E-Auto Service Manager 9/2022

43 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 NOWOŚCI ogniwa, musi zostać skutecznie odfiltrowane z cząstek stałych, a także ze szkodliwych gazów, jak SOX, NOX, H2S, CO, O3 i NH3 i lotnych związków organicznych, jak benzen i toluen. Gazy te, szkodliwe dla ogniwa paliwowego, są związkami pochodzenia antropogenicznego, powstającymi wskutek działalności człowieka (produkty tradycyjnego spalania i pochodzące z ropy naftowej), a ich stężenie zmienia się w zależności od położenia geograficznego. Filtracja powietrza w przypadku ogniw paliwowych odgrywa jeszcze ważniejszą rolę niż w tradycyjnych silnikach. Badania przeprowadzone na przestrzeni lat wykazały, że nawet bardzo małe ilości cząstek gazowych (PPM, PPB) mogą znacząco zmniejszyć wydajność i skrócić żywotność ogniw. Wynika to z kilku czynników, jednym z nich jest zanieczyszczenie katalizatora, uruchamiającego reakcję niezbędną do przekształcenia wodoru i tlenu w energię elektryczną i wodę. Katalizator, który jest podstawowym elementem ogniwa paliwowego, składa się z platyny (lub innych metali szlachetnych). Zanieczyszczenia mogą mieć nieodwracalny wpływ na jego działanie i funkcjonalność, a także mogą prowadzić do skrócenia jego żywotności. W obiegu powietrza istotna jest również sprężarka, wrażliwa na zanieczyszczenia wpływające negatywnie na jej wydajność Różne rodzaje powietrza Ogniwa wykorzystują powietrze z otoczenia, które dostarcza tlen niezbędny do wywołania reakcji elektrochemicznej z wodorem. Jednak nie wszędzie jest ono takie same, a jego właściwości zależą od takich czynników jak m.in. temperatura, wysokość nad poziomem morza czy lokalne zanieczyszczenie. W związku z tym, opracowując katodowy filtra powietrza, należy wziąć pod uwagę jakość powietrza oraz miejsce, w którym będzie on wykorzystywany, ponieważ rozwiązania skuteczne w jednym regionie świata niekoniecznie będą działały prawidłowo w innym. Rozwiązanie UFI Filters Katodowy filtr powietrza opracowany przez UFI Filters i przeznaczony do zastosowań OE w samochodach z ogniwami paliwowymi pełni podwójną funkcję (filtracja cząstek stałych, pochłanianie zanieczyszczeń gazowych) i składa się z dwóch warstw. Jego kształt i położenie są dostosowane do wymogów producenta. Możliwość dowolnej konfiguracji produktu pozwala na dopasowanie budowy do pojazdu i regionu, w którym będzie stosowany, jak również do pokonywanych dystansów i okresu serwisowania, aby zapewnić jego optymalną wydajność. Pierwsza warstwa pełni funkcję bariery fizycznej, czyli oddziela cząstki stałe, a jej budowa jest

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=