lumenów, co czyni je idealnymi do sytuacji, w których niezbędne jest jak najlepsze oświetlenie otoczenia. Zarówno jednorzędowe „Slim”, jak i dwurzędowe listwy świetlne „Double Row”, dzięki charakterystycznemu wyglądowi w całkowicie czarnej stylistyce, zapewniają wysoki efekt rozpoznawalności, a jednocześnie przyciągają wzrok w każdym pojeździe terenowym, SUV lub ciężarówce. Nowe, szczególnie wytrzymałe listwy oświetleniowe drugiej generacji są dostępne w wersjach „Slim” i „Double Row” zarówno w wersji prostej, jak i zakrzywionej tak zwanej „Curved”. Wersje „Curved” charakteryzują się wypukłą krzywizną i oferują szczególnie szeroki rozsył światła. HELLA rozszerza serię reflektorów dodatkowych Black Magic o 32 nowe belki świetlne WARSZTAT

5 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 14 Belek świetlnych z homologacją ECE, odpowiednie jako dodatkowe reflektory w ruchu drogowym Oprócz wyrafinowanego i atrakcyjnego wzornictwa, dodatkowe reflektory z serii Black Magic oferują doskonałą moc świetlną. Na przykład najdłuższa wersja ECE o przekątnej 40 cali ma strumień świetlny 9200 efektywnych lumenów. Doskonały wybór dla tych, którzy potrzebują dobrego oświetlenia ciężarówki lub SUV-a. Ponadto seria produktów jest zgodna z ochroną EMC zgodnie z ECE-R10, posiada wszystkie niezbędne klasy ochrony, dzięki czemu jest pyłoszczelna i odporna na mycie pod wysokim ciśnieniem. Napięcie robocze 10-30 V i wyjątkowo mocny, dwumetrowy kabel sprawiają, że seria Black Magic jest idealnym towarzyszem dla ciężarówek, SUV-ów i pojazdów terenowych. Wersje ECE są dostępne o długościach od 7 do 40 cali. 18 nowych wariantów belek świetlnych do zastosowań terenowych (Offroad) Oprócz serii ECE pojawi się również rozszerzenie o wersje czysto terenowe. Dzięki łącznie 18 nowym wariantom w wersjach „Slim” i „Double Row”, WARSZTAT

6 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 które będą dostępne zarówno w wersji prostej, jak i zakrzywionej „Curved”, HELLA oferuje listwy świetlne o długości od 20 do 52 cali i maksymalnej wydajności świetlnej 20 000 efektywnych lumenów. Belki świetlne Black Magic Tough do zastosowań terenowych posiadają również zintegrowany czujnik termiczny, który umożliwia dostosowanie ich do temperatury otoczenia. Ta nowa funkcja nie tylko zapobiega przegrzaniu lub awarii diod LED, ale także zwiększa moc światła, gdy temperatura otoczenia jest niska. Daje to użytkownikowi idealną ilość światła w każdych warunkach. Wraz z rozszerzeniem asortymentu HELLA oferuje teraz łącznie 40 listew świetlnych pojedynczo lub w zestawach, zapewniając w ten sposób odpowiednią listwę świetlną do każdego miejsca montażu w pojeździe: czy to na dachu, belce dachowej, osłonie chłodnicy czy zderzaku, dodatkowe reflektory można montować w pozycji stojącej lub wiszącej. Całkowicie czarne, z dyskretnym logo HELLA, listwy świetlne z serii Black Magic są również specjalnym elementem stylistycznym każdego pojazdu. Czarne dodatkowe wsporniki do montażu z tyłu są również dostępne jako akcesoria w ramach serii. Zapewniają one dodatkową stabilność dla wszystkich listew świetlnych o długości od 40 cali i dłuższych za pomocą 4-punktowego mocowania. Alternatywnie wsporniki te można również zastosować zamiast wsporników bocznych, aby optymalnie wykorzystać powierzchnie montażowe w pojeździe. WARSZTAT

7 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 WARSZTAT Elegacki, stylowy wygląd Black Magic z czarnymi uchwytami Unikalne kształty z narożnikami i krawędziami Wytrzymała konstrukcja dla największych wymagań Mocny strumień światła dzięki nowoczesnemu systemowi reflektorów i bardzo mocnym diodom LED we wszystkich 18 wariantach OFF-road Po raz pierwszy w ofercie wersje zakrzywione „curved” System kontroli temperatury POCZUJ PRAWDZIWĄ OFF-ROADU

8 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA ZESTAW JAK MALOWANY Lakiernik samochodowy to fach poszukiwany. Niestety za tym faktem nie idzie odpowiednio mocna akcja edukacyjna, więc na młodych zdolnych w tym fachu przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. W tej sytuacji wiele warsztatów mechanicznych, z potrzeby chwili, uruchamia własne stacje malowania natryskowego. Dziś piszemy o tym, jak można sobie znacząco ułatwić skompletowanie potrzebnego do tego sprzętu. NARZĘDZIA I AKCESORIA PNEUMATYCZNE W OFERCIE DLA LAKIERNIKÓW - PROLINE DLACZEGO WŁAŚNIE ZESTAW PROLINE? Dzięki komplementarności oferty PROLINE można praktycznie w jednym miejscu zyskać wyposażenie robocze do malowania natryskowego. Od kompresora, przez instrumenty pomiarowe, przewody i złącza po pistolety malarskie. Powie ktoś – są przecież firmy zajmujące się tylko tym obszarem, więc po co mi taki zestaw? Od razu wyjaśnijmy – to zestaw dla warsztatu, który pracuje całościowo i obok właściwej mechaniki samochodowej trudni się dorywczo prostymi naprawami blacharsko- lakierniczymi. Właśnie dla takiego Klienta mamy zestaw, który kupi szybko i w korzystnym stosunku jakość-cena. Może też liczyć na sumienny, lokalnie działający serwis w razie jakichkolwiek usterek sprzętu. To po prostu rozsądny wybór, podyktowany rynkowym zapotrzebowaniem.

9 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 Wybierając szybkoschnące produkty AraClass marki Glasurit zaoszczędzisz czas, zoptymalizujesz pracę i zadbasz o środowisko naturalne. Posiadają one certyfikat zrównoważonej biomasy - Eco Balance, co oznacza, że pomagają ograniczać emisję CO2. W portfolio znajdują się m.in. produkty schnące na powietrzu, a także UV: spraye, szpachle oraz podkłady i lakier bezbarwny. Postaw na ekologię, wybierz AraClass marki Glasurit! Poznaj najnowsze podkłady z rodziny certyfikowanych produktów Eco Balance. glasurit.com/pl Stawiamy na zrównoważony rozwój, bo ekologia jest dla nas ważna.

10 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 Kompresor olejowy 50l 1500W2km 8BAR 206l na minutę Tryton TKO50 Manometr ciśnienia w zbiorniku i manometr ciśnienia roboczego Dwie szybko-złączki do podłączenia przewodów ciśnieniowych Wyłącznik ochronny i termiczne zabezpieczenie uzwojenia Uchwyt i kółka transportowe Dane techniczne: Moc: 1500W / 2KM, Pojemność zbiornika: 50 l, Prędkość obrotowa: 2850 / min, Max. ciśnienie 8 bar, Wydajność: 206 l /min AUTO LAKIERNIA Wąż pneumatyczny spiralny PU 10m 5x8mm 10bar Proline 66351 Wykonane z poliuretanu (PU) o dużo większej elastyczności i odporności na zginanie niż z polietylenu (PE) LAKIERNICZY PAKIET PNEUMATYCZNY PROLINE – JAK I Z CZEGO MOŻESZ GO SKOMPLETOWAĆ? GAV Reduktor ciśnieniowy z filtrem i naolejaczem FRL-200 38 cala 6622 Zakres regulacji - 0 - 10 bar, Stopień filtracji - 10 mikronów, Maksymalne ciśnienie wewnątrz 14 bar, Rozmiar 3/8cala

11 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA Pistolet lakierniczy z dolnym zbiornikiem Proline 66344 Pistolet lakierniczy marki Proline 66344 przeznaczony jest do malowania powierzchni przy użyciu farb i lakierów. Idealny do prac wykończeniowo-zaprawkowych. Pistolet jest bardzo dobrze wyprofilowany co sprawia że idealnie leży w dłoni. Całość konstrukcji wykonana jest z aluminium. Pistolet posiada bardzo dobrej jakości iglicę i dyszę ze stali nierdzewnej co pozwala na długą, bezawaryjną pracę nawet przy nanoszeniu dużej ilości materiału. Zgodność z europejskimi standardami zapewnia deklaracja CE. Specyfikacja produktu: Pistolet z dyszą 1,5 mm, Metalowy zbiornik 860ml, Max. ciśnienie powietrza: 4 bar, Przyłącze: 1/4n Pistolet lakierniczy z górnym zbiornikiem Proline 66345 Pistolet lakierniczy marki Proline 66345 przeznaczony jest do malowania powierzchni przy użyciu farb i lakierów. Idealny do prac wykończeniowo-zaprawkowych. Pistolet jest bardzo dobrze wyprofilowany co sprawia że idealnie leży w dłoni. Całość konstrukcji wykonana jest z aluminium. Pistolet posiada bardzo dobrej jakości iglicę i dyszę ze stali nierdzewnej co pozwala na długą, bezawaryjną pracę nawet przy nanoszeniu dużej ilości materiału. Zgodność z europejskimi standardami zapewnia deklaracja CE. Specyfikacja produktu: Pistolet z dyszą 1,5 mm, Plastikowy zbiornik 600ml, Max. ciśnienie powietrza: 4 bar, Przyłącze: 1/4n

12 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA Zestaw pistoletów pneumatycznych z wężem Proline 66343 Praktyczny zestaw pistoletów pneumatycznych z wężem jest niezbędnym zakupem idącym w parze z zakupem kompresora. Każdy produkt z 5 elementowego zestawu ułatwi czynności takie jak: majsterkowanie, pompowanie kół, lakierowanie, serwisowanie pojazdów. Wąż pneumatyczny spiralny wyposażony jest w szybkozłącza co pozwala na łączenie kompresora z pistoletami. Zgodność z europejskimi standardami zapewnia deklaracja CE. W zestawie znajdują się poniższe elementy: Pistolet lakierniczy z górnym zbiornikiem 0,6l (max.4 bary) (66345), Pistolet do pompowania (max. 8 bary) (66346), Pistolet do mycia i ropowania 0,9l (max. 8 bary) (66347), Pistolet do przedmuchiwania (max. 8 bary) (66348), Wąż pneumatyczny spiralny PU (66350 FILM

13 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023

14 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 SYSTEM XTREME OD MARKI STANDOX - XTREMALNIE SZYBKI PROCES NAPRAWY System Xtreme od Standox, globalnej marki renowacyjnej firmy Axalta, umożliwia turbo szybki proces naprawy. Opatentowana technologia Axalta, która stoi za systemem Xtreme, oferuje imponujące właściwości produktów z tej serii oraz pozwala na znaczne oszczędności kosztów System Xtreme od marki Standox otwiera zupełnie nowy świat szybkich procesów lakierniczych. Co więcej, jest bardzo elastyczny w użytkowaniu i niezwykle ekonomiczny pod względem zużycia energii. To jedyny system na rynku, który pozwala na suszenie w temperaturze 60°C, 40°C, a nawet 20°C. W zależności od nakładu pracy w warsztacie, lakiernicy mogą wybrać ekstremalnie szybkie suszenie i wysoką przepustowość lub ekstremalnie niskie zużycie energii. AUTO LAKIERNIA

15 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 Ten rewolucyjny system przyspiesza proces naprawy i skraca czas użytkowania kabiny lakierniczej przy wyższej temperaturze suszenia. Kiedy jest mniej pojazdów do naprawy, warsztaty lakiernicze mogą suszyć w niskiej temperaturze, aby maksymalnie zredukować zużycie energii. „Zaleta tego systemu polega na tym, że serwisy mogą zaoszczędzić do 25% na kosztach energii susząc w wyższych temperaturach lub nawet 70% susząc w temperaturze otoczenia”, mówi Harald Klöckner, Training and Technical Service Leader w Standox. „Nasz system Xtreme jest idealny dla warsztatów lakierniczych, które na codzień wykonują dużo zleceń, oczekują wydajnych produktów, a także chcą obniżyć koszty operacyjne”. Xtremalnie wysoka przepustowość Krótsze czasy suszenia pozwalają znacznie zredukować obłożenie kabiny lakierniczej. Czyni to pracę bardziej wydajną, umożliwiając naprawę większej liczby pojazdów w ciągu jednego dnia. „Warsztaty samochodowe mogą łatwiej przeprowadzać codzienne naprawy dzięki krótszym czasom schnięcia produktów z serii Xtreme. Klienci otrzymują swój pojazd z powrotem w ciągu jednego dnia lub nawet kilku godzin. Warsztaty lakiernicze mogą polegać na marce Standox w zakresie szczególnie szybkich i energooszczędnych procesów, które gwarantują doskonałe rezultaty” dodaje Klöckner. AUTO LAKIERNIA

16 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 Xtremalnie niskie nakłady inwestycyjne Dzięki systemowi Xtreme, starsze kabiny lakiernicze, które nie są w stanie osiągnąć wysokich temperatur rzędu 60°C, nie wymagają modernizacji. Możliwość suszenia w temperaturze 40°C albo 20°C pozwala uniknąć potencjalnie kosztownych inwestycji. Xtremalnie szybki proces naprawy W nagraniach z cyklu Standovision eksperci firmy Axalta dzielą się z lakiernikami specjalistyczną wiedzą oraz wskazówkami na temat prawidłowej i efektywnej pracy z produktami Standox. W jednym z nich omówiono System Xtreme. W filmie szkoleniowym Tony Mitchell, International Training Leader w Axalta Refinish na rynek EMEA, pokazuje standardową naprawę lakierniczą, demonstrując jak System Xtreme pomaga osiągnąć maksymalną wydajność procesu, przy zachowaniu najwyższej jakości naprawy. Tony Mitchell prezentuje poszczególne etapy naprawy lakierniczej na samochodzie Seat Ibiza. Proces rozpoczyna od zabezpieczenia podłoża ściereczkami Standox Express Prep Wipes, w kolejnym kroku aplikowany jest najszybszy na rynku wypełniacz - Standox Xtreme VOC Wet-on-Wet Filler. Idealne dopasowanie koloru jest możliwe dzięki wodorozcieńczalnym lakierom bazowym Standoblue. Ostatnim etapem naprawy jest aplikacja lakieru bezbarwnego Standocryl VOC Xtreme Clear. Wszystko zostaje wysuszone w temperaturze 20°C przy minimalnym zużyciu energii, a efekt? Sami zobaczcie. FILM AUTO LAKIERNIA

17 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 Xtremalne korzyści Lakiernicy korzystający z Systemu Xtreme mogą wiele zyskać: możliwość dostosowania procesów do nakładu pracy, optymalne wykorzystanie kabiny lakierniczej oraz obniżenie zużycia energii. Co więcej, brak konieczności wymuszonego suszenia oznacza, że warsztaty mogą obniżyć koszty energii nawet o 70% i wykorzystać kabiny lakiernicze do innych zleceń. Więcej informacji o produktach, korzyściach oraz zastosowaniu systemu Standox Xtreme System na stronie www.standox.pl/xtreme-system. Nagrania szkoleniowe Standovision są dostępne na kanale YouTube marki Standox pod adresem: www.youtube.com/standoxonline. O marce Standox Standox, globalna marka renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta, to najlepszy wybór dla profesjonalnych serwisów. Klienci mogą polegać na produktach marki Standox, ponieważ szybko uzyskają zamierzony efekt i najwyższej klasy wykończenie. Marka pochodząca z niemieckiego Wuppertalu pomaga w przygotowaniu klientów na cyfrową przyszłość poprzez poprawę wydajności procesów i ich digitalizację za pomocą cyfrowych narzędzi. Standox wspiera klientów nie tylko dzieląc się z nimi wiedzą, ale również zapewniając strumień zleceń dzięki licznym aprobatom producentów samochodów i wsparciu firm leasingowych, flotowych oraz ubezpieczeniowych, które dowodzą pozycji marki jako wiodącego partnera dla firm z branży motoryzacyjnej. Standox – sztuka lakierowania. AUTO LAKIERNIA

18 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA WYBÓR ODPOWIEDNIEGO PISTOLETU LAKIERNICZEGO JEST ISTOTNY Wybór odpowiedniego pistoletu lakierniczego jest istotny, biorąc pod uwagę szeroką ofertę dostępną na rynku. Pistolety lakiernicze występują w różnych kolorach, a ich foldery obiecują wspaniałe efekty malowania. Rozmiary dysz, kubki i przyłącza są niemal identyczne, co sugeruje, że można wybrać dowolny pistolet, gdyż wszystkie są równie dobre. Jednak fachowcy, praktycy i technicy związani z lakiernictwem często preferują określone marki, modele i sposoby korzystania z pistoletów lakierniczych. Czy mają ku temu słuszne powody? Metoda natryskowa malowania ma długą tradycję, sięgającą ponad 100 lat. Zasada rozpylania materiału za pomocą sprężonego powietrza pozostaje niezmieniona, jednak pistolety lakiernicze i materiały natryskowe stale ewoluują, przechodząc przez znaczne zmiany. Pistolet, który kilka lat temu uchodził za rewolucyjny w branży, obecnie może być co najwyżej przeciętny. Doświadczenia z malowania sprzed kilku lat mogą być niewystarczające. Nowoczesny, profesjonalny sprzęt lakierniczy różni się nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim parametrami pracy, dedykowanym zastosowaniem i zaleceniami dotyczącymi eksploatacji. Pistolet lakierniczy HVLP W latach 90. pistolety HVLP (High Volume Low Pressure) były wielkim hitem. Ich wydajność malowania przekraczała 70%, co oznaczało znaczne przewyższenie konstrukcji wysokociśnieniowych, które w dobrych warunkach osiągały jedynie 50% wydajności. Dlaczego HVLP nie zdobyło dominującej pozycji na rynku? Wynikało to z mniej reklamowanych cech tej techniki, takich jak znacznie większe zużycie powietrza w porównaniu do pistoletów wysokociśnieniowych oraz ograniczona

19 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 www.sata.com Asortyment produktów, służących do aplikacji podkładów Marzenia zostają spełnione… SATAjet® 100 B – niedościgniony pistolet w dziedzinie aplikacji podkładów • 3 dostępne wersje: RP®, HVLP oraz specjalna wersja do nakładania szpachli natryskowej • Wąski i szeroki strumień lakierniczy • Zapewnia lepszą rozlewność materiału • Równomierna aplikacja materiału • Pistolet zatwierdzony przez koncerny lakiernicze SATA® filter 103 prep™ – wysokiej jakości filtracja powietrza poza kabiną lakierniczą • Zoptymalizowany do strefy przygotowawczej • Mocny oraz bezpieczny, charakteryzujący się niskimi kosztami eksploatacji • Eliminuje popełnienie błędu przy nakładaniu materiału • Mała inwestycja przy dużej poprawie jakości pracy FAMA Sp. z o.o. ul. Rypułtowicka 15 95-200 Pabianice www.fama.com.pl FAMA

20 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA zdolność rozpylania materiałów o wyższej lepkości. Niskie ciśnienie rozpylania wymagało malowania pistoletem HVLP z mniejszej odległości, a proces aplikacji trwał dłużej. Ponadto, drobne cząsteczki materiału, które sprzyjały przesuszaniu się, często powodowały powstanie morki na pomalowanej powierzchni. Morka zyskała zwolenników i stała się pewnym standardem, ale w przypadku, gdy ważna jest gładkość powierzchni, pistolet wysokociśnieniowy nadal ma przewagę. Technika HVLP ma niezaprzeczalne zalety przy nakładaniu drogich materiałów o niskiej lepkości lub w przypadku wymagania cienkiej, równomiernej powłoki. Przede wszystkim znalazła zastosowanie w branży lakiernictwa samochodowego, natomiast w innych branżach pojawia się raczej sporadycznie jako mało świadomy wybór. Pistolety lakiernicze średniociśnieniowe Ekstremalne możliwości obu technik rozpylania skłoniły wiodących producentów pistoletów natryskowych do opracowania rozwiązania, które najlepiej łączyłoby ich zalety. W rezultacie powstała najnowsza generacja pistoletów średniociśnieniowych. Te konstrukcje nie wykorzystują całkowitego ciśnienia zasilającego do rozpylania materiału, tak jak pistolety wysokociśnieniowe, ale ciśnienie to jest wyższe niż w przypadku techniki HVLP, która zakłada maksymalne ciśnienie na dyszach wynoszące 0,7 bar. Często spotykane określenie dla tej techniki to "rozpylanie przy zredukowanym ciśnieniu". Tempo aplikacji pistoletów średniociśnieniowych różni się w pewnym stopniu od rozwiązań wysokociśnieniowych, jednak równomierne

21 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA nakładanie powłoki i wydajność są zbliżone do klasycznych pistoletów HVLP. Rozwiązania różnych producentów zwykle posiadają unikalne nazwy (np. Trans TECH, Hi-T.E.C., RP). Kolejne generacje pistoletów średniociśnieniowych działają przy coraz niższym ciśnieniu zasilającym, zachowując jednocześnie dobrą zdolność rozpylania materiałów o wyższej lepkości i lepszą wydajność. Duże wymagania co do precyzji wykonania elementów dyszy rozpylającej stanowią wyzwanie dla wielu producentów. Zazwyczaj wymaganie wyższego ciśnienia zasilającego jest kompensowane w konstrukcji pistoletu. Dla użytkowników często problemem jest brak kontroli i wiedzy na temat zalecanego ciśnienia pracy. Rodzaj rozpylania Określenie rodzaju rozpylania w danym pistolecie nie zawsze jest łatwe. Obecne przepisy dotyczące emisji VOC (związków organicznych lotnych) wymagają, aby pistolet lakierniczy miał sprawność natryskową powyżej 65%. Brak jakiejkolwiek informacji producenta na temat tego wymogu stanowi już pewne ostrzeżenie. Utrzymanie określonej sprawności natrysku jest możliwe tylko w określonym zakresie ciśnień, które warto znać. Co jeszcze można wywnioskować z informacji podanych w folderze? Często spotykane określenie "bardzo oszczędny" może dotyczyć zarówno efektywności nakładania materiału, jak i niskiego zużycia powietrza. Podawana długość pola natrysku zależy od parametrów malowania i lepkości materiału, dlatego trudno ją porównać, zwłaszcza że tzw. mokry obszar natrysku może być nawet o połowę krótszy niż podana długość. Rozmiary dysz dostępnych na rynku dobrze odzwierciedlają zdolność danego typu pistoletu do dostosowania się do różnych wymagań dotyczących tempa aplikacji i lepkości materiału, przy jednoczesnym zachowaniu zalecanego ciśnienia rozpylania. Należy jednak zwrócić uwagę, że pistolet HVLP o takim samym rozmiarze dyszy co wysokociśnieniowy zużyje znacznie mniej materiału tej samej lepkości w tym samym czasie. Wybór odpowiedniego rozmiaru dyszy jest bardzo ważny, ponieważ nie jest on identyczny dla różnych typów pistoletów. Wskazówki producenta dotyczące dedykowanego rodzaju prac, do których przeznaczony jest dany pistolet, są bardzo pomocne. Informacja na temat ciśnienia rozpylania można w pewnym stopniu uzyskać poprzez zapotrzebowanie na powietrze przy nominalnym ciśnieniu pracy. Pistolety wysokociśnieniowe zwykle potrzebują 200-250 l/min, podczas gdy nowoczesne pistolety HVLP wymagają trochę ponad 400 l/min. Zalecane nominalne ciśnienie zasilające nie jest tak istotne, ponieważ spadek i rozkład ciśnienia wewnątrz pistoletu zależą od konstrukcji danego modelu. Jednak można przyjąć orientacyjnie, że zalecenie dotyczące ciśnienia powyżej 3 bar odnosi się przede wszystkim do pistoletów wysokociśnieniowych, co nie wyklucza spełnienia norm VOC.

22 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA W praktyce należy jednak pamiętać, że wydajność natrysku silnie koreluje z lepkością materiału oraz przestrzeganiem zalecanego zakresu ciśnienia pracy pistoletu. Przy przekroczeniu tego zakresu dla dowolnego typu pistoletu siła ssania wzrasta nieznacznie, ale ilość tzw. odkurzu oraz niestabilność strumienia rosną szybko. W rezultacie rośnie zużycie materiału, a wydajność malowania drastycznie spada. Im niższa jest lepkość materiału, tym niższe i bardziej precyzyjnie kontrolowane ciśnienie powinno być stosowane do jego rozpylania. Jak widać, nie istnieje idealny pistolet lakierniczy do wszystkich zastosowań. Kluczem do najlepszego wyboru jest zarówno znajomość cech i możliwości narzędzia, jak i właściwego materiału do natrysku.

23 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA KABINA LAKIERNICZA A ADAPTACJA POMIESZCZENIA: ANALIZA PORÓWNAWCZA W dziedzinie lakierowania samochodów istnieją dwa główne rozwiązania: panelowa kabina lakiernicza renomowanego producenta oraz adaptacja pomieszczenia na potrzeby lakierni. Oba te rozwiązania mają swoje zalety i wady, ale czy można stwierdzić, że jedno jest wyraźnie lepsze od drugiego? Często uważa się, że panelowa kabina lakiernicza z dołączoną dokumentacją techniczną i certyfikatami to jedyny sposób na legalne i profesjonalne funkcjonowanie lakierni, spełniającej rygorystyczne wymagania. Z drugiej strony, adaptacja pomieszczenia może być postrzegana jako tańsza alternatywa, ale jednocześnie mniej profesjonalna. Jak wygląda to naprawdę? Przyjrzyjmy się najpierw aspektom formalno-prawnym związanym z organizacją pomieszczenia do lakierowania i suszenia powłok. Podstawowe pytanie brzmi: Czy obowiązujące przepisy i wymogi prawne pozwalają na legalną adaptację pomieszczenia na pełnowartościową kabinę lakierniczą? Jakie są formalne wymagania dotyczące produkcji, instalacji i użytkowania kabiny lakierniczo-suszarniczej? Główne elementy panelowej kabiny lakierniczosuszarniczej to: 1. Szczelna obudowa strefy roboczej o odpowiednich wymiarach. Wydzielone pomieszczenie musi mieć wrota wjazdowe, drzwi ewakuacyjne dla personelu, silne oświetlenie umożliwiające aplikację lakierów, system filtracji powietrza dostarczanego do kabiny oraz oczyszczania powietrza usuwanego z wnętrza

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA kabiny. Wewnętrzne powierzchnie ścian powinny być gładkie, bez wystających elementów, na których mogą osadzać się pyły i kurz. 2. Centrala nawiewno-wywiewna z układem ogrzewania powietrza. Centrala ta musi być wyposażona w komorę spalania palnika, wentylator nawiewny i wywiewny, silniki napędzające turbiny, klapy i żaluzje regulujące przepływ powietrza. Wnętrze kabiny lakierniczej powinno utrzymywać prędkość opadu powietrza wynoszącą minimum 0,25 m/s, a średnia wartość tej prędkości z wszystkich punktów pomiarowych powinna wynosić 0,3 m/s. Wydajność systemu wentylacyjnego musi być odpowiednio dostosowana do wymiarów kabiny. 3. Kanał wentylacyjny do pobierania świeżego powietrza, kanał wentylacyjny do odprowadzania powietrza zużytego oraz rury wentylacyjne wewnątrz kabiny. Wszystkie te elementy muszą być odpowiednio wyizolowane i wykonane z materiałów niepalnych, które nie reagują z czynnikami chemicznymi występującymi w procesie lakierowania. 4. Filtracja powietrza nawiewanego i wywiewanego. Kabina lakiernicza musi być wyposażona w odpowiednie filtry, które skutecznie usuwają pyły, kurz, cząsteczki malarskie i inne zanieczyszczenia powietrza. Filtry te powinny być regularnie kontrolowane i wymieniane, aby zapewnić wysoką jakość powłok malarskich i efektywność pracy lakierni.

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 5. System ogrzewania powietrza. Kabina lakiernicza musi być wyposażona w system ogrzewania, który umożliwia utrzymanie optymalnej temperatury wewnątrz kabiny. W zależności od wymagań procesu lakierowania, temperatura w kabinie może się różnić, ale zazwyczaj wynosi od 20°C do 25°C. 6. System suszenia powłok. Po nałożeniu lakieru, powłoka musi zostać wysuszona w odpowiednich warunkach. Kabina lakiernicza musi być wyposażona w system suszenia, który umożliwia kontrolowane i skuteczne suszenie powłok malarskich. System suszenia może być oparty na grzejnikach elektrycznych, grzewczych elementach podczerwieni lub innych metodach dostosowanych do konkretnych potrzeb. Oprócz wymogów technicznych związanych z samą kabiną lakierniczą, istnieją również przepisy dotyczące bezpieczeństwa pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i przeciwwybuchowej, które muszą być przestrzegane zarówno w przypadku kabiny lakierniczej, jak i adaptacji pomieszczenia. Te przepisy różnią się w zależności od lokalizacji i obowiązujących norm, ale są istotne dla zapewnienia bezpiecznego i legalnego funkcjonowania lakierni. Teraz przyszedł czas na analizę adaptacji pomieszczenia na lakiernię. Adaptacja pomieszczenia polega na przystosowaniu istniejącego budynku lub pomieszczenia do potrzeb lakierni. W przypadku adaptacji pomieszczenia na lakiernię, nie jest konieczne spełnienie tak surowych AUTO LAKIERNIA

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA wymagań technicznych, jak w przypadku panelowej kabiny lakierniczej. Jednakże, nadal muszą być spełnione wymogi formalne związane z ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska, bezpieczeństwem pracy i innymi aspektami regulacyjnymi. Istniejące pomieszczenie można dostosować do potrzeb lakierni poprzez wykonanie odpowiednich prac budowlanych i instalacyjnych. Na przykład, można zainstalować wentylację mechaniczną wraz z filtracją powietrza, zamontować system ogrzewania, zapewnić odpowiednie oświetlenie, uszczelnić ściany i podłogi, oraz dostosować pomieszczenie do wymogów bezpieczeństwa, takich jak dostęp do gaśnic, odpowiednie oznakowanie ewakuacyjne itp. Należy jednak zauważyć, że adaptacja pomieszczenia na lakiernię może wiązać się z pewnymi ograniczeniami i kompromisami. Pomieszczenie może nie spełniać wszystkich wymagań technicznych panelowej kabiny lakierniczej, co może wpływać na jakość powłok malarskich, skuteczność oczyszczania powietrza czy efektywność suszenia. Ponadto, adaptacja pomieszczenia może być bardziej czasochłonna i kosztowna w porównaniu z zakupem gotowej kabiny lakierniczej. Podsumowując, zarówno panelowa kabina lakiernicza, jak i adaptacja pomieszczenia mają swoje zalety i wady. Panelowa kabina lakiernicza zapewnia wysoką jakość powłok malarskich, spełniając rygorystyczne wymogi techniczne i prawne. Jednakże, jest to rozwiązanie kosztowne, które może wymagać większego nakładu finansowego. Z drugiej strony, adaptacja pomieszczenia może być tańszą alternatywą, ale może wiązać się z ograniczeniami technicznymi i kompromisami dotyczącymi jakości i efektywności pracy lakierni. Ostateczny wybór zależy od indywidualnych potrzeb, budżetu i wymagań, jakie stawiane są przed lakiernią

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA OCHRONA DRÓG ODDECHOWYCH W LAKIERNI SAMOCHODOWEJ: KLUCZOWE ASPEKTY DLA PROFESJONALISTÓW Lakiernia samochodowa to miejsce, w którym zawodowi lakiernicy pracują z różnymi substancjami chemicznymi. Te substancje mogą emitować toksyczne opary i cząstki, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia dróg oddechowych. Dlatego tak ważne jest zapewnienie odpowiedniej ochrony dróg oddechowych w lakierni samochodowej. W tym artykule omówimy kluczowe aspekty ochrony dróg oddechowych, które powinny być brane pod uwagę przez profesjonalistów pracujących w branży lakierniczej. 1. Zrozumienie zagrożeń Przed rozpoczęciem pracy w lakierni samochodowej, lakiernicy powinni dobrze zrozumieć zagrożenia związane z substancjami chemicznymi, z którymi będą mieć kontakt. Farby, rozpuszczalniki i powłoki lakiernicze mogą zawierać szkodliwe składniki, takie jak lotne związki organiczne (VOC), metale ciężkie i pyły. Wdychanie tych substancji może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym uszkodzeń płuc, drażnienia dróg oddechowych, a nawet nowotworów.

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA 2. Przeprowadzenie oceny ryzyka Przed rozpoczęciem pracy w lakierni samochodowej, należy przeprowadzić ocenę ryzyka, aby zidentyfikować potencjalne zagrożenia i określić odpowiednie środki ochrony. Ocena ryzyka powinna uwzględniać rodzaje używanych substancji chemicznych, sposoby ich aplikacji, warunki pracy oraz dostępne systemy wentylacji. W oparciu o tę ocenę należy opracować plan ochrony dróg oddechowych. 3. Systemy wentylacji W lakierniach samochodowych kluczowym elementem ochrony dróg oddechowych jest efektywny system wentylacji. System ten powinien być zaprojektowany tak, aby skutecznie usuwać opary i pyły chemiczne z powietrza. Należy zadbać o regularne utrzymanie i czyszczenie systemu wentylacyjnego oraz wymianę filtrów, aby zapewnić jego skuteczność. Ponadto, należy upewnić się, że system wentylacji jest włączony podczas wszystkich prac lakierniczych.

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA 4. Indywidualna ochrona dróg oddechowych Oprócz systemów wentylacji, lakiernicy samochodowi powinni stosować odpowiednią indywidualną ochronę dróg oddechowych. Jednym z najważniejszych narzędzi ochrony jest maska ochronna, która zapewnia fizyczną barierę przed wdychaniem szkodliwych substancji. Istnieje wiele rodzajów masek ochronnych, w tym masek jednorazowych i wielokrotnego użytku. Ważne jest, aby wybrać maskę ochronną odpowiednią do konkretnej pracy i zapewnić jej prawidłowe dopasowanie. 5. Szkolenie i świadomość Regularne szkolenie pracowników w zakresie ochrony dróg oddechowych jest niezbędne w lakierniach samochodowych. Pracownicy powinni być świadomi zagrożeń, znać zasady bezpiecznej pracy i umieć prawidłowo używać i konserwować środki ochrony osobistej, w tym maski ochronne. Szkolenia powinny obejmować także metody postępowania w przypadku awarii lub wycieku substancji chemicznych oraz jak zidentyfikować oznaki problemów zdrowotnych związanych z wdychaniem szkodliwych substancji. Podsumowanie Ochrona dróg oddechowych w lakierni samochodowej jest niezwykle istotna dla zdrowia zawodowych lakierników. Zrozumienie zagrożeń, przeprowadzenie oceny ryzyka, stosowanie skutecznych systemów wentylacji oraz odpowiedniej indywidualnej ochrony dróg oddechowych są kluczowymi aspektami, na które powinni zwracać uwagę profesjonaliści w tej branży. Regularne szkolenie pracowników oraz utrzymanie świadomości zagrożeń są nieodłącznymi elementami zapewnienia bezpiecznych warunków pracy w lakierni samochodowej. Pamiętajmy, że ochrona zdrowia dróg oddechowych jest nie tylko obowiązkiem prawno-pracowniczym, ale przede wszystkim inwestycją w nasze dobre samopoczucie i długoterminowe zdrowie. Rodzaje masek ochronnych dostępnych w lakierniach samochodowych oraz kluczowe czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiedniego sprzętu. 1. Maska jednorazowa N95 Maseczka jednorazowa N95 jest jednym z najpopularniejszych wyborów w ochronie dróg oddecho-

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA wych. Posiada wysoką skuteczność filtracji, co oznacza, że zatrzymuje co najmniej 95% cząstek powietrznych o średnicy 0,3 mikrona. Maski N95 są skuteczne w zatrzymywaniu pyłów, a także niektórych lotnych związków organicznych (VOC) emitowanych podczas procesów lakierniczych. Jednak maski N95 są jednorazowe i nie można ich używać wielokrotnie. 2. Maska półmaskowa z wymiennymi filtrami Maska półmaskowa z wymiennymi filtrami to kolejny rodzaj maski ochronnej popularny w lakierniach samochodowych. Składa się z półmaski, która pokrywa nos i usta, oraz wymiennych filtrów, które mogą być dostosowane do konkretnych zagrożeń chemicznych. Filtry mogą być dedykowane do usuwania oparów farb, rozpuszczalników lub innych substancji chemicznych. Maska półmaskowa z wymiennymi filtrami jest wielokrotnego użytku, ale wymaga regularnej konserwacji i wymiany filtrów zgodnie z zaleceniami producenta. 3. Maska pełnotwarzowa Maska pełnotwarzowa zapewnia kompleksową ochronę dróg oddechowych, obejmującą całą twarz. Zazwyczaj jest wyposażona w specjalne filtry, które chronią przed toksycznymi oparami i pyłami. Maska pełnotwarzowa jest szczelniejsza i bardziej zaawansowana niż maska półmaskowa. Chroni także oczy przed drażniącymi substancjami chemicznymi. W przypadku lakierników samochodowych, którzy pracują z substancjami chemicznymi o wysokim stopniu toksyczności, maska pełnotwarzowa może być preferowanym rozwiązaniem. 4. Respirator z nadciśnieniem Respiratory z nadciśnieniem, znane również jako respiratory z dopływem powietrza, są zaawansowanymi urządzeniami ochronnymi stosowanymi w sytuacjach, gdy wymagana jest bardzo wysoka ochrona dróg oddechowych. Respirator z nadciśnieniem dostarcza czyste powietrze do maski, eliminując jakiekolwiek narażenie na zanieczyszczenia z otoczenia. Są

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 AUTO LAKIERNIA one często stosowane w sytuacjach, w których występują niebezpieczne substancje chemiczne lub pyły, takie jak pyły metali ciężkich. Jednak respiratory z nadciśnieniem są zazwyczaj droższe i wymagają specjalistycznego szkolenia w zakresie obsługi i konserwacji. Podsumowanie Wybór odpowiedniego rodzaju masek ochronnych w lakierniach samochodowych jest kluczowy dla zapewnienia skutecznej ochrony dróg oddechowych lakierników. Maseczki jednorazowe N95, maski półmaskowe z wymiennymi filtrami, maski pełnotwarzowe oraz respiratory z nadciśnieniem są różnymi opcjami do rozważenia, w zależności od specyfiki pracy i narażenia na substancje chemiczne. Ważne jest, aby wybrać maskę, która zapewnia odpowiednią filtrację i ochronę, oraz przestrzegać zaleceń producenta dotyczących konserwacji i wymiany części. Pamiętajmy, że inwestycja w odpowiednie maseczki ochronne to inwestycja w zdrowie i bezpieczeństwo zawodowe. Rodzaje wentylacji w lakierniach samochodowych: Skuteczne środki zapewnienia czystego powietrza Wprowadzenie Wentylacja odgrywa kluczową rolę w lakierniach samochodowych, gdzie występuje narażenie na szkodliwe opary i pyły chemiczne. Zapewnienie czystego powietrza jest nie tylko istotne dla ochrony zdrowia lakierników, ale także dla jakości wykończenia powierzchni lakierniczej. Wentylacja ogólna 1 Wentylacja ogólna Wentylacja ogólna, znana również jako wentylacja wymuszona, to podstawowa forma wentylacji stosowana w lakierniach samochodowych. Polega na cyrkulacji powietrza w pomieszczeniu za pomocą wentylatorów, które usuwają zanieczyszczone powietrze na zewnątrz i dostarczają świeże powietrze. Wentylacja ogólna jest istotna dla utrzymania odpowiedniej wymiany powietrza w całej lakierni. Wymagane jest zapewnienie wystarczającej liczby wentylatorów oraz odpowiedniej konstrukcji systemu wentylacyjnego, aby skutecznie usuwać opary i pyły chemiczne.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 2. Stoły robocze z miejscowym zasysaniem powietrza Stoły robocze z miejscowym zasysaniem powietrza to specjalne stanowiska pracy, w których odbywa się aplikacja powłok lakierniczych. Mają one zintegrowane systemy odsysania, które usuwają opary i pyły bezpośrednio z miejsca aplikacji. Ten rodzaj miejscowego zasysania powietrza zapewnia skuteczną ochronę zarówno dla lakiernika, jak i dla wykonywanej pracy, minimalizując rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w całej lakierni. 3. Kanały podłogowe Kanały podłogowe to kolejna forma wentylacji stosowana w lakierniach samochodowych. Kanały te znajdują się w podłodze lakierni i służą do usuwania oparów i pyłów. Działają poprzez podciśnienie generowane przez specjalne wentylatory, które wciągają zanieczyszczone powietrze przez otwory znajdujące się w podłodze. Kanały podłogowe zapewniają równomierne odsysanie i minimalizują rozprzestrzenianie się szkodliwych substancji w lakierni. 4. Filtry powietrza Filtry powietrza odgrywają kluczową rolę w systemach wentylacji lakierni samochodowych. Są one instalowane w punktach zasysania powietrza i służą do zatrzymywania cząstek zanieczyszczeń, takich jak pyły i cząsteczki farb. Istnieją różne rodzaje filtrów, takie jak filtry z włóknami szklanymi, filtry z włóknami syntetycznymi czy filtry węglowe. Wybór odpowiedniego rodzaju filtrów zależy od rodzaju zanieczyszczeń występujących w danym środowisku lakierniczym. AUTO LAKIERNIA

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 SERWIS KLIMATYZACJI NA WIOSNĘ W trakcie majówki wielu kierowców odczuło, że klimatyzacja w ich autach nie jest tak sprawna, jak przed zimą bądź w ogóle nie działa. Zazwyczaj jest to ta grupa użytkowników samochodów, która nie serwisuje klimatyzacji regularnie i właśnie na wiosnę zaczyna przyjeżdżać do serwisów z problemami. Są wśród nich także kierowcy, którzy wcześniej zdecydowali się na tańszą usługę dobicia samego czynnika. Jak powinien wyglądać fachowy serwis klimatyzacji, ile powinien trwać i co należy zrobić w czasie takiej usługi wyjaśniają mechanicy z największej w kraju sieci warsztatów – ProfiAuto Serwis. MECHANICY OSTRZEGAJĄ, JAKICH BŁĘDÓW UNIKAĆ W kwestii serwisu klimatyzacji mechanicy zaczynają zwykle od obalenia jednego z największych mitów panujących wśród kierowców. Wielu użytkowników aut z klimatyzacją powtarza, że lepiej nie ruszać jej, dopóki działa prawidłowo. To niestety najczęstszy powód pojawiania się poważniejszych usterek. Dlatego specjaliści z warsztatów zalecają serwisowanie klimatyzacji co dwa lata, choć niektóre czynności, jak dezynfekcja czy wymiana filtra kabinowego, to coś, co powinniśmy robić przynajmniej raz w roku. - Kierowców przekonują warsztaty oferujące ekspresowe i tanie usługi nabijania klimatyzacji, których pracownicy twierdzą, że pełny serwis nie jest konieczny – mówi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto Serwis. - Łatwo przecież podpierać się argumentem szybkiej i taniej usługi. Ponadto dla niektórych klientów już samo podłączenie maszyny u mechanika wygląda profesjonalnie. Trzeba jednak pamiętać, że sprzęt serwisowy to nie wszystko. WARSZTAT

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 Skracanie czasu próżni lub dobijanie czynnika to zwykłe naciąganie klienta, który będzie wracał co rok po to samo – przestrzega ekspert. Czas próżni podczas serwisu klimatyzacji powinien trwać minimum 30 minut. Dodając do tego pozostałe czynności okazuje się, że pełny serwis klimatyzacji to przynajmniej godzina, a nierzadko dwie. CO NALEŻY WIĘC ZROBIĆ, BY RZECZYWIŚCIE MÓWIĆ O FACHOWEJ OBSŁUDZE? Wymiana czynnika, a nie dobicie Ulatnianie się czynnika to proces naturalny, choć w nowych lub kilkuletnich autach nie powinien mieć miejsca. W zależności od typu układu, dopuszcza się ubytek czynnika na poziomie do 40 lub 60 gramów rocznie. Dlatego im starszy samochód, tym częściej warto przeprowadzać serwis klimatyzacji, by wykryć zawczasu większe nieszczelności. Jeśli takie się pojawiają, przed rozpoczęciem prac przy układzie należy sprawdzić jego szczelność i zlokalizować miejsce, w którym trzeba usunąć braki. Jednym z większych błędów jest tzw. „dobicie czynnika”. Kiedy klimatyzacja przestaje chłodzić, wina rzeczywiście może leżeć w niewystarczającej jego ilości. Jednak zazwyczaj jest to także oznaka, że dawno nie był przeprowadzany profesjonalny serwis. Czynnik, który pozostał w układzie, WARSZTAT

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 może być już stary i wymieszany z wilgocią, a nawet brudem. Dlatego zamiast dobicia zaleca się wymianę czynnika poprzez odessanie starego, wysuszenie układu oraz napełnienie go nowym. - Nierzadko dwu- lub trzykrotne dobicie klimy co roku to tylko preludium do poważniejszej awarii, np. jej kompresora, przewodów lub skraplacza. Usunięcie wody z układu to jedna z ważniejszych czynności serwisowych, która ma wpływ na trwałość drogiego w wymianie kompresora, a także pozostałych elementów – podkreśla Adam Lehnort z ProfiAuto Serwis. Należy jednak pamiętać, że osuszenie układu klimatyzacji i napełnienie go nowym czynnikiem nie do końca ma sens, jeśli w samochodzie nigdy nie wymieniano osuszacza. Fachowy warsztat bierze pod uwagę wiek i historię samochodu, a także przeprowadza wywiad z klientem. Osuszacz, czyli element odpowiedzialny za pochłanianie wilgoci z układu, powinien być wymieniony po 3-4 latach. - Wymiana czynnika bez wymiany osuszacza przypomina trochę wymianę oleju silnikowego bez filtra – wyjaśnia Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto. - Owszem, ma to jakiś sens, olej jest świeży, ale szybko zostanie zabrudzony w filtrze. Jeśli wykonujemy serwis klimatyzacji co rok lub dwa, to nie za każdym razem trzeba wymieniać osuszacz. Jednak jeśli serwisujemy klimatyzację co kilka lat, warto zrobić to kompleksowo – dodaje ekspert. Sprawdzenie wydajności układu Serwis klimatyzacji należy uznać za niedokończony, jeśli nie zostanie przeprowadzony test wydajności. W układach bardziej zaawansowanych należy też przeprowadzić pełną diagnostykę elektroniki. Wydajność klimatyzacji sprawdza się w najprostszy sposób – termometrem. Umieszcza się go przy kratce wentylacyjnej, skąd wylatuje zimne powietrze. Powinno ono mieć temperaturę w okolicy 7 st. C, jak w lodówce, oczywiście przy ustawieniu na maksymalne chłodzenie. Wymiana filtra i dezynfekcja Wymiana filtra kabinowego to czynność obowiązkowa przy każdym serwisie klimatyzacji, tak samo jak dezynfekcja. Niestety nie zawsze filtr kabinowy jest umieszczony w wygodnym miejscu, a jego wymiana niekiedy wymaga demontażu kilku elementów i zajmuje dużo czasu. Kompleksowy serwis w takich samochodach może być droższy właśnie z tego powodu. Może też trwać dużo dłużej niż w modelach, w których łatwo wymienia się filtr kabinowy. W takim przypadku warto zainwestować w dobrej jakości filtr węglowy, który zapewni nam czyste powietrze na dłużej. Wymiana filtra nie miałaby większego sensu bez oczyszczenia całego układu wentylacji oraz kabiny z grzybów i bakterii. Dlatego w pełni profesjonalny serwis klimatyzacji obejmuje także ozonowanie. Jest to obecnie najpopularniejsza, bezpieczna i skuteczna metoda WARSZTAT

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 oczyszczania kabiny pojazdu. Ozon zabija wszelkie żywe organizmy. Z tego też powodu po ozonowaniu trzeba dobrze przewietrzyć wnętrze zanim ruszymy nim w drogę. - Kierowcy często zadają pytania o to, jak często należy wymieniać filtr kabinowy. Odpowiedź każdy powinien jednak znaleźć dla siebie sam. Tutaj sytuacja jest trochę podobna, jak w przypadku mycia auta – jak często należy to robić? Wtedy, kiedy jest brudne – podpowiada ekspert ProfiAuto Serwis. - Ogólnie zaleca się wymianę filtra przynajmniej raz w roku, ale jeśli szybko się zabrudza, można też pokusić się o zmianę na nowy dwa lub trzy razy w roku. Dużo też zależy od naszego samopoczucia. W tym przypadku to naprawdę dość indywidualna sprawa – wyjaśnia Adam Lehnort. Czynności dodatkowe Jeśli mamy podchodzić do serwisu klimatyzacji kompleksowo, powinno się też wykonać kilka dodatkowych czynności, które co do zasady nie obejmują typowego serwisu. Należy do nich oczyszczenie kratek, przez które wlatuje powietrze do układu wentylacji. Wydaje się, że to czynność banalna, ale pokazuje ona też dobrze kulturę pracy w warsztacie. To samo dotyczy sprawdzenia drożności odpływów wody ze skraplacza czy szczelności zaworków, przez które często ulatuje czynnik. - Korzystając z profesjonalnych sieci naprawczych, wielu kierowców może być zaskoczonych długim czasem trwania serwisu klimatyzacji lub nieco wyższą ceną, niż ta, do której byli przyzwyczajeni przed laty. Można jednak wtedy założyć, że obsługa będzie fachowa i uchroni ich przed naprawdę poważnymi kosztami związanymi z awarią całego układu. Jeśli więc kierowca widzi, że klienci przewijają się szybko przez warsztat, a do tego jest bardzo tanio, to trzeba być ostrożnym lub dopytać czy rzeczywiście mowa o kompleksowym serwisie klimatyzacji – ostrzega Adam Lehnort z sieci ProfiAuto Serwis. O ProfiAuto Serwis: ProfiAuto Serwis to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieci profesjonalnych hurtowni, sklepów i warsztatów motoryzacyjnych. Ponad 2150 serwisów samochodowych oraz 240 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych. Na przestrzeni ostatnich lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak Aplikacja ProfiAuto Serwis oraz ProfiAuto Serwis Serwis VR. WARSZTAT

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 WYBÓR PODNOŚNIKÓW DWUKOLUMNOWYCH Wybór odpowiedniego podnośnika dla profesjonalnego warsztatu samochodowego może być trudnym zadaniem, zwłaszcza przy braku konkretnych wytycznych. Podnośniki dwukolumnowe są jednymi z najpopularniejszych modeli wykorzystywanych w warsztatach, jednak wybór między napędem śrubowym a hydraulicznym, a także pomiędzy automatycznym a półautomatycznym, może wymagać dodatkowego zrozumienia tych technologii. ROZWAŻANIE MIĘDZY NAPĘDEM ŚRUBOWYM A HYDRAULICZNYM, AUTOMATYCZNYM CZY PÓŁAUTOMATYCZNYM Napęd Śrubowy vs. Hydrauliczny Napęd śrubowy, znany również jako elektromechaniczny, jest prosty w konstrukcji, co czyni go solidnym i łatwym do naprawy. Dzięki swej nieskomplikowanej budowie, części rzadko ulegają uszkodzeniu, a nawet w przypadku problemów, łatwo jest sklep.redats.pl sklep.redats.pl WARSZTAT

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 znaleźć części zamienne. Jednakże, podnośniki śrubowe są stosunkowo głośne i mogą być kosztowne w eksploatacji, ponieważ energia jest używana przez cały czas pracy urządzenia. Z drugiej strony, napęd hydrauliczny cieszy się coraz większą popularnością. Podnośniki hydrauliczne, działające dzięki pompom zasilanym olejem, są ciche i zużywają mniej energii, wykorzystując wagę pojazdu podczas opuszczania. Są także bardziej stabilne i sklep.redats.pl sklep.redats.pl FILM WARSZTAT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=