E-Auto Service Manager 7/2023

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 AUTO KLIMA Od 2017 roku, na mocy dyrektywy unijnej (2006/40/EG), w nowych samochodach kategorii M1 i N1 nie może być już stosowany czynnik R134a. Branża motoryzacyjna zmuszona została więc do modernizacji układów klimatyzacji i wprowadzenia nowego czynnika, R1234yf (HFO -1234yf), który pomimo zawierania cząstek fluoru, ma GWP wynoszący zaledwie 4. Wprawdzie jest substancją palną i może tworzyć trujący kwas fluorowodorowy, jednak jego wpływ na globalne ocieplenie jest drastycznie zredukowany. Obowiązki dla warsztatów Warsztaty samochodowe mają obowiązek przestrzegania ściśle zdefiniowanych przepisów dotyczących obsługi układów klimatyzacji. Ustawa o substancjach zubażających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych z 15 maja 2015 roku reguluje kwestię obrotu, zużycia oraz stosowania czynnika chłodniczego. Ogranicza także możliwość zakupu czynnika przez osoby nie prowadzące działalności gospodarczej i wymaga posiadania odpowiednich uprawnień przez osoby i podmioty zajmujące się obsługą systemów klimatyzacji. Mechanicy muszą dążyć do zapewnienia szczelności układów klimatyzacji, aby zminimalizować emisję czynników chłodniczych do atmosfery. Tym samym, regularna kontrola i serwisowanie tych systemów jest nie tylko korzystne dla samochodu i jego użytkownika, ale także dla środowiska. Dodatkowo, odpowiednie postępowanie z zużytym czynnikiem chłodniczym jest równie istotne. Stare czynniki chłodnicze powinny być prawidłowo odzyskiwane i przetwarzane, a nie wypuszczane bezpośrednio do atmosfery. Przepisy te mają na celu zapobieganie dodatkowemu wpływowi na zmianę klimatu i utratę warstwy ozonowej. Prognozy na przyszłość Kierunek przemysłu motoryzacyjnego wskazuje na ciągłą ewolucję w kierunku coraz bardziej ekologicznych rozwiązań, a to oznacza także ewolucję czynników chłodniczych. Obecnie, rozwijane są nowe substancje, takie jak R744 (CO2), które mogłyby zastąpić obecnie stosowane czynniki chłodnicze. Takie substancje mają jeszcze niższy GWP, a jednocześnie są bezpieczne dla człowieka i nie powodują degradacji warstwy ozonowej. Możliwe są także alternatywne rozwiązania, takie jak układy chłodzenia oparte na energii termicznej, które eliminują potrzebę stosowania chemicznych czynników chłodniczych. W ten sposób, przemysł motoryzacyjny zdecydowanie podąża w kierunku rozwiązań proekologicznych. Podsumowując, zarówno prawodawstwo, jak i technologia zmierzają w stronę maksymalizacji efektywności i minimalizacji szkodliwości dla środowiska systemów klimatyzacji samochodowej. Dla warsztatów samochodowych oznacza to ciągłe dostosowywanie się do nowych przepisów i aktualizacji technologicznych, a dla konsumentów – świadomość, że ich wybory mogą mieć pozytywny wpływ na środowisko.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=