E-Auto Service Manager 6/2023

PULS BRANŻY 54 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2023 Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną w procesie syntezy znajdującego się w zbiorniku samochodu wodoru z tlenem, przy czym proces ten jest w pełni bezemisyjny, zasięg pojazdu dużo większy, a tankowanie trwa wyjątkowo krótko. Ford bada technologię ogniw paliwowych od lat 90. ubiegłego wieku, opracowując wiele prototypów, a w 2021 roku, podczas Targów Pojazdów Niskoemisyjnych CENEX, zademonstrował po raz pierwszy model ETransita z ogniwami paliwowymi. Krótkoseryjna flota testowa ośmiu Fordów ETransitów napędzanych ogniwami paliwowymi będzie eksploatowana w sześciomiesięcznych etapach, w ciągu trzyletniego projektu do 2025 roku. Dane z floty testowej dostarczą informacji na temat całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji dużego samochodu dostawczego o wydłużonym zasięgu i czasie pracy, który bez potrzeby ładowania w ciągu zmian dorównuje odpowiednikowi z silnikiem Diesla. Prototypowe Fordy ETransity będą wyposażone w zestawy ogniw paliwowych o dużej mocy oraz odpowiednio pojemne zbiorniki wodoru, udoskonalone pod kątem bezpieczeństwa, pojemności, kosztów i masy. Ważnym elementem projektu będzie ocena skutecznego i opłacalnego recyklingu komponentów wycofanych z eksploatacji. Wizja zakładów Dagenham Transity, montowane w Turcji, trafiają na uruchomione za zgodą rządu własne nabrzeże portowe zakładów Forda w Dagenham, będące częścią strefy Thames Freeport. Projekt związany z wodorowymi ogniwami paliwowymi napędzającymi ETransita przyczynia się do realizacji strategicznego planu Forda, który zakłada uruchomienie montażu krótkich serii gotowych do konwersji pojazdów, napędzanych wodorem. w efekcie podniesie to kompetencje pracowników i wpłynie na sektor przemysłu związany z wodorem. Pojazdy testowe dostarczą odpowiedzi na pytanie: jakie może być obecne i przyszłe zapotrzebowanie na paliwa alternatywne w rejonie ujścia Tamizy. Obszar zakładów Forda w Dagenham, w strefie Freeport, jest obsługiwany przez własne połączenie kolejowe Forda i sąsiaduje z drogami ekspresowymi A13 / M25, co zachęciło do wybrania tej lokalizacji przez takich partnerów jak MS-RT. W drodze ku lepszemu Projekt napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi ETransita wpisuje się w plan Forda „Droga ku lepszemu” (Road to Better), określający cele zrównoważonego rozwoju firmy. Demonstruje też, że inicjatywy Forda na naszym kontynencie zapewnią europejskiemu oddziałowi globalne przodownictwo pod względem neutralności węglowej do roku 2035. Od 2017 roku Ford zmniejszył emisję swoich zakładów produkcyjnych o 40%. Udział w tym miały zakłady Dagenham, gdzie zeszłoroczne oszczędności energii osiągnęły wartość 11 500 funtów dziennie.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=