E-Auto Service Manager 9/2023

PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 Jednym z pierwszych tego typu rozwiązań był tzw. kluczyk mobilny, czyli aplikacja pozwalająca otworzyć i uruchomić samochód za pomocą telefonu. Ten mechanizm opierał się na rozpoznaniu użytkownika, a raczej jego telefonu, przez samochód. Jeżeli auto może stwierdzić kto do niego wsiada ma możliwość dostosowania swoich ustawień do potrzeb danego kierowcy. Rozwój technologii 5G przybliża nas również do korzystania z bezpiecznych autonomicznych pojazdów. Dzięki niej możliwa stanie się komunikacja pomiędzy pojazdami oraz wymiana informacji z elementami infrastruktury drogowej. Zanim jednak możliwe stanie się pełne przekazanie kontroli nad podróżą pojazdowi najważniejszym zagadnieniem pozostaje dbałość o koncentrację osoby prowadzącej. Samochody oparte na oprogramowaniu pozwolą korzystać z aplikacji zwiększających produktywność pracy i zapewniających rozrywkę, które projektowane są z naciskiem na bezpieczeństwo, pamiętając o nierozpraszaniu uwagi kierowcy. Samochody, które przejmą wszystkie funkcje, którymi dziś kusi nas smartfon całkowicie wyeliminują groźny nawyk korzystania z telefonu podczas jazdy. Kolejną zaletą samochodów opartych na oprogramowaniu jest elastyczność ich produkcji. Ford ogłosił niedawno, że będzie sprzedawał jeden ze swoich modeli bez chipów półprzewodnikowych, unikając w ten sposób spowolnienia wywołanego brakami na rynku. Sterowniki będzie można zainstalować później, gdy poprawi się ich dostępność. To pionierskie posunięcie w branży jest możliwe tylko dzięki solidnej architekturze oprogramowania. Oprogramowanie wspiera cele zrównoważonego rozwoju Jak pokazuje raport Capgemini „Zrównoważony rozwój w motoryzacji: od ambicji do działania”, w obliczu kryzysu związanego z łańcuchami dostaw i niedoborami chipów wiele firm motoryzacyjnych obniżyło priorytet celów związanych ze zrównoważonym rozwojem. W efekcie poziom wdrożenia najważniejszych inicjatyw ekologicznych podnosi się wolniej niż zakładano w planach. Od 2018 r. przemysł motoryzacyjny ograniczył ogólne emisje gazów cieplarnianych (GHG) o 5%. Oczekuje się, że do 2030 r. emisja zostanie zredukowana o kolejne 19%. Zachowując obecne tempo, firmy z branży motoryzacyjnej nie będą więc w stanie osiągnąć ogólnego celu zerowych emisji netto do 2050 r. obranego w ramach Porozumienia Paryskiego. Aby sprostać celom związanym ze zrównoważonym rozwojem, producenci będą korzystać z rozwiązań opartych na oprogramowaniu - pozwoli to pójść w kierunku rozwoju sektora aut elektrycznych. Pojazdy nowego typu, po podłączeniu do domowej stacji ładowania będą w stanie samodzielnie zdecydować o tym, kiedy zapotrzebowanie na prąd w domu jest najniższe i kiedy najlepiej rozpocząć uzupełnianie baterii. Dzięki możliwości aktualizacji opro-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=