E-Auto Service Manager 7/2023

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2023 WARSZTAT 2. Uszkodzenie gwintu tłoczyska Innym częstym problemem spowodowanym przez niewłaściwe narzędzia i procedury jest uszkodzenie gwintu tłoczyska. Dzieje się tak podczas montażu, jeśli górna nakrętka jest umieszczona nieprawidłowo na gwincie tłoczyska (krzywo), a następnie dokręcona na siłę za pomocą pistoletu pneumatycznego. Powoduje to uszkodzenie gwintu.Przed założeniem nakrętki należy zwracać także uwagę na ułożenie podkładek zestawu montażowego. Jeśli zostaną zamontowane w niewłaściwej kolejności, jedna z nich może się poluzować, uderzając w dolną część trzonu tłoczyska. Poza hałasem, często prowadzi to do uszkodzenia części gwintu lub samego tłoczyska. 3. Stosowanie nieodpowiednich narzędzi do przytrzymywania tłoczyska podczas dokręcania górnej nakrętki Powszechną praktyką warsztatową jest używanie szczypiec do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania górnej nakrętki. Powoduje to bardzo charakterystyczne uszkodzenie chromowej powierzchni tłoczyska, co może skutkować uszkodzeniem uszczelnienia wału olejowego i prowadzić do wycieku oleju i gazu, a tym samym do uszkodzenia amortyzatora. Monroe przypomina o konieczności stosowania odpowiednich narzędzi, co pozwala na skuteczne i szybkie wykonanie czynności bez ryzyka uszkodzenia tłoczyska amortyzatora. 4. Wymiana amortyzatora „solo”, choć należy zawsze wymieniać parę na jednej osi Aby zapewnić zrównoważone działanie zawieszenia, oba amortyzatory muszą znajdować się w podobnym stanie technicznym. Ponieważ nowy amortyzator nie uległ jeszcze żadnemu zużyciu wewnętrznemu, współpraca na jednej osi ze starym amortyzatorem spowoduje anomalie w charakterystyce pracy zawieszenia, co nie tylko pogorszy bezpieczeństwo jazdy, ale także spowoduje przyspieszone zużycie nowej części, która w pewnym zakresie będzie kompensować niedomagania starego amortyzatora ze strony przeciwnej. Z tego powodu Monroe – podobnie jak większość innych producentów - zawsze zaleca wymianę amortyzatorów i kolumn parami na każdej osi, jak również użycie nowych zestawów ochronnych i montażowych. 5. Pozostawienie starego zestawu montażowego Wraz z wymiana amortyzatorów przednich w układach McPherson należy wymieniać także zestawy montażowe, które składają się zwykle z dwóch podstawowych części: elementu gumowego, oraz łożyska, które ułatwia obrót kół podczas skrętu. Z czasem elementy te ulegają zużyciu i stawiają coraz większy opór co objawia się spowolnionym powrotem układu kierowniczego do jazdy na wprost, blokowaniem układu kierowniczego lub wyczuwalnymi oporami podczas kręcenia kierownicą. Inne objawy wskazujące na zużycie

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=