E-Auto Service Manager 7/2023

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - STEER-BY-WIRE– NOWE, REWOLUCYJNE TECHNOLOGIE - SERWIS KLIMATYZACJI - PROLINE HD 58217 - PRZENOŚNY ZESTAW NARZĘDZI WARSZTATOWYCH e-AUTO SERVICE Nr 07/2023

Przy zakupie mega macs 56 - BPC-50 za 429 zł* Ładowarka wysokoczęstotliwościowa (12 V, 50 A) Do akumulatorów żelowych, WET, AGM i LiFePO4 Funkcja ładowania, regeneracji i zasilania Krzywa ładowania sterowana mikroprocesorem - 8 poziomów ładowania Ładowanie ciągłe bez wartości szczytowych napięcia do ponownego kodowania sterowników Z zabezpieczeniem przed odwrotną polaryzacją, zwarciem, błędami napięcia i przeładowaniem Standardowa cena BPC-50 - 4290 zł* ZYSKUJESZ 3860 ZŁ * REKOMENDOWANA CENA NETTO Promocyjna cena obowiązuje jedynie w przypadku zakupu zestawu urządzeń mega macs 56 i BPC-50 u wybranych dystrybutorów

PULS BRANŻY 8 STEER-BY-WIRE– NOWE, REWOLUCYJNE TECHNOLOGIE 10 HYUNDAI MOTOR POLAND WYBRAŁA AKZONOBEL VEHICLE REFINISHES 12 RYNEK SAMOCHODOWYCH CZĘŚCI ZAMIENNYCH 17 NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W KRAKOWIE 20 UŻYWANE CZĘŚCI MOTORYZACYJNE AUTO - KLIMA 24 MASZYNY DO OBSŁUGI KLIMATYZACJI 28 EWOLUCJA CZYNNIKÓW CHŁODNICZYCH 30 SERWIS KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ WARSZTAT 32 PRZENOŚNY ZESTAW NARZĘDZI WARSZTATOWYCH 36 ZANIEDBANIA, KTÓRE SKRACAJĄ ŻYWOTNOŚĆ AMORTYZATORÓW 40 KYB NA TORZE TESTOWYM NOWOŚCI 42 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - STEER-BY-WIRE– NOWE, REWOLUCYJNE TECHNOLOGIE - SERWIS KLIMATYZACJI - PROLINE HD 58217 - PRZENOŚNY ZESTAW NARZĘDZI WARSZTATOWYCH e-AUTO SERVICE Nr 07/2023

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 STEER-BY-WIRE – KIERUJ SAMOCHODEM W SPOSÓB JAKI CHCESZ Firma HELLA otrzymała kilka znaczących zamówień na czujniki układu kierowniczego najnowszej generacji. Jest to kluczowa technologia, dzięki której HELLA znacząco przyczynia się do rozwoju systemów „steer-by-wire”. Produkcja seryjna dla różnych znanych producentów samochodów ma się rozpocząć w 2025 r. w zakładach elektronicznych HELLA w Recklinghausen i Xiamen. HELLA – nowe, rewolucyjne technologie z zakresu elektro-mobilności w najnowszych pojazdach

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 W systemach steer-by-wire polecenia kierowcy są przekazywane wyłącznie elektrycznie, bez mechanicznego połączenia z układem kierowniczym pojazdu. W takim układzie kierowniczym czujniki układu kierowniczego firmy HELLA wykrywają moment obrotowy i kąt obrotu kierownicy z dużą precyzją i niezawodnością oraz przekazują je jako sygnał elektryczny. Ponieważ wcześniej wymagane podzespoły, takie jak kolumna kierownicza, nie są już potrzebne, regulacja układu kierowniczego może być dostosowana

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 do konkretnej sytuacji drogowej lub preferencji klienta. Takie rozwiązanie daje również ogromną swobodę w projektowaniu pojazdów i aranżacji kokpitu (np. jeden wariant dla ruchu prawo – lewostronnego – dzięki przekładanej kierownicy i elektrycznym pedałom), a także zwiększone bezpieczeństwo podczas wypadku (brak kolumny kierowniczej oznacza brak przenoszenia przez nią siły uderzenia). "Hella wyznacza kurs na całkowicie elektryczne układy kierownicze. To po raz kolejny podkreśla wyraźną orientację na przyszłość naszej oferty elektroniki", mówi Jörg Weisgerber, dyrektor zarządzający ds. elektroniki w firmie HELLA. "Jednocześnie demonstrujemy nasze wyjątkowe możliwości we wprowadzaniu istotnych dla bezpieczeństwa komponentów pojazdu do produkcji seryjnej w kluczowych obszarach rozwoju motoryzacji, w tym przypadku steer-by-wire". HELLA działa na rynku czujników układu kierowniczego od 2007 roku i umacnia już silną pozycję rynkową. Piąta generacja produktów, w której po raz pierwszy wdrożono funkcje steer-by-wire, koncentruje się w szczególności na redundantnej i jednocześnie ekonomicznej architekturze czujnika w celu spełnienia najwyższych wymagań bezpieczeństwa. Własna, niezwykle niezawodna technologia czujników CIPOS® jest wykorzystywana w naszych czujnikach dla układów kierowniczych. Od momentu wprowadzenia na rynek tej bardzo dokładnej, niezużywającej się koncepcji czujników w 1999 r. firma HELLA wyprodukowała już

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 około 1 miliarda różnych czujników położenia z technologią CIPOS®. HELLA otrzymuje również zamówienia do różnych modeli samochodów, zarówno produkowanych już teraz seryjnie, jak i w niedalekiej przyszłości, dzięki którym konsekwentnie umacnia swoją wiodącą pozycję rynkową w dziedzinie elektryfikacji i zarządzania energią pojazdów. "Konsekwentnie przyspieszamy transformację w kierunku bez emisyjnej mobilności", mówi Jörg Weisgerber. "Różne zamówienia klientów podkreślają, że jesteśmy doskonale pozycjonowani w dziedzinie rozwoju elektryfikacji i zarządzania energią z szerokim portfolio, i że możemy wspierać naszych klientów odpowiednimi rozwiązaniami produktowymi w sposób dopasowany do ich indywidualnych potrzeb." Pierwszy seryjny projekt systemów zarządzania akumulatorami na rynku amerykańskim Wysokonapięciowe systemy zarządzania akumulatorami firmy HELLA zapewniają bezpieczne i niezawodne działanie akumulatorów litowo-jonowych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. HELLA wyposaża już flotę pojazdów elektrycznych niemieckiego producenta premium w systemy zarządzania akumulatorami. Teraz HELLA po raz pierwszy będzie masowo produkować system zarządzania akumulatorami na rynek amerykański i zaopatrywać lokalnego producenta pojazdów transportowych. Rozszerzenie portfolio produktów o elektroniczny zawór siłownikowy Wraz z nowym elektronicznym siłownikiem zaworu (eVA) HELLA dodaje kolejny kluczowy komponent (obok pompy płynu chłodzącego) do swojej istniejącej oferty z zakresu elektryfikacji. eVA służy do precyzyjnego sterowania zaworami w układach chłodzenia oraz zarządzania ciepłem. Będąc swoistego rodzaju nowoczesnym termostatem, pomaga zapewnić, że płyn chłodzący jest kierowany zgodnie z wymaganiami i aktualnymi potrzebami zespołu akumulatorowego lub hybrydowego. W ten sposób, dzięki utrzymaniu podzespołów w optymalnej temperaturze, można zwiększyć żywotność i wydajność akumulatora litowo-jonowego oraz ogólny zasięg pojazdów elektrycznych. HELLA dostarczy ten zawór na platformę elektryczną niemieckiego producenta samochodów, a rozpoczęcie produkcji planowane jest na 2025 r. w fabryce elektroniki HELLA w Bremie (Niemcy). Inteligentne czujniki akumulatora monitorują akumulator i zapewniają redundancję na potrzeby zautomatyzowanej jazdy Hella otrzymała zlecenie na opracowanie i produkcję inteligentnych czujników akumulatorowych (IBS). Z ponad 130 milionami czujników dostarczonych od 2000 roku, HELLA jest obecnie światowym liderem na rynku. Nowy projekt wyposaża platformę elektryczną i hybrydo-

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 wą niemieckiego producenta premium. Inteligentne czujniki akumulatora mierzą prąd, napięcie i temperaturę bezpośrednio na akumulatorze. Jednocześnie główny nacisk położono na rozwój redundantnego układu projektu produktu w celu spełnienia wymagań bezpieczeństwa funkcjonalnego dla funkcji zautomatyzowanej jazdy. Produkcja seryjna ma się rozpocząć w Arad (Rumunia) pod koniec 2025 roku. „Mikrosiłowniki zapewniają bezpieczne ładowanie pojazdów elektrycznych“ Ponadto HELLA otrzymała nowe zamówienie na mikrosiłowniki od dużego producenta samochodów. Siłowniki są używane w platformie e-pojazdu i zapewniają bezpieczne zablokowanie wtyczki ładującej w gnieździe podczas procesu ładowania. Produkcja seryjna rozpocznie się w Xiamen (Chiny) w 2024 roku.

9 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 GDY FIKCJA STAJE SIĘ RZECZYWISTOŚCIĄ. HELLA - EKSPERT W DZIEDZINIE ELEKTRONIKI DLA INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW WSPOMAGANIA KIEROWCY.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 HYUNDAI MOTOR POLAND WYBRAŁA AKZONOBEL VEHICLE REFINISHES Hyundai Motor Poland wybrała Akzonobel Vehicle refinishes na swojego zaufanego dostawcę produktów i usług do renowacji pojazdów dla swojej sieci dystrybucji na terenie polski. Zgodnie z umową pomiędzy firmami, hyundai motor poland rekomenduje technologię sikkens i lesonal, marek premium należących do firmy akzonobel, do napraw lakierniczych w swojej sieci dystrybucyjnej hyundai w polsce. Marka Sikkens jest dystrybuowana w Polsce przez AkzoNobel Car Refinishes Polska Sp. z o.o., a marka Lesonal przez Primakolor Car Refinishes Sp. z o.o. Spełniają one najwyższe kryteria jakościowe i są zgodne z wytycznymi producenta Hyundai Motor Poland. "Cieszymy się ze współpracy z Hyundai Motor Poland" - mówi Vaclav Kloub, Regional Lead na Europę Centralno-Wschodnią, Turcję, Środkowy Wschód i Afrykę. "Jesteśmy przekonani, że nasze nowoczesne energooszczędne technologie marek Sikkens i Lesonal spełnią naj-

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 wyższe wymagania jakościowe oraz wpłyną na efektywność i rentowność sieci naprawczej. To jednak tylko jeden ze sposobów, w jaki rozwijamy się na rynku i pomagamy naszym klientom pozostać w światowej czołówce. Partnerstwo leży u podstaw wszystkiego, co robimy" – dodaje Waldemar Dolny Sales Manager VR Poland. "Istniejemy dzięki naszym klientom i dla nich. Wsłuchaliśmy się w potrzeby Hyundai Motor Poland, a dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, które podążają za rynkowymi trendami, a także kompleksowej ofercie serwisowej możemy wesprzeć ich w ciągłym rozwoju" – podsumowuje Waldemar Dolny. „To dla nas ogromne wyróżnienie, że możemy wspólnie rozwijać Sieć Dystrybucyjną Hyundai w Polsce. To historyczny moment. Podpisana umowa podkreśla silną pozycję marek VR premium AkzoNobel w sieci naprawczej Hyundai Motor Poland. Ponadto precyzyjnie wytycza zakres naszego wsparcia i wspólnych działań w obszarach innowacyjnych cyfrowych rozwiązań, szkoleń w zakresie wsparcia technicznego oraz usług biznesowych”- dodaje Jacek Chrząszcz, Dyrektor ds. Kluczowych Klientów VR Premium Centralna Europa. „Wierzę, że nasza współpraca będzie owocna i korzystna dla obydwu stron” – podsumowuje Jacek Chrząszcz. AkzoNobel Vehicle Refinishes od wielu lat dostarcza produkty i usługi, które spełniają oczekiwania profesjonalnych warsztatów blacharsko -lakierniczych. W swoich działaniach firma AkzoNobel koncentruje się na wspomaganiu rozwoju działalności jej klientów, łącząc doświadczenie oraz innowacyjność oferty i narzędzi, buduje wartości biznesowe i przewagę konkurencyjną na rynku. Dowiedz się więcej: www.sikkensvr.com i www.lesonal.com

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 RYNEK SAMOCHODOWYCH CZĘŚCI ZAMIENNYCH Q1 2023 • Polscy dystrybutorzy samochodowych części zmiennych notują wzrosty • Liczba samochodów elektrycznych w Polsce zwiększyła się o 84% • Sprzedaż opon zmniejszyła się we wszystkich segmentach rynku poza motocyklowym • Ożywienie na rynku samochodów używanych Jak wynika z danych zebranych i opracowanych przez portal motofaktor.pl - pierwszy kwartał okazał się najlepszy dla motoryzacji (+24,9%). Polscy dystrybutorzy samochodowych części zmiennych pochwalili się ostatnio wynikami finansowymi za pierwszy kwartał 2023 r. Po pierwszych trzech miesiącach 2023 roku wartość sprzedaży Inter Cars w Polsce wzrosła o 22,1%, a całej Grupy Kapitałowej o 26,8%. Z kolei Grupa Auto Partner w I kwartale 2023 roku znacznie zwiększyła poziom przychodów ze sprzedaży – sięgnął on 836,6 mln zł, co oznacza wzrost o 30,8% rok do roku.Patrząc natomiast na wyniki roczne spółek – w 2022 roku skonsolidowane przychody Grupy Inter Cars wzrosły o ok. 24,9% do 15,29 mld zł, a Grupa Auto Partner osiągnęła poziom przychodów ze sprzedaży wynoszący 2,83 mld zł, co oznacza wzrost o 25,3% r/r. Pod koniec stycznia tego roku rozpoczęła działalność pierwsza filia Inter Cars w Norwegii i jednocześnie pierwsza w Skandynawii – Inter Cars Norge. Od stycznia 2023 roku działa także pierwszy oddział IAG w miejscowości Vinica w Chorwacji.Moto-Profil świętuje 30 lat działalności i w związku

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 z tym szykuje na ten rok serię specjalnych wydarzeń, promocji i konkursów dla partnerów biznesowych. O historii firmy rozmawialiśmy z jej prezesem Michałem Tochowiczem. Co jeszcze w pierwszym kwartale 2023? - Auto Partner SA wynajął 30 tys. m2 nowoczesnej powierzchni komercyjnej w ramach MLP Zgorzelec i zwiększył do ponad 130 tys. m2 łączną powierzchnię w głównych centrach dystrybucyjnych.- W styczniu 2023 r. Martex otworzył filię w Zielonej Górze, a w maju filię Martex Kraków-Zabierzów.- 1 stycznia 2023 r. Groupauto CEE podpisało pierwsze umowy z zagranicznymi członkami z Rumunii: Auto Brand SRL i Conex Distribution SA. Inwestycje, akwizycje i likwidacje zakładów Pierwszy kwartał 2023 r. to także sporo informacji o inwestycjach i przejęciach, ale także likwidacji zakładów produkcyjnych.- ZF przejął firmę Intellic, aby rozwijać łączność flotową nowej generacji dla pojazdów użytkowych. Inwestuje także w platformę CarPay-Diem. Natomist BorgWarner Inc. ogłosił, że sfinalizował przejęcie od Hubei SSE firm Electric Vehicle Charging Solution, Smart Grid iSmart Energy.- Bridgestone otworzył w Paczkowie w Panattoni Park Poznań East Gate największy przyprodukcyjny magazyn opon w regionie, w którym opony będą składowane oraz wysyłane do dalszej

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 dystrybucji.- Nokian Tyres rozpoczął prace nad nowym zakładem produkującym opony do aut osobowych w rumuńskiej miejscowości Oradea. Roczne zdolności produkcyjne zakładu wynosić mają 6 milionów opon, a w przyszłości ten potencjał może się zwiększyć. Zakład skupić ma się na produkcji opon do samochodów osobowych i SUV-ów o większych felgach, przeznaczonych przede wszystkim na rynek środkowoeuropejski. Saint-Gobain Sekurit, producent szyb samochodowych i rozwiązań dla rynku automotive, wynajął 21 300 m2 w CTPark Iłowa zlokalizowanym w województwie lubuskim. TitanX Engine Cooling, globalny dostawca układów chłodzenia do samochodów ciężarowych, zwiększył powierzchnię wynajmowaną w CTPark Opole. Tymczsem Stellantis rozszerza swoją globalną sieć rozwoju oprogramowania, otwierając nowy hub w Polsce. Z kolei TotalEnergies rozwija swoją działalność w zakresie energii odnawialnej poprzez projekty biogazowe i solarne w Polsce. Liverpool stał się kolejną po Turynie i Walencji siedzibą nowego zagranicznego oddziału AS-PL. Po ubiegłorocznej zapowiedzi zmiany nazwy na Niterra teraz NGK SPARK PLUG zaprezentował nowe logo Grupy i Korporacji. Także Castrol zaprezentował odświeżony wizerunek marki.Pierwszy kwartał przyniósł także mało optymistyczne informacje. Firma Volvo Buses zmienia swój model biznesowy w Europie i w związku z tym zdecydowała, że zamknie swoją fabrykę autobusów we Wrocławiu. Zarząd bielskiego FCA Powertrain zapowiedział zwolnienia grupowe i znaczne ograniczenie produkcji silników spalinowych. Rynek warsztatów samochodowych - Szykują się zmiany na polskim rynku warsztatowym. ZF Aftermarket wprowadza w Polsce nowy koncept serwisowy ZF [pro]Service. - Sieć serwisów Petronas powiększyła się o nową placówkę, która zyskała status okrętu flagowego firmy. Tak zwany okręt flagowy to miejsce, gdzie klienci serwisów zdobędą wszystkie informacje na temat produktów Petronas. Firma zapowiada tworzenie kolejnych tego typu warsztatów. Elektromobilność 25 marca oficjalnie doszło do porozumienia Niemiec i Unii Europejskiej ws. zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 r. Od momentu ogłoszenia przez władze europejskie, że od 2035 r. będzie można produkować i sprzedawać tylko pojazdy elektryczne bateryjne lub wodorowe, Niemcy domagały się zapewnienia, że nowe samochody z silnikami spalinowymi będą mogły być sprzedawane po terminie, jeśli będą napędzane e-paliwami. Wniosek ten poparła część niemieckiego przemysłu samochodowego.Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z końca lutego 2023 r. wynika, że w Polsce działa 2680 ogólnodostępnych stacji ładowania, ale ani jedna nie jest przeznaczona dla elektrycznych ciężarówek. W Q1 2023 r. liczba samochodów elektrycznych w Polsce zwiększyła się o 84% w porównaniu do

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 analogicznego okresu roku 2022 r.- LG Energy Solution i Honda Motor Co., Ltd. ogłosiły w styczniu utworzenie spółki joint venture produkującej akumulatory litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych Hondy.- Spółka PowerCo, należąca do Grupy Volkswagen, planuje budowę swojej największej jak dotąd gigafabryki ogniw paliwowych w St. Thomas w Kanadzie.- Z kolei w Magdeburgu powstanie pierwszy w Europie w pełni zautomatyzowany zakład recyklingu akumulatorów, wykorzystujący technologię Bosch Rexroth. - Do końca roku Volvo planuje w Krakowie otworzyć Tech Hub, gdzie będą tworzone innowacje dla elektryków marki.- W pierwszym kwartale 2023 dowiedzieliśmy się, że ElectroMobility Poland współpracuje z biurem stylistycznym Pininfarina nad projektem stylistyki gamy modelowej polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. Spadki na rynku opon Z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego wynika, że w I kwartale 2023 r. sprzedaż opon na rynek zmniejszyła się we wszystkich segmentach z poza motocyklami. Opony do samochodów osobowych

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 spadły o -25%, do SUV o -15%, dostawczych -30%, do maszyn rolniczych -34%, przemysłowych -61%, a do pojazdów ciężarowych -37% Sytuację na rynku opon odzwierciedlają decyzje Firmy Oponiarskiej Dębica, która już drugi raz w tym roku poinformowała o ograniczeniu produkcji. Rynek samochodów używanych Pierwszy kwartał 2023 r. to ożywienie na rynku pojazdów z rynku wtórnego. Pomimo ciągłego wzrostu cen aut używanych, pierwszy raz od trzech lat liczba dostępnych na rynku samochodów wzrosła, choć wciąż nie przekroczyła jeszcze poziomu sprzed pandemii – wynika z danych serwisu autobaza.pl.Porównując liczbę dostępnych ofert do pierwszego kwartału 2019 r. – w analogicznym okresie 2020 r. było ich 11% mniej, w 2021 r. odnotowano spadek o 14%, a na początku 2022 r. o ponad 16%. Aktualnie różnica w liczbie dostępnych aut w porównaniu do okresu sprzed pandemii wynosi nieco ponad 6%. Ożywienie widać również na rynku aut nowych. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, według których w marcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce o 21,17% więcej samochodów osobowych niż rok wcześniej oraz o 27,75% więcej niż w lutym br. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 17,78%.Ożywienie na rynku motoryzacyjnym widać nie tylko w Polsce. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w pierwszym kwartale 2023 r. rynek samochodowy UE odnotował znaczny wzrost ewidencji nowych samochodów, rejestrując prawie 2,7 mln sztuk, to o 17,9% więcej niż w 2022 r. Największy wzrost odnotowała Hiszpania (+44,5%), a następnie Włochy (+26,2%), Francja (+15,2%) i Niemcy (+6,5%).Jak wynika z danych serwisu autobaza.pl, od 4 lat ceny aut używanych sukcesywnie rosną. Jeszcze w 2019 roku na rynku dominowały samochody o wartości nieprzekraczającej 25 tys. zł, od 2022 r ceny wzrosły średnio o 15%. Największy wzrost możemy zaobserwować w przypadku aut o wartości powyżej 150 tys. zł, których liczba w ciągu czterech lat zwiększyła się aż o 153%. Joanna Piszczredaktor naczelna portalu motofaktor.pl Źródło: motofaktor.pl na podstawie informacji publikowanych przez:AS -PL, Auto Partner, autobaza.pl, Borg Warner, Bosch, Bridgestone, Castrol, Electromobility Poland, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), FCA Powertrain, Firma Oponiarska Dębica, Główny Urząd Statystyczny GUS, Groupauto, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, Inter Cars, LG Energy Solution, Martex, Moto Profil, Niterra, Nokian Tyres, Petronas, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Saint Gobain Sekurit, Stellantis, TitanX Engine Cooling, TotalEnergies, Volkswagen, Volvo Buses, Volvo, Warszawski Indeks Giełdowy WIG, ZF Aftermarket, ZF.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W CENTRUM MAŁOPOLSKI Wiele uwagi związanej z poprawą bezpieczeństwa pojazdu kierowanej jest na kwestie dotyczące tego co dzieje się na zewnątrz. Rozmawiając dziś o bezpieczeństwie, często mamy na myśli wsparcie kierowców w uniknięciu kolizji dzięki sztucznej inteligencji, która interpretuje sygnały z radarów, kamer i innych czujników, skanujących otaczające środowisko. SYSTEMY MONITOROWANIA WNĘTRZA POJAZDU TWORZONE SĄ W KRAKOWIE Wiele uwagi związanej z poprawą bezpieczeństwa pojazdu kierowanej jest na kwestie dotyczące tego co dzieje się na zewnątrz. Rozmawiając dziś o bezpieczeństwie, często mamy na myśli wsparcie kierowców w uniknięciu kolizji dzięki sztucznej inteligencji, która interpretuje sygnały z radarów, kamer i innych czujników, skanujących otaczające środowisko. Ale to, co dzieje się wewnątrz pojazdu, jest tak samo ważne jak to, co na zewnątrz, a potencjał innowacji w zakresie bezpieczeństwa – dzięki czujnikom wnętrza – jest ogromny. W oczekiwaniu na nadchodzące przepisy dotyczące wykrywania i monitorowania stanu kierowcy, producenci OEM zaczęli montować kamery wewnątrz pojazdu, ale takie posunięcia to tak naprawdę dopiero początek. Pojawienie się czujników wewnętrznych otwiera wiele interesujących i nowych możliwości poprawy bezpieczeństwa, komfortu i wygody kierowcy i pasażerów, jednocześnie pomagając obniżyć koszty. W Centrum Technicznym Aptiv w Krakowie inżynierowie pomagają wspierać rozwój najnowszych rozwiązań

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 w zakresie monitorowania wnętrza pojazdu. Są częścią międzynarodowego zespołu pracującego nad systemami monitorowania dla kierowcy, pasażerów i wnętrza pojazdu. - „Krakowscy inżynierowie pracują nad całym cyklem rozwoju projektu, począwszy od fazy koncepcyjnej, poprzez implementację algorytmów oprogramowania, aż po ostateczną walidację systemu w naszych laboratoriach i pojazdach” – mówi Dariusz Mruk, Dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie. Systemy monitorowania wnętrza stanowią okazję dla producentów OEM do dostarczania funkcji, które zrobią wrażenie na ich klientach i zapewnią przewagę konkurencyjną. Dzięki nim producenci będą mogli zaoferować kierowcom i pasażerom możliwość kontrolowania niektórych funkcji pojazdu za pomocą multimodalnego interfejsu człowieka-maszyny, w tym rozpoznawania wzroku i gestów. Aptiv opracowuje systemy, które spełniają wszystkie wymagania klientów i normy bezpieczeństwa, takie jak Euro NCAP, a specjaliści od testów i walidacji, zapewniają, że każda funkcjonalność jest w pełni poprawnie zaimplementowana i gotowa aby zostać dostarczona do klienta. - „Dedykowany zespół czuwa nad rozwojem hardware’u zapewniającego wystarczającą moc obliczeniową do implementacji nowych funkcji” – wyjaśnia Dariusz Mruk. „Nasi eksperci od optyki wspierają rozwój oraz wdrożenie nowoczesnych kamer o szerokim polu widzenia pozwalających na pokrycie jak największej części pojazdu, z jednoczesnym zapewnieniem walorów estetycznych”. – dodaje. Wszystko to stanowi podstawę kom-

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 O Aptiv Services Poland S.A. Aptiv Services Poland S.A. jest częścią globalnej firmy technologicznej, której systemy pomagają tworzyć bezpieczniejszą, bardziej ekologiczną i lepiej skomunikowaną przyszłość. Aptiv w Polsce to dziś ponad 5500 pracowników zlokalizowanych w 3 polskich miastach – Jeleśni oraz Gdańsku, gdzie znajdują się zakłady produkcyjne oraz Krakowie. Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie działa od 2000 roku i zatrudnia ponad 2000 inżynierów i 900 specjalistów korporacyjnych. Jest to jedno z największych i najbardziej innowacyjnych laboratoriów R&D firmy na świecie. Powstały w nim m.in. pierwszy system sterowania gestami dla motoryzacji oraz technologie aktywnego bezpieczeństwa. pleksowej platformy monitorowania wnętrza, zintegrowanej z większym systemem obsługi użytkownika w pojeździe. Odpowiednia platforma będzie się skalować - od podstawowych funkcji zapewniających bezpieczeństwo i spełniających przepisy, przez funkcje premium, które rozpoznają pasażerów i odpowiednio dostosowują wrażenia, po funkcje niezbędne do wzniesienia zautomatyzowanej jazdy na wyższy poziom.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 SKĄD SIĘ BIORĄ UŻYWANE CZĘŚCI MOTORYZACYJNE - CZYLI JAK DZIAŁAJĄ STACJE DEMONTAŻU POJAZDÓW? Na korzystanie z używanych części motoryzacyjnych podczas naprawy samochodu decyduje się zaledwie 21% aktywnych kierowców - wynika z badania OTOMOTO przeprowadzonego w kwietniu przez Minds & Roses. Zdecydowana większość z nich jako ich największą zaletę wskazuje cenę. Wiele osób rezygnuje z wyboru używanych części, obawiając się ich awaryjności oraz niespełniania standardów bezpieczeństwa. Mity związane z częściami używanymi rozwiewa redakcja OTOMOTO TV, udostępniając wideo ze stacji demontażu, gdzie odzyskuje się używane części motoryzacyjne i poddaje je testom przed sprzedażą na rynku wtórnym. Szkoda całkowita, czyli źródło pełnowartościowych części motoryzacyjnych Do stacji demontażu pojazdów trafiają samochody, których z różnych powodów nie opłaca się już naprawić. Ubezpieczyciel decyduje w tej sytuacji o wypłacie odszkodowania w wysokości wartości samochodu, a samo auto - niezależnie czy uległo wypadkowi, czy poważnej awarii niezwiązanej z żadną kolizją, trafia w ręce specjalistów, którzy odzyskują z niego pełnowartościowe części. Mogą to być elementy blacharskie, przewody elektryczne, czy nawet sprawne silniki - często to elementy, których nie można już dostać na rynku części nowych – ani oryginalnych, ani zamienników.

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 Pierwszy etap - osuszenie Zanim specjaliści rozpoczną proces odzyskiwania części motoryzacyjnych, nadających się do bezpiecznego wykorzystania i montażu w innym samochodzie, muszą dokładnie oczyścić pojazd z wszelkich, pozostałych w nim płynów eksploatacyjnych - takich, jak np. olej silnikowy czy paliwo. Ze względu na dużą szkodliwość płynów dla środowiska i konieczność zapobiegania przedostaniu się tych substancji do gleby, stacje demontażu charakteryzuje specjalna posadzka, której grubość osiąga nawet 65 cm. Płyny, po usunięciu z pojazdu są poddawane profesjonalnej utylizacji. Drugi etap - demontaż właściwy Po oczyszczeniu pojazdów z płynów specjaliści odzyskują wszystkie nadające się do ponownego użycia elementy samochodu. Na tym etapie części są sprawdzane pod kątem sprawności i zużycia. Trzeci etap - przygotowanie do sprzedaży Oddzielone od pojazdów części, jeszcze zanim trafią do magazynu, są fotografowane i wystawiane na sprzedaż. W OTOMOTO można znaleźć w tym momencie prawie 3 miliony części używanych i ponad 700 tysięcy części nowych. Aby znaleźć odpowiednią do swojego samochodu, można skorzystać z rozbudowanych filtrów, pozwalających na wyszukiwanie nie tylko po marce i modelu, ale także wśród układów samochodu, po cenie i lokalizacji. Istnieje też możliwość wyszukiwania ogłoszeń z opcją wysyłki. Każdy samochód składa się średnio z 12 tysięcy części, które zużywają się w różnym tempie. Z eksploatacją samochodu wiąże się konieczność regularnej wymiany niektórych elementów – np. opon, które pod warunkiem spełniania określonych warunków, mogą być wykorzystywane ponownie i sprzedawane jako części używane. Przed wystawieniem na

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 O OTOMOTO: OTOMOTO to platforma należący do Grupy OLX, skupiająca wokół siebie ekosystem narzędzi wspierających w zakupie i sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych, a także pojazdów ciężkich i maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych. W ofercie OTOMOTO znaleźć można m.in. finansowanie, możliwość weryfikacji historii samochodu, narzędzia szacujące cenę pojazdów. Na pytania kupujących odpowiada działający przez 365 dni w roku zespół obsługi klienta, z kolei sprzedający mogą liczyć na wsparcie dedykowanego opiekuna telefonicznego lub terenowego. Z marką związane są także Otomoto Klik, gdzie można kupić samochody po szczegółowej inspekcji, wyposażone w Cyfrowy Paszport Pojazdu, a także Carsmile, czyli największa w Polsce platforma online samochodów w abonamencie. Co miesiąc z OTOMOTO korzysta 5,6 miliona internautów (źródło: Badanie Mediapanel przeprowadzone przez Gemius Polska Sp. z o.o. w okresie od 1 do 30 kwietnia 2023, wskaźnik: real users, platforma: internet). sprzedaż odzyskanych z pojazdów w stacji demontażu, nieuszkodzonych opon i kół, są one poddawane kontroli jakości pod kątem zużycia i ewentualnej obecności ukrytych wad. Pozytywny wynik kontroli pozwala wystawić koła na sprzedaż, a kupujący mają szansę na zakup w znacznie niższej cenie w pełni wartościowych elementów, które posłużą jeszcze kilka sezonów. Po oddzieleniu z pojazdów w stacji demontażu części, które nadają się do ponownego użycia i skatalogowania ich w magazynach, z których mają szansę trafić do nowych właścicieli i posłużyć do naprawy ich samochodów, pojazdy za pomocą specjalnych maszyn są zgniatane i dalej, przekazywane do huty. Stacje demontażu w pełni zamykają więc obieg, a ich działania wpisują się w ideę less-waste i pozwalają zmniejszać szkodliwość motoryzacyjnych odpadów.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 AUTO KLIMA MASZYNY DO OBSŁUGI KLIMATYZACJI W WARSZTATACH SAMOCHODOWYCH – KLUCZOWE CZYNNIKI WYBORU Współczesny rynek klimatyzacyjny w Europie przechodzi dynamiczne zmiany, a właściciele warsztatów samochodowych często pytają, na jakie urządzenia warto zainwestować w obsługę klimatyzacji. W ostatnich latach obserwujemy odstępstwo od używania czynnika chłodniczego R134a na rzecz nowego gazu R1234yf. Nowe samochody, które korzystają z czynnika R1234yf, stanowią rosnącą grupę na drogach europejskich. W najbliższych latach pojazdy z gazem R134a zostaną wyparte z rynku. W związku z tym warto zastanowić się, czy już teraz warto zainwestować w urządzenie do obsługi R1234yf. Zdecydowanie tak, ponieważ jest to przyszłość warsztatów samochodowych. Proces wprowadzania nowego czynnika do samochodów osobowych i dostawczych trwa od 2013 roku i nabiera tempa od stycznia 2017 roku. Wówczas wszystkie pojazdy fabrycznie napełniane były chłodziwem R1234yf. Szacuje się, że około 30% pojazdów poruszających się po europejskich drogach korzysta obecnie z tego czynnika. Oczywiście liczba pojazdów z czynnikiem R1234yf zależy od regionu, w którym działamy. Zasadą jest nieodrzucanie klientów gotowych zapłacić za usługę, dlatego warto zaopatrzyć się w odpowiednie urządzenie. Na rynku dostępna jest szeroka gama modeli przystosowanych do współpracy z R1234yf, których ceny wahają się od około 9 tysięcy złotych do ponad 20 tysięcy złotych. Na pewno znajdziesz odpowiednie urządzenie, które spełni potrzeby Twojego warsztatu i dostosuje się do Twoich możliwości finansowych.

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 AUTO KLIMA Czy warto mieć osobne urządzenia do obsługi R134a i R1234yf, czy lepiej zainwestować w jedno podwójne urządzenie? To zależy od wielu czynników. Z każdym miesiącem liczba pojazdów z nowym gazem będzie rosła, a obłożenie pracy urządzenia do obsługi R1234yf będzie coraz większe. Maszyna podwójna (potocznie nazywana Bi-Gas) wymaga przełączania i przepłukania, co zajmuje około 15 minut. W szczycie sezonu te minuty są niezwykle cenne, ponieważ wpływają nie tylko na komfort pracy serwisanta, ale również na łączną liczbę pojazdów, które można obsłużyć w ciągu dnia. Proste obliczenia mówią, że im więcej pojazdów obsłużysz, tym więcej pieniędzy zarobisz w swoim serwisie. Oczywiście istnieją warsztaty i regiony, w których zakup podwójnego urządzenia jest ekonomicznie uzasadniony. Dobre przykłady to serwisy, w których urządzenie do obsługi R134a jest intensywnie wykorzystywane i wymaga wsparcia, podczas gdy R1234yf nie jest jeszcze tak popularny w danym obszarze. W takim przypadku urządzenie Bi-Gas głównie obsługuje starszy czynnik, a tylko sporadycznie przełącza się na nowy gaz. Przy wyborze maszyny do obsługi klimatyzacji warto zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów technicznych. W ostatnich latach zmieniły się kryteria, na które zwracamy uwagę podczas zakupu urządzeń do obsługi R134a. Pierwszym i bardzo istotnym elementem jest wielkość wewnętrznej butli na czynnik chłodniczy. Obecnie, przy wyborze modelu do obsługi R1234yf, lepszym wyborem jest mniejsza butla niż 20-kilogramowe pojemniki stosowane głównie

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 AUTO KLIMA w przypadku R134a. Cena czynnika oraz wielkość butli (5 kg) sprawiają, że optymalnym rozwiązaniem jest zbiornik o pojemności 8 lub maksymalnie 10 kg. Warto również zwrócić uwagę na minimalną ilość czynnika potrzebnego do prawidłowego działania maszyny (ciśnienie w zbiorniku). Im większy zbiornik, tym większa ilość gazu musi być utrzymywana jako minimalna. Dlatego przy maszynach dedykowanych do R1234yf promowane są małe zbiorniki. Kolejnym istotnym parametrem jest wydajność pompy próżniowej, która często stanowi przedmiot trudnych rozważań. Głównym zadaniem pompy próżniowej jest osuszanie instalacji klimatyzacyjnej. Praca ta musi być wykonana w odpowiednich warunkach temperaturowych i w odpowiednim czasie. Większa moc pompy przyspiesza osiągnięcie odpowiedniego poziomu próżni. Ważne są również czas podtrzymywania próżni oraz minimalna temperatura otoczenia wynosząca co najmniej 20 stopni. Nawet najlepsza pompa próżniowa, jeśli nie są spełnione te warunki, nie poprawi efektywności pracy. Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest możliwość współpracy z analizatorem/identyfikatorem czynnika. W obliczu problemu pompowania innych gazów niż zalecane R134a lub R1234yf do układów klimatyzacyjnych, wiele warsztatów chce mieć pewność, co zasysa do swojej maszyny. Koszt naprawy stacji klimatyzacji często przewyższa wartość urządzenia do identyfikacji czynnika chłodniczego. Dlatego wiele warsztatów uważa identyfikację lub analizę składu czynnika za kluczowy element wyboru maszyny do obsługi klimatyzacji. Niektóre urządzenia mają wbudowane identyfikatory, co pozwala na weryfikację każdego podłączenia do układu. Różnica między najtańszymi a najdroższymi urządzeniami jest zauważalna w ofercie firm wyposażających warsztaty. Modele dostępne w cenie około 10 tysięcy złotych różnią

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 AUTO KLIMA się od tych, których cena przekracza 20 tysięcy złotych. Pierwszym zauważalnym czynnikiem jest marka urządzenia. Urządzenia znanych, globalnych marek są odpowiednio droższe. Różnice dotyczą również poziomu automatyzacji maszyny, wyposażenia, funkcji dodatkowych oraz aspektów technicznych. Im maszyna ma wyższy poziom automatyzmu, czyli zdolność do pracy od początku do końca procesu bez konieczności ingerencji użytkownika, tym oczywiście jest droższa. Automatyczne zawory eliminują konieczność ingerencji użytkownika, co znacznie ułatwia codzienną pracę i minimalizuje ryzyko błędów wynikających z niewłaściwego użytkowania. Również rozmiar butli, liczba wag do butli olejowych i fluorescencyjnych to czynniki, które wpływają na komfort pracy oraz cenę. Producenci coraz bardziej zwracają uwagę na jakość i wielkość ekranów. Kolorowe ekrany są już standardem w urządzeniach wyższej klasy. Niektóre modele posiadają duże, dotykowe ekrany, które znacznie ułatwiają pracę i przyciągają uwagę klientów. Najdroższe modele często obsługują gaz R1234yf i oferują szereg automatyzacji i funkcjonalności. Podwójne modele obsługujące zarówno czynnik R134a, jak i R1234yf znacznie podnoszą koszt zakupu. Podsumowując, wybierając maszynę do obsługi klimatyzacji, należy wziąć pod uwagę dwa punkty widzenia. Pierwszy to perspektywa własnego warsztatu, w tym regionu, w którym się znajduje, rodzajów obsługiwanych samochodów, sezonowości oraz budżetu przeznaczonego na zakup. Drugi punkt widzenia to perspektywa rynku klimatyzacyjnego, który zmienia się w kierunku większej liczby pojazdów korzystających z czynnika chłodniczego R1234yf. Patrząc w przyszłość, zakup urządzenia obsługującego nowy gaz jest logicznym wyborem.

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 AUTO KLIMA EWOLUCJA CZYNNIKÓW CHŁODNICZYCH W UKŁADACH KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ: PRZEPISY, PRZESZŁOŚĆ I PROGNOZY NA PRZYSZŁOŚĆ W dobie rosnącej dbałości o środowisko naturalne, coraz częściej standardowym elementem wyposażenia samochodów staje się klimatyzacja. Jednakże, za jej działaniem stoi skomplikowana sieć przepisów i wymogów, które warsztaty samochodowe muszą przestrzegać. Te dotyczą między innymi używanych czynników chłodniczych, które podlegały znaczącym zmianom na przestrzeni ostatnich dekad. Ewolucja czynników chłodniczych Pierwszym, powszechnie stosowanym czynnikiem chłodniczym w klimatyzacjach samochodowych był R12 (CFC-12), jednak ze względu na jego szkodliwość dla środowiska, został on zakazany przez polskie prawodawstwo. W związku z tym, zaczęto stosować czynnik R134a. Niemniej jednak, ze względu na jego wysoki wskaźnik GWP (Global Warming Potential), czyli potencjał do przyczyniania się do efektu cieplarnianego, również ten czynnik zaczyna odchodzić do lamusa.

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 AUTO KLIMA Od 2017 roku, na mocy dyrektywy unijnej (2006/40/EG), w nowych samochodach kategorii M1 i N1 nie może być już stosowany czynnik R134a. Branża motoryzacyjna zmuszona została więc do modernizacji układów klimatyzacji i wprowadzenia nowego czynnika, R1234yf (HFO -1234yf), który pomimo zawierania cząstek fluoru, ma GWP wynoszący zaledwie 4. Wprawdzie jest substancją palną i może tworzyć trujący kwas fluorowodorowy, jednak jego wpływ na globalne ocieplenie jest drastycznie zredukowany. Obowiązki dla warsztatów Warsztaty samochodowe mają obowiązek przestrzegania ściśle zdefiniowanych przepisów dotyczących obsługi układów klimatyzacji. Ustawa o substancjach zubażających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych z 15 maja 2015 roku reguluje kwestię obrotu, zużycia oraz stosowania czynnika chłodniczego. Ogranicza także możliwość zakupu czynnika przez osoby nie prowadzące działalności gospodarczej i wymaga posiadania odpowiednich uprawnień przez osoby i podmioty zajmujące się obsługą systemów klimatyzacji. Mechanicy muszą dążyć do zapewnienia szczelności układów klimatyzacji, aby zminimalizować emisję czynników chłodniczych do atmosfery. Tym samym, regularna kontrola i serwisowanie tych systemów jest nie tylko korzystne dla samochodu i jego użytkownika, ale także dla środowiska. Dodatkowo, odpowiednie postępowanie z zużytym czynnikiem chłodniczym jest równie istotne. Stare czynniki chłodnicze powinny być prawidłowo odzyskiwane i przetwarzane, a nie wypuszczane bezpośrednio do atmosfery. Przepisy te mają na celu zapobieganie dodatkowemu wpływowi na zmianę klimatu i utratę warstwy ozonowej. Prognozy na przyszłość Kierunek przemysłu motoryzacyjnego wskazuje na ciągłą ewolucję w kierunku coraz bardziej ekologicznych rozwiązań, a to oznacza także ewolucję czynników chłodniczych. Obecnie, rozwijane są nowe substancje, takie jak R744 (CO2), które mogłyby zastąpić obecnie stosowane czynniki chłodnicze. Takie substancje mają jeszcze niższy GWP, a jednocześnie są bezpieczne dla człowieka i nie powodują degradacji warstwy ozonowej. Możliwe są także alternatywne rozwiązania, takie jak układy chłodzenia oparte na energii termicznej, które eliminują potrzebę stosowania chemicznych czynników chłodniczych. W ten sposób, przemysł motoryzacyjny zdecydowanie podąża w kierunku rozwiązań proekologicznych. Podsumowując, zarówno prawodawstwo, jak i technologia zmierzają w stronę maksymalizacji efektywności i minimalizacji szkodliwości dla środowiska systemów klimatyzacji samochodowej. Dla warsztatów samochodowych oznacza to ciągłe dostosowywanie się do nowych przepisów i aktualizacji technologicznych, a dla konsumentów – świadomość, że ich wybory mogą mieć pozytywny wpływ na środowisko.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 AUTO KLIMA SERWIS KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ: KLUCZOWE ETAPY I ICH ZNACZENIE Klimatyzacja samochodowa to jedna z najważniejszych funkcji, które doceniamy w upalne dni. Właściwe funkcjonowanie systemu klimatyzacji jest nie tylko kwestią komfortu, ale także bezpieczeństwa i higieny wewnątrz pojazdu. Dlatego też przeprowadzenie profesjonalnego serwisu klimatyzacji samochodowej jest niezwykle istotne. W tym artykule omówimy poszczególne etapy tego procesu oraz konsekwencje, jakie mogą wystąpić w przypadku ich pominięcia. Diagnoza systemu: Pierwszym i kluczowym etapem serwisu klimatyzacji samochodowej jest przeprowadzenie dokładnej diagnozy systemu. Profesjonalny mechanik powinien skorzystać z odpowiednich narzędzi diagnostycznych, takich jak urządzenia do odczytu parametrów klimatyzacji. W tej fazie badane są m.in. ciśnienie czynnika chłodniczego, sprawność sprężarki, działanie wentylatora chłodnicy oraz ewentualne wycieki. Oczyszczenie systemu: Po wykonaniu diagnozy należy przystąpić do oczyszczenia systemu klimatyzacji. Jest to ważne, ponieważ brud, bakterie i pleśnie mogą gromadzić się wewnątrz systemu, co prowadzi do nieprawidłowego działania oraz wpływa na jakość powietrza w samochodzie. Mechanik powinien skorzystać z specjalnych środków do czyszczenia, które usuwają zanieczyszczenia i dezynfekują cały system. Odprowadzenie czynnika chłodniczego: Jeśli w trakcie diagnozy stwierdzono, że czynnik chłodniczy wymaga wymiany, konieczne jest jego odprowadzenie. Należy pamiętać, że

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 AUTO KLIMA czynniki chłodnicze zawierają substancje szkodliwe dla środowiska, dlatego nie można ich wypuszczać do atmosfery. Mechanik powinien użyć specjalnego urządzenia, które umożliwia kontrolowane odprowadzenie czynnika i jego odzyskanie w celu późniejszego utylizacji. Naprawa i uzupełnienie: W przypadku wykrycia wycieków lub uszkodzeń w systemie klimatyzacji konieczne jest ich naprawienie. Następnie mechanik powinien uzupełnić czynnik chłodniczy do odpowiedniego poziomu. W tym etapie niezwykle istotne jest korzystanie z odpowiednich urządzeń do uzupełniania czynnika, które zapewniają precyzyjną kontrolę ilości czynnika wprowadzanego do systemu. Testowanie: Po przeprowadzeniu wszystkich poprzednich etapów należy przystąpić do testowania działania systemu klimatyzacji. Mechanik powinien sprawdzić, czy temperatura powietrza w samochodzie obniża się prawidłowo, czy wentylator działa poprawnie, czy nie ma wycieków czy też hałasów. Testowanie pozwala potwierdzić skuteczność przeprowadzonych działań serwisowych oraz upewnić się, że system jest gotowy do pracy. Konsekwencje pominięcia poszczególnych etapów serwisu klimatyzacji samochodowej mogą być poważne. Nieprawidłowe oczyszczenie systemu może prowadzić do rozprzestrzeniania się bakterii i pleśni wewnątrz samochodu, co stanowi zagrożenie dla zdrowia kierowcy i pasażerów. Pominięcie diagnozy może skutkować niewłaściwym działaniem systemu, co może prowadzić do dodatkowych uszkodzeń i kosztownych napraw. Z kolei niedostateczne uzupełnienie czynnika chłodniczego może spowodować nieefektywne chłodzenie oraz nadmierne zużycie części składowych systemu. Podsumowując, profesjonalny serwis klimatyzacji samochodowej wymaga przestrzegania określonej kolejności etapów. Diagnoza, oczyszczenie, odprowadzenie czynnika, naprawa, uzupełnienie i testowanie - to kluczowe czynności, które zapewniają optymalne działanie systemu klimatyzacji. Pominięcie któregokolwiek z tych etapów może prowadzić do poważnych konsekwencji dla komfortu, bezpieczeństwa i higieny wewnątrz pojazdu. Dlatego też ważne jest, aby profesjonalni mechanicy samochodowi stosowali się do tych zasad i korzystali z odpowiednich narzędzi na każdym etapie serwisu klimatyzacji samochodowej.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 WARSZTAT WEŹ NA WCZASY „APTECZKĘ” PROLINE HD 58217 Trudno sobie chyba wyobrazić autoserwis bez takiego zestawu jak PROLINE HD 58217 . Kompaktowy, trwały, rozbudowany – idealny do wszelkich prac warsztatowych i… jako apteczka pierwszej mechanicznej pomocy w sytuacjach awaryjnych poza warsztatem – np. na wakacjach! PRZENOŚNY ZESTAW NARZĘDZI WARSZTATOWYCH

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 WARSZTAT Mobilność Codzienność przenośnego zestawu narzędzi to często krążenie między samochodami i warsztatami. Kompaktowość i waga takiego kompletu ma więc zasadnicze znaczenie. Dlatego dobry zestaw jest poręczny, lekki i możliwie płaski – tak by zajmował jak najmniej miejsca w bagażniku czy na półce. Dodatkowo jego trwała i solidna obudowa jest odporna na wstrząsy i uderzenia. Zamkniecie kufra na metalowe zatrzaski daje pewność mocnego domknięcia całości, zapewniając porządek wewnątrz kufra zarówno w czasie transportu jak i po jego otwarciu. Drużyna w komplecie Dobry zestaw przenośny – taki jak PROLINE HD 58217 to zwykle doinwestowany zawodnik i gotowa odpowiedź na konkretną warsztatową potrzebę. Znajdziemy tu zwykle 3 rękojeści z grzechotką: ¼, 3/8 i ½ cala. Pozwala to pracować z bardzo małym skokiem w samochodowych zakamarkach i z łatwością odkręcać, czy przykręcać śruby i nakrętki. Możliwości idealnego zestawu zwiększają liczne przedłużki, różne rodzaje nasadek i bitów. Wśród tych ostatnich możemy korzystać też z dość nietypowych wzorów takich jak groty specjalne do wkrętów typu TRI-WING, TORQ-SET, czy SPANNER. W wielu sytuacjach pozwalają one szybko zluzować lub dokręcić oporne połączenie bez uszkodzeń i niepotrzebnych nerwów. Nie musimy zastanawiać się i szukać zastępczych rozwiązań – mamy to w pakiecie. Praktycznym uzupełnieniem zestawu jest komplet dwunastu kluczy oczkowo-płaskich w najczęściej stosowanych rozmiarach. Są dokładnie zwymiarowane i wykonane z materiału odpornego na zginanie.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 WARSZTAT Jest moc Dobry komplet – taki jak PROLINE HD 58217 wykonany z trwałego stopu stali CrV stanowi optymalną propozycję dla wszystkich potrzebujących niezawodnego, rozbudowanego zestawu narzędzi ręcznych do warsztatu samochodowego, bez którego trudno się obejść – za to łatwo go transportować i zawsze mieć „pod ręką”. Gdy znikąd ratunku Oczywiście wszyscy znamy prawo Murphy’ego: gdy coś ma się zepsuć w naszym aucie, to zepsuje się akurat wtedy, gdy jesteśmy z rodziną w Łebie, Darłówku, Władysławowie lub innym cudownym miejscu… I co wtedy? Tylko nielicznym uda się wcisnąć wóz lokalnemu warsztatowi, który przeżywa sezonowe oblężenie. Oczywiście niektórzy mają wykupione dobre OC z assistance, ale ile w Polsce może być samochodów zastępczych kombi i do tego z relingiem pod bagażnik na nasze rowery i pod kolor kapelusza żony?? I wtedy pojawia się on - nasz zestaw PROLINE HD 58217, przy pomocy którego mamy szansę na samodzielne naprawy ratujące urlop i budżet w sytuacji podbramkowej. Warto zabrać ze sobą taką walizkową polisę PROLINE HD 58217 – bo wiadomo, że przezorny zawsze ubezpieczony. Szerokości! www.narzedzianonstop.pl TAK NIE RÓB : Najczęstsze błędy przy sezonowych naprawach z użyciem przenośnego zestawu narzędziowego : • Niedokładność w osadzaniu bitów i nasadek w/na łbach śrub – brak współosiowości i dokładnego docisku uszkadza śrubę. Dokładne osadzenie to podstawa. • Stosowanie młotka stalowego do pobijania klucza przy odkręcaniu – łamanie/szczerbienie kluczy. Klucz traktowany brutalnie stalowym młotkiem ulega osłabieniu – łatwiej o jego pęknięcie. Lepiej stosować przedłużenie ramienia siły/wzmocnienie momentu. • wymieszanie elementów między różnymi zestawami – bałagan w warsztacie i dowolność w dobieraniu końcówek i bitów powoduje klinowanie się wzajemne elementów pochodzących od różnych producentów. • niecierpliwość przy pakowaniu. Zestaw typu skrzynkowego to praktyczne rozwiązanie, lecz wymaga dbałości po skończonej pracy – jeśli nasz zestaw będziemy pakować w pośpiechu i niedbale skrzynka się nie domknie, drobne elementy się pogubią, a w skrajnych przypadkach ulegną zniszczeniu. Przy otwieraniu źle spakowanego kompletu drobne elementy mogą się rozsypać i trudno je potem znaleźć.

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 WARSZTAT POPULARNE ZANIEDBANIA, KTÓRE SKRACAJĄ ŻYWOTNOŚĆ AMORTYZATORÓW Wymieniasz amortyzatory? Monroe prezentuje 8 czynników, które decydują o jakości wykonanej naprawy i mają wpływ na trwałość nowych zamontowanych części. 1. Zbyt mocne dokręcenie nakrętki górnej kolumny zawieszenia Chodzi o nakrętkę, która utrzymuje razem kolumnę zawieszenia, górny zestaw montażowy i sprężynę. Powinna być prawidłowo zainstalowana i dokręcona określonym momentem obrotowym, który w większości przypadków wynosi od 41 Nm do 68 Nm. Przekroczenie tej wartości jest niedopuszczalne, ponieważ grozi to uszkodzeniem trzpienia, a w skrajnych przypadkach, nawet jego złamaniem. Jeśli taki incydent wydarzy się podczas jazdy, może doprowadzić do wypadku.Monroe przestrzega przed stosowaniem kluczy pneumatycznych/udarowych. Z jednej strony trudno w nich precyzyjnie ustawić moment dokręcania a z drugiej - wibracje wywołane przez pistolet udarowy mogą również poluzować nakrętkę po drugiej stronie tłoczyska.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=