E-Auto Service Manager 9/2022

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - REWOLUCJAWDIAGNOSTYCE mega macs x - INWERTOROWE SPAWARKI PROLINE - LAKIERNICTWO - O KABINĘ TRZEBA DBAĆ - WYBIERAMY PISTOLET LAKIERNICZY e-AUTO SERVICE Nr 09/2022

PULS BRANŻY 4 TARGI AUTOMECHANIKA 8 mega macs X 12 TECHNOLOGIA V2X 16 POLSKI SERWIS WŚRÓD 5 EUROPEJSKICH FIRM Z NAGRODĄ TRUCKFORCE SERVICE AWARDS 20 Z KIESZENI KIEROWCÓW MOŻE ZNIKNĄĆ NAWET 1.3 MILIARDA ZŁOTYCH ROCZNIE! 22 PREZES UOKIK STAWIA ZARZUTY AUTOCENTRUM AAA AUTO WARSZTAT 24 Spawalnictwo - TRWAŁE POŁĄCZENIE 30 Lakiernictwo - O KABINĘ TRZEBA DBAĆ 36 Lakiernictwo - WYBIERAMY ODPOWIEDNI PISTOLET LAKIERNICZY NOWOŚCI 40 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - REWOLUCJAWDIAGNOSTYCE mega macs x - INWERTOROWE SPAWARKI PROLINE - LAKIERNICTWO - O KABINĘ TRZEBA DBAĆ - WYBIERAMY PISTOLET LAKIERNICZY e-AUTO SERVICE Nr 09/2022

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 TARGI AUTOMECHANIKA Szanowni Państwo, jużwkrótce, wdniachod 13 do 17wrześniawe Frankfurcie odbędzie się pierwsza po długiej przerwie wymuszonej epidemią COVID-19 edycja targówAutomechanika. Udział jako wystawcy w tym jednym z najważniejszych spotkań właścicieli oraz pracowników warsztatów i stacji serwisowych z dostawcami i branżowymi ekspertami zapowiedziało ponad 2,8 tys. firm z około 70 krajów. Według organizatorów program wydarzeń dodatkowych będzie bogaty jak nigdy dotąd. Trendy i innowacje, szkolenia i treningi, klasyczne samochody; warsztat przyszłości, sekcja karoserii i lakiernictwa, cyfryzacja, alternatywne systemy napędowe, dzień poświęcony regeneracji części oraz stoiska z kosmetykami oraz sprzętem do detailingu; nie sposób pokrótce opisać bogatego harmonogramu trwającego pięć dni wydarzenia. Można jednak spodziewać się, że każdy znajdzie w nim coś dla siebie. Dyrektor targów zachęca do udziału w wydarzeniu jako istotnym źródle wiedzy – tym bardziej cenniej ze względu na szybkie i radykalne zmiany zachodzące w naszym otoczeniu. Wszystkich ciekawych nowych trendów, produktów i urządzeń zapraszamy nie tylko do zajrzenia na stronę www targów Automechanika i udziału w wydarzeniu, ale także do lektury tego numeru czasopisma Auto Service Manager. Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Pietro Sutera

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Pietro Sutera

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Pietro Sutera

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 Messe Frankfurt Exhibition GmbH / Pietro Sutera

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 HELLA GUTMANN PREZENTUJE: mega macs X – – WOLNOŚĆ WYBORU, MAKSYMALNA SWOBODA Rewolucja w motoryzacji trwa w najlepsze i rozszerza swoje wpływy na kolejne gałęzie przemysłu. Podobnie jak w przypadku telefonów komórkowych, które z bardzo prostych urządzeń ewoluowały w niesamowicie inteligentne środki komunikacji, które towarzyszą nam w codziennym życiu, tak i samochody przechodzą obecnie swoją transformację. Konfiguracja dzisiejszych pojazdów nie kończy się na kolorze nadwozia i wystroju wnętrza, a raczej zaczyna, bo ogrom możliwość dają nam systemy telematyczne i odpowiednie aplikacje nimi sterujące. Tak jak użytkownik samochodu może wybrać jakie funkcje oprócz jazdy pojazd może przejąć lub zapewnić, tak warsztat powinien mieć możliwość wyboru jaki zakres diagnostyki i usług dodatkowych chce zapewnić swoim klientom. Dlatego Hella Gutmann Solutions całkowicie zrewolucjonizowała sposób diagnostyki i wymiany danych tworząc mega macs X. Z mega macs X warsztat może samodzielnie podejmować decyzje dotyczące modułów funkcyjnych i rodzajów danych potrzebnych do przeprowadzenia diagnozy. Dzięki różnym modułom oprogramowania, mega macs X jest niesamowicie elastycznym rozwiązaniem dla każdego warsztatu. Wybierając jeden spośród 3 modułów bazowych SDI, użytkownik decyduje jaki zakres usług najlepiej pasuje do jego potrzeb. Jeśli sytuacja się zmieni, można w łatwy sposób zmodyfikować oprogramo-

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 wanie i zwiększyć możliwości urządzenia. Ale mega macs X jest nie tylko niesamowicie elastyczny pod względem oprogramowania. Wolność wyboru przyświecała Hella Gutmann w trakcie całego procesu tworzenia nowego urządzenia, również sam hardware oferuje maksymalną swobodę użytkownikowi. Cała logika mega macs X została skoncentrowana w kompaktowej, nowoczesnej obudowie, za to ekran, który jest dość delikatny stał się osobną niezależną jednostką, którą warsztat może wybrać według własnego upodobania. Przemyślana koncepcja urządzenia mega macs X zakłada całkowitą niezależność modułu hardware z kompletnym oprogramowaniem od dowolnego urządzenia sterującego niezależnie z jakim systemem wpółpracuje. mega macs X jest nie tylko modułem komunikacji z samochodem, ale kompletnym zaawansowanym komputerem diagnostycznym z procesorem i oprogramowaniem do połączenia, z którym wystarcza dowolna przeglądarka internetowa. Oznacza to, że mega macs X może współpracować z dowolnym urządzeniem typu laptop, tablet czy smartphone wyposażonym w WiFi i dowolny system operacyjny. Dodatkową swobodę użytkowania daje indukcyjna podstawka ładująca. Zintegrowane protokoły diagnostyczne – w tym CAN FD i DoIP dla nowych modeli Skody, VW i Volvo, wbudowany Cyber Security Management oraz automatyczne sprawdzanie przebiegu uzupełniają szeroką gamę opcji diagnostycznych znanych z poprzednich generacji urządzeń mega macs. Dla bardziej wymagających użytkowników mega macs X oferuje moduł SDI wzbogacony o pakiet informacji technicznych i serwisowych oraz opcjonalny multimetr dwukanałowy do pomiarów bezpośrednich. Mistrzowie diagnostyki mogą zaś liczyć na dodatkowe wsparcie w postaci instrukcji napraw opartych na kodach błędów lub symptomach usterek, interaktywne schematy połączeń, nowe moduły oprogramowania informacyjnego ADAS & Lighting i E-Mobility zapewniające pakiet informacji o systemach ADAS oraz dodatkową wiedzę i możliwości diagnostyczne powiązane z systemami wysokonapięciowymi w samochodach hybrydowych i elektrycznych. W bliskiej przyszłości mega macs X zaoferuje również możliwość podłączenia bezprzewodowego oscyloskopu wraz z funkcją pomiarów wspieranych wysokiego napięcia. Elastyczność w wyborze modułów SDI pozwala warsztatowi na dostosowanie mega macs X do potrzeb i możliwości nie generując kosztów związanych z niewykorzystywaną częścią oprogramowania. Praktycznym dodatkiem do systemu mega macs X jest opcjonalny tablet HGS z systemem Android, wyposażony w stację dokującą i odpowiednio dobrane funkcje, który zapewnia najlepszą szybkość wyświetlania i obsługi systemu w dłuższej perspektywie. Wszystko to sprawia, że mega macs X jest wszechstronnym systemem diagnostycznym dającym maksymalną swobodę wyboru zarówno opcji diagnostycznych jak i urządzenia, na którym można prowadzić diagnozę.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 Cyber Security Management Security Gateway, CeBAS, SfD, Central Gateway, CAN Gateway: za tymi określeniami wybranymi przez producentów samochodów kryją się systemy mające na celu ochronę nowoczesnych pojazdów przed nieautoryzowanym dostępem do protokołów diagnostycznych samochodu. Oczywistym skutkiem wprowadzenia zabezpieczeń do bramek diagnostycznych jest utrudnienie w diagnozowaniu tych pojazdów przez niezależne warsztaty z wielomarkowymi systemami diagnostycznymi. Dla tego Hella Gutmann zaimplementowała funkcję „Cyber Security Management” (CSM) w oprogramowaniu urządzeń diagnostycznych mega macs. CSM w prosty sposób otwiera niezależnym warsztatom drogę do bezpiecznej i zgodniej z normami producenta obsługi pojazdów z zabezpieczeniami w protokołach diagnostycznych. Procedura rejestracji użytkownika CSM jest bardzo prosta i nie zajmuje więcej niż 15 minut. Po poprawnej rejestracji, użytkownik urządzenia mega macs otrzymuje pełny i bezpłatny dostęp do diagnostyki wszystkich systemów w obsługiwanych przez CSM pojazdach. Cyber Security Management jest dostępny dla użytkowników z aktywną licencją UPDATE.

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 TECHNOLOGIA V2X, CZYLI O KOMUNIKACJI NA LINII CZŁOWIEK - SAMOCHÓD W latach 80. ubiegłego wieku triumfy święcił amerykański serial "Nieustraszony" (ang. "Knight Rider") z Davidem Hasselhoffem w roli głównej. W tej historii policjant, Michael Knight, walczył z przestępczością i rozwiązywał zagadki korzystając ze wsparcia swojego partnera - inteligentnego auta K.I.T.T., z którym porozumiewał się używając ludzkiej mowy. Okazuje się, że filmowa fantazja powoli staje się rzeczywistością. Stoi za tym technologia Vehicle-to-Everything (V2X). V2X umożliwia pojazdom komunikowanie się między sobą i ze swoim otoczeniem za pomocą stałego oraz bieżącego dopływu danych. Dzięki niej możemy zyskać dostęp do nieograniczonej liczby informacji - od tych dotyczących ruchu drogowego, aż po dane o wypadkach, a nawet przewidywać przebieg ewentualnej kolizji. V2X, czyli nowoczesny język samochodów To, co można osiągnąć za pomocą V2X, robi niesamowite wrażenie. Bezpieczniejsze drogi, bardziej przepustowe trasy i zmniejszenie negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko - to tylko niektóre z obszarów, na które wpływ będzie miała ta technologia. I to tylko z punktu widzenia użytkownika końcowego. Co więcej, zdaniem Jagyan Mishra, Global Head of Delivery na Europę i Izrael w firmie L&T Technology Services (LTTS), globalnego dostawcy usług spod znaku centrów B+R, V2X potrafi nie tylko zachowywać się jak kumpel, z którym można swobodnie się komunikować. Może też być aniołem stróżem kierowcy. System dba bowiem o bezpieczeństwo dzięki alarmom, które ostrzegają o potencjalnych kolizjach na skrzyżowaniach, zbliżaniu się do ostrego łuku

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 czy ryzyku utraty kontroli nad autem. W razie potrzeby kierowca może też skorzystać z takich funkcji, jak tempomat i system ostrzegania o nieplanowanej zmianie kierunku jazdy. Ważną innowacją jest też technologia vehicle-to-grid, która pozwala akumulatorom samochodowym oddawać energię do sieci energetycznej, w przypadku posiadania jej nadwyżki. - Pula danych zgromadzonych w trakcie jazdy może być wykorzystana do identyfikacji wzorców ruchu i tworzenia profili kierowców. Dzięki temu kierowca jest dodatkowo zabezpieczony, nawet w przypadku awarii. W takiej sytuacji są uruchamiane alarmy, aby cyfrowe i mechaniczne komponenty pojazdu mogły się samoczynnie dostosować - dodaje Mishra, którego zespół otworzył w tym roku centrum badawczo-rozwojowe w Krakowie - LTTS Kraków, ze specjalizacją w zakresie sektora motoryzacyjnego oraz mobility. Nadchodzi era aut autonomicznych V2X ma szansę okazać się rozwiązaniem, które nie tylko pomoże kierowcom lepiej rozumieć się ze swoimi autami. Utoruje również drogę dla pierwszych prawdziwie autonomicznych aut. Eksperci prognozują, że do realizacji tej wizji potrzeba jeszcze dziesięciu lat. Dziś, wiele spośród zaawansowanych technologii nie jest jeszcze wystarczająco gotowych. Istotne jest to, aby w tym procesie zadbać należycie o cyfrowe bezpieczeństwo pojazdów. Aby zapobiec cyberprzestępstwom

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 ukierunkowanym na auta autonomiczne, należy zapewnić zgodność ich oprogramowania ze standardami kontroli danych. Należy także zmierzyć się z zagrożeniem związanym z redundancją technologii. Wmiarę jak technologie, takie jak przypisana komunikacja krótkiego zasięgu (DSRC) i kooperacyjny inteligentny system transportowy (C-ITS), starają się zapewnić przewagę V2X, branża staje przed potencjalnym problemem nadmiarowości wieloletnich badań, gdyby jedna z tych technologii zastąpiła inne. Jak dodaje ekspert, wyzwania stojące przed V2X z pewnością zostaną niebawem przezwyciężone. Niewykluczone, że rozwiązaniem jest harmonijne współistnienie rozwiązań w zakresie łączności. Zastosowanie takich narzędzi, jak opartych na chmurze aktualizacji systemu over-the-air, może pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa i zgodności z przepisami dotyczącymi danych. Podstawową technologią komunikacji może być sieć WLAN lub komórkowa. Rozwiązania V2X oparte na sieci WLAN zapewniają większy stopień standaryzacji, natomiast rozwiązania V2X umożliwiają komunikację na większym obszarze i łatwą migrację do sieci 5G. Ponadto, dzięki zaletom obejmującym wsparcie mobilności, a także skalowalność i niezawodność, “komórkowa” wersja V2X (C-V2X) jest idealnym kandydatem w zakresie częstotliwości ITS 5,9 GHz, która może spełnić obecne wymagania w zakresie komunikacji pojazd -pojazd (V2V) i pojazd-sieć (V2N).

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 O firmie L&T Technology Services Ltd L&T Technology Services Limited (LTTS) jest notowaną na indyjskiej giełdzie spółką zależną firmy Larsen & Toubro Limited, koncentrującą się na usługach inżynieryjnych oraz badawczo-rozwojowych (ER&D). Oferuje usługi konsultingowe, projektowe, rozwojowe oraz testowe w całym cyklu życia produktu i procesu. Do grona jej klientów należy 69 firm z listy Fortune 500 oraz 57 największych na świecie firm świadczących usługi inżynieryjne i badawcze w zakresie produktów przemysłowych, urządzeń medycznych, transportu, telekomunikacji i zaawansowanych technologii oraz przemysłu przetwórczego. Firma LTTS zatrudnia ponad 20 tysięcy pracowników w 17 globalnych centrach projektowych, 28 globalnych biurach sprzedaży i 89 laboratoriach innowacyjnych (stan na 31 marca 2022 r.). Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://www.ltts.com Wpływ V2X na otoczenie Wiele wskazuje na to, że technologia V2X będzie miała największy wpływ na producentów OEM i dostawców sieci samochodowych. Mogą oni opracować modele biznesowe oparte w głównej mierze na danych, obejmujące innowacje produktowe, procesowe i modele monetyzacji. Na przykład, elastyczna i efektywna współpraca pomiędzy dostawcami sieciowymi a producentami części samochodowych, otworzy szeroki wachlarz ofert i usług posprzedażnych, takich jak dokładne ubezpieczenia oparte na użytkowaniu (UBI). Przydatne mogą okazać się również partnerstwa w zakresie dostarczania aplikacji informacyjno-rozrywkowych. Wpływ V2X na biznes nie będzie jednak ograniczony wyłącznie do branży motoryzacyjnej. Jest bardzo prawdopodobne, że V2X obejmie technologię beaconów. To sprawi, że w jego zasięgu i możliwości zastosowania znajdzie się handel detaliczny. Na przykład, w drodze do biura i z powrotem kierowca mija nie tylko kawiarnię, ale także wiele innych punktów sprzedaży i dostawców usług. Gdy zauważy stację benzynową, systemV2Xmoże odczytać odległość do następnej stacji benzynowej i zalecić, kiedy należy zatankować paliwo, w oparciu o poziom paliwa w zbiorniku i czas potrzebny na dotarcie do następnego punktu sprzedaży. - System V2X nie tylko sprawi, że podróżowanie stanie się bezpieczniejsze i płynniejsze, ale także usprawni załatwianie spraw. Jest to przyszłość nie tylko dla producentów OEM i dostawców sieci. Przyszłość, w której królują systemy autonomicznej jazdy (ADS) - uważa Jagyan Mishra z LTTS.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 POLSKI SERWIS WŚRÓD 5 EUROPEJSKICH FIRM Z NAGRODĄ TRUCKFORCE SERVICE AWARDS OD GOODYEARA ZA II KWARTAŁ 2022 Polska firma SKULSKI SERWIS znalazła się w gronie pięciu laureatów nagrody TruckForce Service Awards za drugi kwartał 2022 roku, przyznawanej przez Goodyeara za wyjątkową jakość usług świadczonych przez partnerów firmy w Europie. „Pięciu partnerów nagrodzonych w tym kwartale wykazało się perspektywicznym myśleniem i bezkom- • SKULSKI SERWIS z Wrocławia wyróżniony obok firm z Francji, Niemiec, Holandii i Grecji. • Nagrody TruckForce Service to wyraz uznania za wyjątkową jakość usług. promisowym podejściem do obsługi klientów. Gratulujemy każdemu ze zwycięzców i dziękujemy za ich pracę zespołową, zaangażowanie oraz nieustanne wsparcie obejmujące całą Europę wraz z ponad 2000 innych partnerów, którzy dokładają dodatkowych wysiłków, aby zapewnić doskonałą obsługę naszym klientom”, powiedział AdamStanton,

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 European Network & Service Manager w Goodyear Commercial. Wrocławska firma SKULSKI SERWIS, polski partner TruckForce, została uhonorowana za aktywny udział w systemie Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS) i Goodyear ServiceLine24. Skulski Serwis był też jednym z pierwszych użytkowników Goodyear eJob w Polsce – inteligentnego rozwiązania usprawniającego proces kontroli opon. Wrocławski serwis odegrał również kluczową rolę w zwiększeniu udziału Goodyeara w biznesie w tym regionie. Pozostałe europejskie firmy nagrodzone za II kwartał to: DEPANN FIRST - francuski partner TruckForce i VULCO, który otrzymał nagrodę za osiągnięcie imponującego wskaźnika akceptacji zadań Goodyear ServiceLine24 na poziomie 92% w 2021 roku i 100% w pierwszym kwartale 2022 roku. Goodyear ServiceLine24 to usługa pomocy drogowej dla pojazdów ciężarowych świadczona przez ponad 6 500 partnerów. Pracownicy Depann First są znani z pozytywnego nastawienia, proaktywności oraz dostarczania klientom wysokiej jakości usług. REIFEN BRAUN – firma będąca częścią sieci HMI w Niemczech, uznana w II kwartale za najlepszy serwis naprawczy, przyjmujący każde, nawet odległe geograficznie zlecenie – serwis przyjął wezwanie do pojazdu unieruchomionego we Francji, oddalonego o 400 km, gdy inne serwisy nie podjęły się realizacji, pokazując, że jakość obsługi w Reifen Braun przewyższa oczekiwania klientów. ABA BANDENSERVICE STOLWIJK B.V. - holenderski serwis działający w Stolwijk, koncentrujący się na dostosowanych do potrzeb klienta planach wymiany opon i ich konserwacji, które wspierają funkcjonowanie floty. To centrum serwisowe utrzymuje wysoką ja-

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 kość obsługi zarówno zdalnie, jak i w warsztacie, jest też zaangażowane w obniżanie swojego śladu węglowego poprzez ciągłe ulepszanie procesów i wydajne świadczenie usług bez utraty jakości. ΣΤΑΥΡΑΚΗΣ ΑΕ – partner z Grecji, nagrodzony za doskonałą obsługę lokalnych flot przy jednoczesnym doskonaleniu się poprzez inwestowanie w najnowszy sprzęt. Serwis świadczy usługi w zakresie zbieżności kół, pogłębiania i bieżnikowania opon, a także 24-godzinnego mobilnego serwisu. Osiągnął najwyższy poziom usług na rynku lokalnym i od 2005 roku wspiera sprzedaż marek premium Goodyeara. Goodyear Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie. Firma zatrudnia 72 000 osób i wytwarza swoje produkty w 55 zakładach zlokalizowanych w 23 krajach na świecie. Posiada dwa Centra Innowacji w Akron (Stany Zjednoczone) i Colmar-Berg (Luksemburg), które dostarczają najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie produktów i usług, będących wyznacznikiem standardów i technologii w przemyśle. Więcej informacji na temat Goodyear i produktów firmy znajduje się na stronie. Warto śledzić też profil Goodyear na LinkedIn.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 Z KIESZENI KIEROWCÓW MOŻE ZNIKNĄĆ NAWET 1.3 MILIARDA ZŁOTYCH ROCZNIE! Branża motoryzacyjna jest zaalarmowana właśnie projektowaną podwyżką opłat na fundusz CEPiK płaconych z tytułu zawierania umów OC pojazdów. W dniu 29 sierpnia 2022 roku Związek Dealerów Samochodów wystosował do Ministerstwa Cyfryzacji pismo protestacyjne wtej sprawie. Uczyniliśmy tonie tylko w imieniu naszej branży, ale milionów właścicieli pojazdów Polsce. Opublikowany niedawno projekt przewidujący podwyżkę opłaty ewidencyjnej zakłada zmianę w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zgodnie z tymi przepisami przy każdej zawartej umowie ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zakład ubezpiePolscy dealerzy protestują przeciw projektowanym zmianom dążącym do dziesięciokrotnego podwyższenia opłat za zawarcie umowy ubezpieczenia OC czeń uiszcza opłatę ewidencyjną na tzw. Fundusz CEPiK. Opłata ta ma z definicji finansować prowadzenie, utrzymanie i modyfikacje tego ważnego rejestru. Zgodnie z projektem, wysokość opłaty ewidencyjnej nie będzie już jednak stała, ale ma być ustalana w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw instytucji finansowych i może wynosić do 1 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ustalanego przez GUS. Według aktualnych danych (zgodnie z komunikatemPrezesa Głównego Urzędu Statystycznego przeciętne wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2021 roku wyniosło 5 662,53 zł), w praktyce oznacza to zatem potencjalne podniesienie kosztu dla każdego wykupującego OC z jednego euro (czyli niecałych pięciu złotych) aż do 57 złotych, będących odpowiednikiem 1% aktualnego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. W Polsce rocznie zawieranych jest około 26 milionów umów ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 mechanicznych. W skali całego rynku przedmiotowa podwyżka to ogromne pieniądze, które będą pochodzić od właścicieli samochodów. „Po raz kolejny dochodzi do sytuacji, w której ustawodawca postanawia podnieść ceny towaru czy usługi poprzez sztuczne pompowanie ich niekorzystnymi dla obywateli ustawami. Tym razem padło na ubezpieczenia OC, które są zobowiązani opłacić posiadacze wirtualnie wszystkich pojazdów poruszających się po drogach. Mowa tu o ponad 26 milionach umów rocznie, co nawet przy dotychczasowej opłacie na poziomie ok. 5 złotych za pojedynczą umowę, sumarycznie stanowi gigantyczną kwotę. Mnożenie tej opłaty aż 10 razy stanowi zabieg zakrawający o absurd z ekonomicznego punktu widzenia, gdzie praktycznie wszystkie te pieniądze trafią w ręce państwa. Jest to cios w obywateli i przedsiębiorców zwłaszcza teraz, w dobie ciągłych podwyżek cen i szalejącej inflacji. Związek Dealerów Samochodów oczywiście nie może pozostać bierny wobec takiej sytuacji, biorąc pod uwagę liczbę umów zawieranych przez właścicieli salonów. Apelujemy do władz o usunięcie zapisu o podwyżce i nalegamy o uwzględnienie nas oraz naszych postulatów w trakcie konsultacji publicznych! Należy też pamiętać, że podwyżka ta obejmie swoim zakresem nawet umowy 30-dniowe, niezwykle popularne w branży sprzedawców samochodów.”-powiedziałPawełTuzinek,prezesZwiązkuDealerówSamochodów. Projektowana podwyżka stanowić będzie ogromny problem dla sprzedawców samochodów. Projekt ustawy nie przedstawia od jakich umów ubezpieczenia opłata będzie pobierana, przez co należy rozumieć, że obciążone będą nią w takim samym zakresie umowy krótkoterminowe, czyli te 30-dniowe. Rocznie autoryzowani dealerzy rejestrują na siebie nawet kilkaset tysięcy nowych pojazdów, które stanowią towar handlowy i nie przemieszczają się po drogach publicznych. W wielu przypadkach opłata ewidencyjna w nowej formie byłaby wyższa od aktualnego kosztu takiego 30-dniowego ubezpieczenia, a ponoszona co 30 dni stanowiłaby ogromny cios dla rynku autoryzowanych dealerów, który już od dłuższego czasu zmaga się z coraz większymi problemami nie tylko wzrostu kosztów finansowania, ale również z niską dostępnością samochodów, zerwaniem łańcuchów dostaw czy wciąż obecnym problemem związanym z zapotrzebowaniem na półprzewodniki. Związek Dealerów Samochodów po analizie prawnej proponowanych zmian wystąpił do Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Janusza Cieszyńskiego będącego przedstawicielem Ministerstwa Cyfryzacji, odpowiedzialnego za ustalenie proponowanych stawek, z pismem apelującym o usunięcie z przedmiotowego projektu zmiany dotyczącej sposobu określenia wysokości opłaty ewidencyjnej, a także o uwzględnienie Związku Dealerów Samochodów w dalszych pracach nad projektem i konsultacje ewentualnych dalszych wersji projektu.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 PREZES UOKIK STAWIA ZARZUTY AUTOCENTRUM AAA AUTO Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejrzewa, że spółka AUTOCENTRUM AAA AUTO z Piaseczna, właściciel salonów sprzedaży i skupu samochodów używanych, może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Na terenie Polski AUTOCENTRUM posiada 14 salonów, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Gdańsku, Poznaniu. Samochody prezentowane są również na portalach: aaaauto.pl, otomoto.pl. Podstawą podjęcia działań były sygnały od konsumentów, którzy informowali, że sprzedaż pojazdów Prezes UOKiK wszczął postępowania przeciwko AUTOCENTRUM AAA AUTO – wiodącemu dealerowi samochodów używanych. Organ zarzuca praktykę polegającą na braku pełnej informacji o ostatecznej cenie samochodu w chwili podejmowania decyzji o zakupie. odbywała się na niezrozumiałych zasadach. Mogło to wprowadzać w błąd na etapie podejmowania decyzji o zakupie auta i zawarcia umowy. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny sprawdził praktyki dealera samochodowego. Z informacji zebranych podczas postępowania wyjaśniającego wynika, że na stronach internetowych: aaaauto.pl oraz otomoto. pl brakowało informacji, że podczas transakcji do ceny auta zostanie doliczona opłata za dodatkową usługę. Konsumenci, którzy decydowali się na zakup, rezerwując wcześniej

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 wybrany pojazd, dopiero podczas wizyty w salonie sprzedaży AUTOCENTRUM dowiadywali się, że do prezentowanej ceny pojazdu należy doliczyć dodatkową opłatę w wysokości około 1300 zł. Co przy tym istotne, sprzedawcy wskazywali na różne powody naliczania opłaty, np. że jest to „opłata za przygotowanie auta”, „za dezynfekcję w związku z obecną sytuacją epidemiologiczną”, czy „opłata za sprawdzenie legalności pojazdu”. Konsumenci zwracali też uwagę na problem automatycznego uwzględnienia w cenie pojazdu kosztu produktu ubezpieczeniowego, którego nie zamierzali kupić. Dodatkowo na stronie aaaauto.pl znaleźć można było ofertę ubezpieczenia zdrowotnego i ubezpieczenia assistance, których ceny nie uwzględniały podatku od towarów i usług. – Postawiłem zrzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów spółce AUTOCENTRUM AAA AUTO, sprzedawcy używanych samochodów. Cena dla konsumentów jest podstawową informacją decydującą o wyborze. Zgodnie z naszymi ustaleniami oraz otrzymanymi sygnałami, dopiero na etapie podpisywania umowy konsumenci dowiadywali się, że muszą opłacić dodatkowe usługi, o których nie mieli dotąd pojęcia – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. Prezes UOKiK w oddzielnym postępowaniu zakwestionował warunki umów stosowane przez AUTOCENTRUM AAA AUTO. Podejrzewa, że klauzule stosowane w umowach sprzedaży mogły umożliwiać spółce uchylenie się od odpowiedzialności za ewentualne wady pojazdu. Jeśli zarzuty w obu postępowaniach się potwierdzą się, spółce AUTOCENTRUM AAA AUTO grozi kara do 10 proc. jej rocznego obrotu i konieczność zaprzestania praktyk.

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT TRWAŁE POŁĄCZENIE MMA – elektryzuje nie tylko na ekranie Symbol MMA (Manual Metal Arc) znamy z telewizji, ale tu jednoznacznie wskazuje na spawarki, którymi łączymy metale za pomocą elektrod otulonych topnikiem. Żeby proces spawania się był prawidłowy, niezbędne jest lokalne nagrzanie spawanych elementów do odpowiednio wysokiej temperatury. Przy spawaniu elektrycznym źródłem tego ciepła jest zajarzony łuk elektryczny, który powstaje między końcem elektrody a spawanymi elementami. Wysoka temperatura towarzysząca spawaniu niestety sprzyja wchodzeniu rozgrzanych metali w reakcje z otaczającą je atmosferą. Ta okoliczność nie wpływa dobrze na jakość powstającej spoiny. Dlatego elektrody w tej metodzie bezwzględnie muszą posiadać odpowiednią otulinę. Spawarki to nie tylko chleb powszechny zakładów blacharskich – w każdym warsztacie przyda się spawarka, która kompaktowe rozmiary łączy z funkcjonalnością i niezawodnością. Tak jak nowoczesne inwertorowe urządzenia PROLINE MMA160, MMA200 i MMA/TIG. Kompaktowość miarą nowoczesności Inwertorowe spawarki od swoich transformatorowych poprzedniczek różnią się zasadniczo. Tamte miały duże gabaryty, gdyż wewnątrz musiało się znaleźć miejsce dla transformatorów wysokich mocy o uzwojeniu wtórnym z grubego miedzianego drutu lub nawet płaskownika. Współczesne inwertorowe spawarki są urządzeniami niewielkimi, lekkimi (MMA 160 – 4 kg, MMA 200 - 5,1 kg, MMA/TIG – 7,1 kg) i łatwymi w obsłudze oraz mobilnymi oraz oszczędnymi energetycznie. Spawarki PROLINE to urządzenia 1-fazowe, chłodzone powietrzem za pomocą wentylatorów. Są sterowane mikroprocesoremw technologii IGBT. Prostownik spawalniczy z inwerterem bez problemu przekształca prąd o napięciu 230 V i częstotliwości 50 Hz, na prąd wysokiej częstotliwości. Spawalnictwo

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT Funkcje robią robotę Spawanie spawarkami PROLINE MMA160 i MMA200 ułatwiają ich dodatkowe funkcje. Np HotStart (gorący start) ułatwia rozpoczęcie procesu spawania. Dzieje się to poprzez chwilowe zwiększenie prądu spawania w momencie zajarzenia łuku. Dzięki temu następuje lepsze rozgrzanie elektrody i spawanego materiału, co powoduje łatwiejsze zajarzenie łuku. Z kolei funkcja ArcForce (regulacja prądu zwarcia) stabilizuje łuk elektryczny. W momentach skracania długości łuku elektrycznego następuje wzrost prądu spawania. Natomiast funkcja Antistick (funkcja przeciwzwarciowa) działa wtedy, gdy elektroda „przyklei” się do spawanego detalu. Spawarka wtedy automatycznie zmniejsza prąd spawania, co umożliwia szybsze oderwanie elektrody. W ten sposób uchwyt elektro-

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT dy zabezpieczany jest przed przedwczesnym zużyciem. W komplecie ze spawarką dostarczane są przewody spawalnicze o długości 1,8 m z uchwytem na elektrody i 1,2 m z zaciskiem masowym. MMA/TIG Funkcjonalność spawarki „PROLINE” MMA/TIG 200, w porównaniu ze spawarkami MMA160 i MMA200, jest nieco większa. Można ją wykorzystywać w dwóch trybach pracy: do spawania metodą MMA (za pomocą elektrod otulonych) i metodą TIG (spawanie elektrodą nietopliwą w osłonie obojętnego gazu). Przy spawaniu metodą MMA możliwe jest spawanie elektrodami o średnicach zakresie 1,6-4,0 mm. Do tego celu są dostarczone przewody MMA z uchwytem na elektrody (1,8 m) i z zaciskiem masowym (1,2 m). W tym urządzeniu mamy możliwość płynnej regulacji prądu do wartości 200 A. Spawarka może pracować w cyklu 60%. Oznacza to, że w przedziale 10 min po 6 min pracy powinna nastąpić 4-minutowa przerwa. W przypadku nieprzestrzegania tego zalecenia możemy doprowadzić urządzenie do przegrzania. Ponieważ wyposażone jest w termiczny wyłącznik, zostanie ono automatycznie wyłączone. Dalsza praca będzie możliwa dopiero po ostudzeniu spawarki. Spawarka PROLINE MMA/TIG 200 umożliwia również spawanie metodą TIG PULSE. Dzięki tej metodzie uzyskuje się wysokiej jakości spawy, pozbawione żużla i praktycznie niewymagające dodatkowego czyszczenia. Wykorzystując TIG PULSE,

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT można spajać niemal wszystkie metale. Funkcja ta pozwala na spawanie nawet cienkich elementów, obniżenie energii liniowej łuku, a co za tym idzie zmniejszenie przegrzania lub przepalenia spawanych materiałów. Oczywiście pracując w trybie TIG, należy użyć przewodu prądowo-gazowego TIG (o długości 3 m), dobrać odpowiednią dyszę ceramiczną i tuleję zaciskową oraz elektrodę nietopliwą. Wszystkie wymienione elementy znajdują się w zestawie wyposażenia spawarki. PROFIX

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT O KABINĘ TRZEBA DBAĆ Chcąc dowiedzieć się, jakie kabiny funkcjonują w lakierniach w naszym kraju, jak się sprawują i co jest najważniejsze z perspektywy ich użytkowników, postanowiliśmy zapytać u źródła. Na temat kabiny lakierniczej wykorzystywanej w swoimwarsztacie opowiedział nam Arkadiusz Michał Świontek z Auto Serwisu Świontek w Raszynie. Lakiernictwo – rozmowa z Arkadiuszem Michałem Świontkiem

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT Jakiej kabiny lakierniczej Państwo używają? Używamy kabiny lakierniczej firmy Lagos przystosowanej do lakierowania samochodów osobowych i dostawczych. Z tego względu jest dość duża – wysoka na 3 metry w świetle bramy, długa na 7,5 metra i szeroka na 4. Została zainstalowana w 2004-2005 r., jest to już więc dość stare urządzenie i powoli zaczynamy myśleć o wymianie na nowszy model. Co było brane pod uwagę, kiedy decydowaliście się na zakup tej konkretnej kabiny? Warsztatem zarządzał jeszcze wtedy mój ojciec, ale wiem mniej więcej, co było dla niego ważne. Znaczenie miały z pewnością wymiary umożliwiające lakierowanie nie tylko samochodów osobowych, ale również dostawczych. Już wtedy ojciec myślał o stosowaniu przede wszystkim lakierów wodnych, dlatego istotnym kryterium był też wysoki opad powietrza w kabinie. Sprawna wentylacja sprzyja wydostawaniu się na zewnątrz wilgoci wydobywającej się z tego typu produktów i przyspiesza w efekcie wysychanie lakieru. W tej konkretnej kabinie są dwa silniki – jeden wyciągowy, a drugi nawiewowy – oba o mocy równej 12,5 kW. Dzięki nim powietrze w kabinie szybko ulega wymianie. Opad powietrza osiąga wartość 0,3 m/s i zapewnia szybkie wysychanie lakieru niezależnie od stosowanej techniki lakierniczej. Kluczowe było też dobre oświetlenie, zapewniające komfort pracy i umożliwiające trafne rozpoznawanie kolorów. Ojciec wybrał pionowe lampy, po 24 źródeł światła na stronę, czyli w sumie 48 jarzeniówek. Dają one światło o natężeniu

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT przekraczającym wymagane normą dla pracy tego rodzaju 1 100 luksów. Pamiętam, że nie było prosto o lampy, które – owszem – będą wystarczająco mocne, ale także zapewnią dobre oddawanie barw. Optymalnie, żeby w przypadku oświetlenia prac lakierniczych wskaźnik CRI (ang. Colour Rendering Index – wskaźnik oddawania barw, [przyp. red.]) wynosił około 92 na 100-stopniowej skali. By osiągnąć tę wartość, koniec końców zdecydowaliśmy się na oświetlenie kabiny specjalistycznymi lampami stosowanymi w branży drukarskiej i poligraficznej. To profesjonalne produkty, droższe niestety jakieś pięć razy od „zwykłych” jarzeniówek. Zapewniają jednak odpowiednie warunki oświetleniowe. Mam nadzieję, że kiedy przyjdzie nam

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT zmieniać kabinę, dostępne będą w dobrej cenie energooszczędne diodowe źródła światła o tak dobrym wskaźniku oddawania barw. Kolejną ważną kwestią jest technologia ogrzewania kabiny. Według mojej wiedzy na rynku funkcjonują obecnie trzy podstawowe typy palników do kabin lakierniczych: palniki olejowe z wymiennikiem ciepła, palniki gazowe z wymiennikiem ciepła oraz palniki z otwartą komorą spalania. Ten ostatni typ jest najbardziej wydajny, ale – z tego co wiem – musi być zasilany gazem o wysokim ciśnieniu z linii gazowej. Kiedy kupowana była nasza kabina, palniki z otwartą komorą spalania nie były dostępne i – szczęśliwie z dzisiejszej perspektywy – stanęło na palniku olejowym z wymiennikiem. Jeszcze rok

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT temu zresztą myśleliśmy nad modernizacją ogrzewania kabiny, ale doszliśmy do wniosku, że – mając na horyzoncie wymianę całości na nowy model – to nieuzasadniona inwestycja. Odstąpiliśmy od tego na rzecz przyszłej wymiany kabiny i chyba dobrze się złożyło. W obecnej, niestabilnej sytuacji na rynku energetycznym dostępność paliwa gazowego jest niepewna. Znajomi z branży, których dotąd ogrzewanie dwóch kabin gazem kosztowało 15 tys. zł, musieli liczyć się z nawet trzykrotnym wzrostem cen. Słyszę, że odchodzi się w związku z tym od ogrzewania gazowego na rzecz olejowego. Olej zresztą też drożeje – w przeciągu roku zużycie skoczyło nam z 2 do 8 tys. zł miesięcznie, ale i tak to chyba mniej kosztowne i pewniejsze rozwiązanie. Ogrzewanie olejem chwalimy sobie z jeszcze jednej przyczyny. W przypadku gazu trzeba trafnie oszacować zużycie energii, co bywa kłopotliwe. Gdy zima jest ciepła i na ogrzewanie zużyje się za mało gazu, trzeba płacić karę. Jeśli zima będzie ostra, zużyje się za dużo – też trzeba płacić karę. W przypadku oleju nie ma tego problemu. Kiedy paliwo zaczyna się kończyć, zamawiamy dostawę oleju opałowego. Co z Pańskiej perspektywy jest najważniejsze w użytkowaniu kabiny lakierniczej? Dobrze się złożyło, że w naszej kabinie jest w sam raz tyle automatyki, ile trzeba było na tamte czasy. Nie ma w niej zbyt wiele czujników i elektroniki, dużo rzeczy możemy więc zrobić sami podczas konserwacji kabiny. Dbamy o utrzymanie dobrego stanu technicznego urządzenia w szczególności przez regularne przeglądy i wymianę filtrów. Żeby zapewnić na stałe odpowiednio wysoki przepływ powietrza, filtry podłogowe wymieniamy co ok 100-120 godzin, a filtry sufitowe co ok. 800-1000 godzin lub raz do roku. Wymiana filtrów podłogowych trwa nie dłużej niż godzinę i jest stosunkowo prosta, wykonujemy więc to

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT samodzielnie. Do kompleksowego czyszczenia kabiny – komory lakierniczej i wentylatorów – zapraszamy fachowców. Szczęśliwie Pan Stanisław, który pomagał w instalacji kabiny w naszym serwisie, ciągle jest aktywny. Druga istotna w użytkowaniu kabiny kwestia to bieżące utrzymanie czystości. Dzięki temu w lakierze jest mniej wtrąceń i skraca się czas przestoju samochodu na polerni. U nas działa to bardzo dobrze – w dużej mierze dzięki doświadczonemu, zgranemu zespołowi. Lakiernicy wiedzą, co można, czego nie i dbają o sprzęt jak o swoje. Również dzięki temu nie mieliśmy nigdy z kabiną żadnych większych trudności technicznych. Jeśli działy się jakieś drobne rzeczy, nasz serwisant przyjeżdżał i z dnia na dzień usterka była usuwana. Gdyby mieli Państwo kupować kabinę w najbliższej przyszłości, co braliby Państwo pod uwagę? Zdecydowaliby się Państwo na podobny czy inny model? Lakierowanie jest bardzo energochłonnymprocesem. Szczególniew kontekście obecnej sytuacji na rynku paliw i energii, energooszczędność staje się bardzo ważnym czynnikiem decyzyjnym. Staramy się ograniczać zużycie energii, ale jeśli chce się sprawnie pracować, to z naszą obecną kabiną niestety nie bardzo to wychodzi. Na pewno chcielibyśmy, żeby nowy model był tańszy w eksploatacji, ale nie jest oczywiste, jak do tego podejść. Przez to, że sytuacja na rynku energii elektrycznej i paliw dynamicznie się zmienia, trudno policzyć, co będzie opłaca się najbardziej. Trudno na przykład powiedzieć, czy nowoczesny, szybko ogrzewający kabinę palnik z otwartą kabiną spalania ma w długofalowym ujęciu sens przy obecnej dynamice cen gazu. Chcielibyśmy przejść na tę technologię, ale zanim się zdecydujemy, poczekamy aż sytuacja na rynku się unormuje. Podobnie z oświetleniem – byłoby super, gdyby w dobrej cenie były dostępne energooszczędne lampy LED z wystarczającym do naszych potrzeb CRI, ale na to też chyba trzeba jeszcze poczekać. Z miesiąca na miesiąc technologia oświetleniowa się jednak rozwija, więc i tu można mieć nadzieję, że kiedy przyjdzie czas na zakup, będzie można dobrać coś takiego. Jeśli chodzi o wymiary, 3 x 7,5 x 4 m jest dla nas wystarczające. Większość obsługiwanych przez nas pojazdów mieści się w kabinie bez kłopotu i nie musimy ogrzewać niewykorzystanej przestrzeni. Dotychczasowy opad powietrza, mieszczący się w zakresie 30 – 33 m3/h to dla nas wartość optymalna, w której będziemy chcieli nadal się poruszać. W kontekście coraz bardziej upalnej pogody kuszące wydają się natomiast kabiny z klimatyzacją. Ciężko lakierować, jak temperatura wynosi 35 – 40 stopni. Takie rozwiązanie z pewnością zwiększyłoby komfort pracy. Zwrócimy na to uwagę, kiedy za jakiś czas będziemy się rozglądać za nowym urządzeniem.

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT WYBIERAMY ODPOWIEDNI PISTOLET LAKIERNICZY DO NAPRAW SAMOCHODÓW (CAR REFINISH) Musimy sobie zadać pytanie do jakiego materiału będziemy używać dany pistolet oraz jakiej firmy są te materiały ponieważ każdy producent ma inne zalecenia co do wielkości dyszy i rodzaju pistoletu. • Szpachle natryskowe • Podkłady • Lakiery bazowe konwencjonalne • Lakiery wodorozcieńczalne • Lakiery bezbarwne Który pistolet i system dysz jest dla mnie najbardziej odpowiedni? W zależności od obiektu, który musi być polakierowany, wielkości naprawianych elementów, warunków danego warsztatu, warunków pogodowych wybieramy najodpowiedniejszy materiał: producenci na swoich stronach internetowych udostępniają karty techniczne z których dowiemy się jak stosować dany produkt: lepkość materiału, czas schnięcia , ilość warstw, gradację papieru, rozmiar dyszy w pistolecie oraz ciśnienie robocze. Lakiernictwo Bernard Kołodziej

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT Dane odnośnie doboru dyszy i pistoletu są ogólne, a tym samym nie precyzyjne. Często wymienia się szereg dostępnych dysz i technologii powlekania (np. HVLP niskociśnieniowe lub RP z redukowanym ciśnieniem). W arkuszach danych na stronie SATA w zakładce DOWNLOADS można znaleźć producentów lakierów wraz z ich zaleceniami co do doboru pistoletu i wielkościami dysz. Producenci tacy jak: PPG; R-M; LESONAL; MIPA; NEXA, CROMAX, GLASURIT; NOVOL;SHERWIN WILLIAMS; STANDOX; SIKKENS, SPIES HECKER i jeszcze kilka innych firm. Firma SATA ściśle współpracuje z tymi firmami testując ich materiały na swoich pistoletach, następnie po próbach u wyżej wymienionych producentów uzyskuje aprobatę, które pistolety z jaką dyszą mogą być stosowane i tak powstają arkusze . Podaję przykład na podstawie firmy Cromax jak wyglądają karty rekomendujące dobór pistoletów i odpowiednich dysz do różnych materiałów lakierniczych. Widzimy, że pistolety HVLP są przeznaczone w większości do materiałów o mniejszej lepkości Natomiast system pistoletów RP również spełniający normy emisji LZO można użyć do materiałów o wyższej lepkości. Konkludując sprawdzamy u siebie w warsztacie z jakich materiałów najczęściej korzystamy (co to za producent) , a następnie patrzymy w tabelę doboru pistoletu i dopasowujemy do własnych potrzeb. Pamiętajmy przy tym, że w większości przypadków do tego samego materiału mamy do wyboru pistolet HVLP lub RP. W warsztatach gdzie mamy małą wydajność kompresora to znaczy poniżej 500 L/min. Wybieramy pistolet RP, który potrzebuje około 275-290 L/min natomiast HVLP w granicach 430 L/min. Dużą rolę odgrywają przyzwyczajenia co do szybkości lakierowania, precyzji ustawień pistoletu tzn. ciśnienia na wejściu, odległości od lakierowanego obiektu. Pistolet HVLP jest bardziej wymagający co do ustawień i sposobu lakierowania. Ciśnienie na wejściu powinno wynosić ok. 2 bara, a odległość od obiektu powinna oscylować w granicach 10-15 cm. Kiedy chcemy szybciej lakierować zmniejszamy odstęp nawet do 10 cm. Dlaczego nie powinniśmy przekraczać odstępu 15 cm. Pistolet HVLP uzyskuje pełną szerokość natrysku już w odległości 5-7 cm, a tym samym najlepsze rozpylenie. Powyżej 15cm cząsteczki materiału zaczynają się sklejać powodując efekt kropienia z możliwością pojawiania się chmurek. Pamiętajmy, że w systemie HVLP ciśnienie na wąsach pistoletu nie może przekroczyć 0,7 bara, i musi przenosić na obiekt powyżej 65% materiału według dyrektywy o LZO. Pistolety w systemie HVLP są minimalnie oszczędniejsze jeśli chodzi o zużycie materiału ale potrzebują dużo więcej powietrza co przekłada się na koszty. Natomiast w systemie RP. odległość od obiektu to 17-21 cmwłaśnie wtedy uzyskujemy pełną szerokość natrysku i najlepszą atomizację (rozpylenie).

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WARSZTAT Pistolet RP potrzebuje około 290 L/ min. również spełnia normy LZO przenosząc na obiekt powyżej 65% materiału Lakierując samochody starsze (nie mówię tu o samochodach kultowych), będziemy używać szpachli Pamiętajmy każdy pistolet powinien mieć te części ze stali nierdzewnej, które stykają się z materiałem. Obecnie bardzo dużo materiałów jest na bazie wody, również podkłady. Pistolety podróbki nie są odporne na korodowanie nie mówiąc, że nie spełniają żadnych norm to nie jest pistolet dla profesjonalisty. natryskowej do tego potrzebujemy specjalnego pistoletu. Jedyny taki pistolet przeznaczony do szpachli ma SATA jest to SATAjet 100 B P 2,5 ze ściętymi rogami dyszy powietrza, taki kształt zapobiega osadzaniu materiału podczas natrysku szpachli.

- Zieleń to więcej niż tylko kolor Zieleń SATAjet X 5500 FUTURE („Przyszłośc”) to nie tylko odwołanie do natury, ale także symbol harmonii i nadziei. Dążymy do zrównoważonej i połączonej przyszłości, która w pełni wykorzystuje potencjał transformacji cyfrowej. Grafika z obwodami elektrycznymi w kształcie globu reprezentuje łączącą ludzi technologię i umożliwia globalizację świata przyszłości. Zieleń korpusu nie tylko harmonizuje z czarnymi elementami sterującymi, ale też symbolizuje dostosowanie firmy SATA do zrównoważonego rozwoju i ochrony przyrody. Dla Saty, będącej firmą produkcyjną, zrównoważony rozwój jest niezmiernie ważny i jest integralną częścią naszej codziennej działalności. Obejmuje to konsekwentne oszczędzanie zasobów i unikanie odpadów. Przykładowo, część energii elektrycznej produkujemy z własnych systemów fotowoltaicznych, a w ciągu ostatnich 5 lat zredukowaliśmy ilość odpadów o około 20%. FAMA Sp.z.o.o. ul. Rypułtowicka 15 95-200 Pabianice www.fama.com.pl tel. 696-461-040

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 NOWOŚCI NOWE KATALOGI PDF NA 2022 ROK Katalogi zawierają ponad 250 nowości amortyzatorów i prawie 600 nowych numerów części sprężyn zawieszenia, które mają zastosowania w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych (LCV). Dołączone są również nowe referencje górnych zestawów montażowych a także zestawów osłonowo-ochronnych. Wszystkie nowości zapewniają pokrycie dla dziesiątków milionów pojazdów poruszających się po drogach całej Europy. Najbardziej aktualny asortyment produktów KYB jest zawsze dostępny online za pośrednictwem katalogu TecDoc na stronie www.kyb-europe. com w „Strefie wsparcia”. KYB Europe od kilku lat posiada status TecDoc KYB wprowadza najnowsze wydanie swoich europejskich wersji katalogów dla amortyzatorów i sprężyn zawieszenia, które zawierają pełną listę asortymentu, a także szczegóły wszystkich zastosowań na rok 2022. Katalogi w formie PDF dostępne są do pobrania ze strony internetowej KYB Europe. A-rated i jest jedną z pierwszych firm na rynku wtórnym, która w zeszłym roku otrzymała tytuł Premier Data Supplier jako nowy, złoty standard jakości dostarczanych danych do TecDoc. Katalog online zawiera również linki do filmów instruktażowych, a także największą gamę zdjęć 360 stopni dla amortyzatorów i półkolumn na rynku wtórnym. Obrazy te można powiększać i obracać, aby pomóc mechanikowi w identyfikacji i doborze prawidłowego numeru części za pierwszym razem, zmniejszając w ten sposób ryzyko pomyłki i konieczności późniejszego zwrotu. www.kyb-europe.com

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 NOWOŚCI

42 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 WODOROWE OGNIWA PALIWOWE, UFI FILTERS GOTOWE NA PRZYSZŁOŚĆ! W przypadku samochodów ciężarowych, o dużym tonażu, pokonujących długie dystanse, zasilanie ogniw paliwowych wodorem może być jednym z najlepszych rozwiązań pozwalających na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza. Zgodnie z polityką energetyczną Unii Europejskiej, w najbliższych latach wodór ma również znacząco przyczynić się do dekarbonizacji transportu. W 2017 r. firma UFI Filters, lider w dziedzinie technologii filtracji i produkcji wymienników ciepła do pojazdów spalinowych, hybrydowych i elektrycznych, rozpoczęła analizę przyszłych scenariuszy stosowania różnych źródeł energii. W ramach tych działań przyglądano się m.in. wykorzystaniu wodoru w ogniwach paliwowych i kwestii filtracji. Badania koncentrowały się na filtrze katodowym, elemencie odgrywającym zasadniczą rolę w oczyszczaniu powietrza doprowadzanego do silnika. Przefiltrowane powietrze działa jako czynnik spalania w ogniwie, a tlen reagując z wodorem w procesie elektrochemicznym prowadzi do wytworzenia energii elektrycznej. KONTEKST Ogromne znaczenie filtracji powietrza Powietrze wprowadzone do układu dolotowego, przed dotarciem do sprężarki, a potem do NOWOŚCI

43 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2022 NOWOŚCI ogniwa, musi zostać skutecznie odfiltrowane z cząstek stałych, a także ze szkodliwych gazów, jak SOX, NOX, H2S, CO, O3 i NH3 i lotnych związków organicznych, jak benzen i toluen. Gazy te, szkodliwe dla ogniwa paliwowego, są związkami pochodzenia antropogenicznego, powstającymi wskutek działalności człowieka (produkty tradycyjnego spalania i pochodzące z ropy naftowej), a ich stężenie zmienia się w zależności od położenia geograficznego. Filtracja powietrza w przypadku ogniw paliwowych odgrywa jeszcze ważniejszą rolę niż w tradycyjnych silnikach. Badania przeprowadzone na przestrzeni lat wykazały, że nawet bardzo małe ilości cząstek gazowych (PPM, PPB) mogą znacząco zmniejszyć wydajność i skrócić żywotność ogniw. Wynika to z kilku czynników, jednym z nich jest zanieczyszczenie katalizatora, uruchamiającego reakcję niezbędną do przekształcenia wodoru i tlenu w energię elektryczną i wodę. Katalizator, który jest podstawowym elementem ogniwa paliwowego, składa się z platyny (lub innych metali szlachetnych). Zanieczyszczenia mogą mieć nieodwracalny wpływ na jego działanie i funkcjonalność, a także mogą prowadzić do skrócenia jego żywotności. W obiegu powietrza istotna jest również sprężarka, wrażliwa na zanieczyszczenia wpływające negatywnie na jej wydajność Różne rodzaje powietrza Ogniwa wykorzystują powietrze z otoczenia, które dostarcza tlen niezbędny do wywołania reakcji elektrochemicznej z wodorem. Jednak nie wszędzie jest ono takie same, a jego właściwości zależą od takich czynników jak m.in. temperatura, wysokość nad poziomem morza czy lokalne zanieczyszczenie. W związku z tym, opracowując katodowy filtra powietrza, należy wziąć pod uwagę jakość powietrza oraz miejsce, w którym będzie on wykorzystywany, ponieważ rozwiązania skuteczne w jednym regionie świata niekoniecznie będą działały prawidłowo w innym. Rozwiązanie UFI Filters Katodowy filtr powietrza opracowany przez UFI Filters i przeznaczony do zastosowań OE w samochodach z ogniwami paliwowymi pełni podwójną funkcję (filtracja cząstek stałych, pochłanianie zanieczyszczeń gazowych) i składa się z dwóch warstw. Jego kształt i położenie są dostosowane do wymogów producenta. Możliwość dowolnej konfiguracji produktu pozwala na dopasowanie budowy do pojazdu i regionu, w którym będzie stosowany, jak również do pokonywanych dystansów i okresu serwisowania, aby zapewnić jego optymalną wydajność. Pierwsza warstwa pełni funkcję bariery fizycznej, czyli oddziela cząstki stałe, a jej budowa jest

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=