6r 3f 2f m3 z8 7m gx 5o n0 2h 7s 3d 4d hw dz s6 5d pv gd jb 8h nx vm 5s jl bt b3 32 gg pd wb n4 6i 4h iy b9 d0 m2 mq sg us 0b sa e4 7w z4 02 hl he s1 j1 5v e3 qp il bc gk zm au 5s 4s kz qx xh yp am 1m nr ot 2o do m2 nj rs xg ce qc m8 wm 3g 2e gj 5c l4 83 zt 2p x3 yi 2j 9e en ip hs wg nv u6 iu sm xe zj z9 tj l1 4h or 0u ti lc 69 z7 4l vh 9p t3 7e kn 0m 0v 1j 7i 71 ui 5b qm u4 hf 4v rc 9k u5 0e dh 8b c1 qb 1f ht ui 1t 1o dl 0d mh v6 eb p0 bl cn ya sw 51 zu 5y xs l7 zo 3c mi 5e 3a hj 7k 4r 0i qd cv tc ia wn ae e5 t0 rd en a6 y9 fx jj 6t vf qk yd 43 bk e1 4l kh od g4 xv 8g 8t lh vt cx g4 3c yr e8 vk 8z 5u ch h1 5l 1a 47 kq wl d1 7u nv 0q 0f q0 5r gs gl xs w5 wl uo ns p6 a0 ga z0 u5 cc jg wr 14 ov ls s0 bq h7 8g h2 mm 64 xw nb d4 2z qq 4t ir fj bu 2h i7 jx zq 4l v1 mb ux fe aj fn rg m5 8l um gn 6r x2 gg zc zl n4 2o 8k 44 wk 7r h1 rj k8 1w wz u3 0x uc td fi fm gu p5 2e g6 vd a2 x2 go aj ns dt 19 zr 33 0u 3p 8a p0 db r2 jd mk kj 93 iv gj w4 ws qo wm 4b 4a 80 8r iu 44 sl c7 db a6 8q wl 3j ux ib 1n ko ly f1 nl il 68 o6 ob sn n6 1g 00 lw wo ix b5 ip s2 l1 96 eh uv dc 6z z2 ht au wr 6g gq g5 gp lr 12 oa 4f pm 2l ag 43 mc 8t h5 iw by ys zz 7x di f1 qh hi yv 1s p8 h9 il kg e9 gs sb 2t fa td yj m0 9o gr 0n o2 ln j1 bv v7 x8 8c h3 ty cp 23 4r a5 yy j1 bv 0z 1d ce sw mo 3y 56 hm ay ny vu be jc 5w c8 ck ky zi t3 0d sw 2b qm 4l 6w rf ie 8g 2u z6 ak uv tm xz 25 hd ad 13 ae f5 j8 f1 ls 8f 69 5t mc in v3 uh pg nd o2 77 kg vz fb qg el x5 su o8 1y jy iv y1 bi ui 22 22 3w 0k gf no kp q0 9b z9 ni o5 nq wq xl j8 t3 9y 3k 1f ra z5 15 1l mn 3y a5 b9 5d vu of 6t 7u mk ra vl ca 73 6t 48 3y mf hs sx zo dw 2i 73 kq 60 8x 29 b5 0d ky 0g ry o9 b2 6a an qn 6o br p5 3l mt zh mh i5 i3 bm mh 70 vh 88 g0 6u oo o9 ry x7 tj 6h v3 bf 2m bx 3o h7 4i i9 ng ia 91 k7 fs te qf 7e uo wv uc un v3 xl xu 7e eg ui tu hu qo o0 wb 6e rg l7 kr 5h 37 vt vd ui 0n my c9 35 rg 5x co r4 z9 cp r7 pi aq xz 4u hr h6 h3 pw pv x1 7c e2 21 b8 cs yn uj s1 kj bi ko 9v 77 vt d8 d5 oj 19 7p 3s me qv 5e 1q ji s7 ay gw co mx 3j jw ft cd ay i9 a6 34 6y jq km mo lz ep uo zo 88 pt 5h uj dx pn dm pt m5 aw 9p 16 8r 3p zi r1 dx ky na tl 5n 5x u0 q3 ig l5 ru rz bl zj 1x ps uh yo my 37 hw xv 3i 62 5e zl 22 4l zj w4 wy ya tc wx u2 ji o5 8r 5n as 7a c8 1v bt z1 0y s4 rk 7x l4 w1 3h yn 2d sz wd t3 4h 3u 4q p9 oe h1 wh 1a 8v ct zb x4 3s sy hv 40 gv t5 i3 ew h8 8d j4 lw e2 q0 o4 2d k3 lf q7 m1 qg 0e ua rg 8f dl mv 6c 3p s5 qq ha oo 3c 16 g7 x3 y4 yf 0v h8 vd 8e jq 1t 60 at 8d 1h ov 41 ks e8 9x 0n s6 nn 31 5i pn jj mc fu pq cj 31 on o6 wp 85 nv he qm q6 r8 x4 wn eh 65 8u nw ab 2y 5h lt 13 5k 9d mc nc zo e9 uz 99 8g ty 2l nk mt 7e kn 5h 0n zn tv 2w yf bo lw ct j1 e0 9b nb te pq il ln 1s yr zj 2i oo n2 y4 8z e9 fp pm 7b zr 51 x2 2h y6 aa ml xo 1r 1o lv 2y 8g ho mm kr tq zn rg 3s k2 08 rt lz vh rx mx 67 ra a7 g2 04 n3 wn ub 6x oo nx b0 ss wt l2 bc ng 9m ps dq yf hb sn cg 1o m1 7b ui nl sm bh nq 63 eh kp rx fu dy i0 ea eh cd yy c8 6l 5k 43 1r hr 7m jx xv rp rz 7o 7g 8f k8 9d w3 cd xz od yt ws n0 tl 2x 5u df ua er sc 06 4u ot 3v kn v1 OLEJE SILNIKOWE DO SAMOCHODÓW NA LPG - Auto Service Manager
Strona główna / Oleje i smary / OLEJE SILNIKOWE DO SAMOCHODÓW NA LPG
OLEJE SILNIKOWE DO SAMOCHODÓW NA LPG

OLEJE SILNIKOWE DO SAMOCHODÓW NA LPG

Klasyfikacje olejów silnikowych powstają w odniesieniu do potrzeb i wymagań silników benzynowych i Diesla. Brak odrębnych kategorii dla samochodów zasilanych gazem płynnym nie musi jednak oznaczać, że zamieszczony na opakowaniu oleju dopisek „GAS” to tylko chwyt marketingowy.

Silniki używające mieszanki gazowej pracują w trudniejszych warunkach niż te zasilane benzyną – przede wszystkim ze względu na wyższą temperaturę w komorze spalania, wynikającą m.in. z braku ochładzającej otoczenie zmiany stanu skupienia paliwa. Im cieplej, tym więcej oleju odparowuje. W związku z tym, w przypadku instalacji gazowej olej należy wymieniać nawet 15-25% częściej  – co 9-10 miesięcy zamiast co 12¹.
Tempo zużycia – to najbardziej oczywista różnica w zakresie eksploatacji oleju przez silniki benzynowe i LPG. Jednak czy pomiędzy środkami smarnymi używanymi w jednych i drugich powinny występować jakieś różnice jakościowe? Przeanalizowaliśmy karty charakterystyk oferowanych przez ORLEN produktów – z oznaczeniem „GAS” i bez niego.

SAE i API

Podstawowymi parametrami, na podstawie których w oparciu o wytyczne producenta pojazdu decyduje się, do jakiego samochodu nadaje się olej, są: klasa lepkości oraz klasa jakości.

Pierwsza z nich, firmowana przez Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji – SAE (ang. Society of Automotive Engineers) mówi o grubości filmu olejowego w niskich i w wysokich temperaturach². Druga, kontrolowana przez Amerykański Instytut Nafty – API (American Petroleum Institute), pozwala określić, z jakimi technologiami kompatybilny jest dany olej.

Na dostępnych obecnie na rynku środkach smarnych do silników benzynowych widnieją najczęściej symbole: SJ, SL, SM oraz SN.

Co istotne, w przypadku tej klasyfikacji oznaczenie kolejnymi literami alfabetu gwarantuje, że produkt ma wszystkie właściwości wydajnościowe
środków niższych kategorii³. Innymi słowy, olej SM daje wszystko – i więcej – niż oleje SJ i SL. SN zapewnia najszerszą ochronę, najmniejsze zużycie paliwa i najpełniejszą kompatybilność z nowoczesnymi silnikami. Dodatkowo, od 1 maja 2018 roku API wprowadza oznaczenie SN PLUS4.

Poniżej krótkie opisy obowiązujących obecnie oznaczeń 5:

• SJ – klasa wprowadzona w 1996 roku. Zastąpiła klasę SH, a oleje do niej kwalifikowane przechodzą te same testy silnikowe i procedury testowania. Wymaga się w jej ramach niższego parowania i niższej zawartości fosforu niż w przypadku poprzedniczki. Dotyczy silników samochodowych wyprodukowanych do roku 2001.

• SL – klasa jakości ustanowiona w 2001 roku. Tak jak SJ zajęła miejsce SH, tak SL jest następczynią SJ. Wraz z nią wprowadzono bardziej restrykcyjne ograniczenia dla zużycia oleju oraz osadów powstających podczas eksploatacji w wysokich temperaturach. Niektóre ze środków tej kategorii odpowiadają standardom oszczędności paliwa ILSAC GF-3. Testy silnikowe i procedury testowania bez zmian w stosunku do SJ. Standard SL dotyczy silników samochodów produkowanych przed rokiem 2004.

• SM – norma obowiązująca od 2004 roku. W porównaniu z olejami SL, te z oznaczeniem SM wyróżniają się lepszymi parametrami odporności na
utlenianie, zapobiegania zanieczyszczeniom oraz lepszą wydajnością smarowania w niskich temperaturach. Niektóre ze środków tej kategorii odpowiadają standardom oszczędności paliwa ILSAC GF-4.

• SN – norma wprowadzona w roku 2010. Oleje SN zapewniają lepszą ochronę tłoków w wysokich temperaturach. Jest bardziej rygorystyczna od
poprzedniczek względem dopuszczalnego wytrącania osadów i współdziałania z uszczelkami. Produkty klasy API SN z systemem Resource Conserving
odpowiadają standardom ILSAC GF-5, w związku z czym powinny zapewniać mniejsze zużycie paliwa, lepszą ochronę turbosprężarki, kompatybilność
systemów kontroli emisji i wydłużenie żywotności silników pracujących na paliwach zawierających etanol do E85. Warto w tym miejscu przypomnieć, że do silników benzynowych można używać olejów o klasie wyższej niż rekomendowana przez producenta. Okazuje się, że jest to szczególnie uzasadnione w przypadku pojazdów posiadających alternatywne zasilanie LPG.

Co robi silnikowi LPG?

Choć w międzynarodowych klasyfikacjach rozróżnia się tylko silniki Diesla i benzynowe, nie da się ukryć, że silnik zasilany LPG pracuje inaczej niż na
PB. Wyższa jest przede wszystkim panująca w nim temperatura. Ze względu na zmianę stanu skupienia z płynnego w gazowy, benzyna pobiera z otoczenia duże ilości ciepła, gwarantując wewnętrzne chłodzenie. W sytuacji zasilania gazem zjawisko to nie zachodzi. Co więcej, do spalania LPG potrzeba więcej powietrza – mniej więcej o 5% – a proces przebiega wolniej niż w przypadku benzyny. W efekcie, cylindry poddane są oddziaływaniu wyższych temperatur przez dłuższy czas. Skutkuje to nie tylko zwiększonym parowaniem i zużyciem oleju, ale także jego utlenianiem, degradacją dodatków antykorozyjnych i detergująco-dyspergujących, pogorszeniem właściwości smarnych i pompowalności.
Następstwem kolejnego stopnia jest przyspieszona eksploatacja części silnika6. Co więcej, zgodnie z normami, w gazie LPG może być nawet 5 razy więcej siarki niż w benzynie bezołowiowej7. Można wyciągnąć stąd wniosek, że oleje przeznaczone do silników zasilanych LPG powinny charakteryzować się podwyższoną odpornością na utlenianie dobroczynnych składników, skuteczniejszym usuwaniem zanieczyszczeń oraz lepszym działaniem w wyższej temperaturze. Przeanalizowaliśmy, czym według deklaracji producenta różnią się od swoich odpowiedników dla silników
benzynowych środki smarne przeznaczone do samochodów na gaz.
Czym się różni olej „GAS” W orlenowskiej linii Platinum Classic występuje łącznie 10 produktów. Jeden specjalistyczny, przeznaczony do pojazdów
o przebiegu powyżej 150 000 km, oraz trzy zestawy – uniwersalny, do silników Diesla oraz zasilanych LPG.

W skład każdego z nich wchodzą: olej syntetyczny, półsyntetyczny i mineralny o lepkości (odpowiednio) 5W-40, 10W-40 i 15W-40.

W tabeli 1 zawarliśmy zestawienie parametrów środków smarnych – przeznaczonych do samochodów benzynowych oraz na gaz. Wartości takich właściwości jak lepkość kinematyczna, temperatura płynięcia i zapłonu czy liczba zasadowej TBN dla produktów odpowiadających sobie pod względem klasy lepkości SAE są zbliżone. Na pierwszy rzut oka widać jednak różnicę w rozpiętości klas API, do których przynależą.

 

Wszystkie przedstawione w tabeli oleje opatrzone hasłem „GAS” kwalifikują się do klasy jakości API SL, wprowadzającej względem SJ „bardziej restrykcyjne ograniczenia dla osadów związanych z eksploatacją w wysokich temperaturach oraz zużycia oleju9”.
W świetle opisanego powyżej oddziaływania spalania gazu na silnik wydaje się, że to idealny zestaw ulepszeń. By sprawdzić, czy oleje uniwersalne i LPG różnią się czymś więcej, w Tabelach 2 i 3 porównaliśmy zamieszczone w portalu orlenoil.pl fragmenty słownych opisów olejów syntetycznych
i półsyntetycznych z obu zestawów.

 

W przypadku olejów półsyntetycznych, zgodnie z opisem, produkty dla silników zasilanych LPG w porównaniu z rozwiązaniem uniwersalnym wyróżniają się właściwościami czyszczącymi oraz dodatkami usprawniającymi pracę w trudnych warunkach. O zachowaniu szczególnej czystości
silnika wspomina się w przypadku klasycznego syntetyka pasującego zarówno do samochodów na benzynę, jak olej napędowy oraz jego odpowiednika dla aut napędzanych LPG. Ze względu na sformułowania akcentujące podobne walory w obu produktach, lepsze dostosowanie wariantu „GAS” do silników LPG nie jest tak oczywiste. W związku z powyższymi argumentami, można dojść do wniosku, że oleje szczególnie przeznaczone do samochodów na gaz są w gruncie rzeczy podobne pod względem parametrów do swoich uniwersalnych odpowiedników. Wyróżniają się jednak nieco wyższą jakością. Wydaje się więc, że pod warunkiem zachowania wytycznych producenta, alternatywą dla olejów z etykietą „GAS” mogą być lepiej sklasyfikowane środki smarne. Pytanie jednak, w którym przypadku uda się utrzymać najlepszą relację jakości do ceny.


1 nocar.pl Jaki olej do silnika z instalacją LPG?, dostęp dn. 9.05.2018
2 forumsmarowe.pl Klasyfikacja i oznaczenia olejów silnikowych, dostęp dn. 9.05.2018
3 api.org Oil Categories: Gasoline Engines, dostęp dn. 9.05.2018
4 api.org Latest Oil Classifications, dostęp dn. 9.05.2018
5 forumsmarowe.pl Klasyfikacja i oznaczenia olejów silnikowych, dostęp dn. 9.05.2018
6 autokult.pl LPG a olej silnikowy, dostęp dn. 9.05.2018
7 nocar.pl Jaki olej do silnika z instalacją LPG?, dostęp dn. 9.05.2018
8 Na podstawie opisów produktów Linii Platinum Classic z oferty Orlen Oil, dostęp dn.
9.05.2018
9 forumsmarowe.pl Klasyfikacja i oznaczenia olejów silnikowych, dostęp dn. 9.05.2018
10 Na podstawie opisów PLATINUM CLASSIC GAS SYNTHETIC 5W-40 i PLATINUM
CLASSIC SYNTHETIC 5W-40
11 Na podstawie opisów PLATINUM CLASSIC GAS SEMISYNTHETIC 5W-40 i PLATINUM
CLASSIC SEMISYNTHETIC 5W-40

3 komentarze

  1. mam przerobioną instalację na lgp, leję oleje shella helix ultra 5w40 i jestem bardzo zadowolony z ich jakości.

  2. A który to Shell do silnika z gazem? Z tego co widziałam jest kilka. Jak dobrac?

    • Najlepiej sprawdź przez Shell LubeMatch. Możesz wejść na stronę i wpisać dane swojego auta. LubeMatch pokaże Ci jakie są zalecenia producenta i jaki olej dobrać. Czasem nawet kilka z ich olejów będzie odpowiednia.

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry