E-Auto Service Manager 1/2024

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 01/2024 - POPULARNY ZESTAW NARZĘDZI WARSZTATOWYCH W NOWEJ SZACIE - RYNEK OLEJÓW SILNIKOWYCH - MOTO FLOTA ROZSZERZA PROFIL DZIAŁALNOŚCI

PULS BRANŻY 4 MOTO FLOTA ROZSZERZA PROFIL DZIAŁALNOŚCI 6 JAK DBAMY O WNĘTRZA SWOICH SAMOCHODÓW? 10 GOODYEAR NA NOWO DEFINIUJE POZYCJONOWANIE MAREK W SWOIM PORTFOLIO 14 PONAD 83 TYS. NOWYCH TOYOT NA POLSKICH DROGACH 18 RAJD DAKAR 2024: GOODYEAR ZNÓW DOSTAWCĄ OPON DLA TEAM DE ROOY 21 VALEO PREZENTUJE INEEZ™ AIR CHARGING WARSZTAT 22 POPULARNY ZESTAW NARZĘDZI WARSZTATOWYCH W NOWEJ SZACIE 28 OBECNA SYTUACJA RYNKU OLEJÓW SILNIKOWYCH W POLSCE NOWOŚCI 32 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 01/2024 - POPULARNY ZESTAW NARZĘDZI WARSZTATOWYCH W NOWEJ SZACIE - RYNEK OLEJÓW SILNIKOWYCH - MOTO FLOTA ROZSZERZA PROFIL DZIAŁALNOŚCI

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 MOTO FLOTA ROZSZERZA PROFIL DZIAŁALNOŚCI I POWOŁUJE HEAD OF FLEET MANAGERA Należąca do grupy Moto-Profil firma MOTO Flota, specjalizująca się w świadczeniu kompleksowych usług serwisowych na terenie całego kraju, rozszerza swoją działalność. W grudniu br. spółka wprowadziła usługę zarządzania flotami samochodowymi oraz outsourcingu fleet managementu. Jednocześnie powołała na nowe stanowisko kierownika tego działu – Krzysztofa Ostasa. Jak wskazują przedstawiciele firmy MOTO Flota, wprowadzenie nowych usług ma związek z nie tylko dynamicznym rozwojem firmy, ale także zmieniającym się rynkiem flotowym i zauważalnym zapotrzebowaniem na usługi outsourcingowe związane z fleet managementem. W tworzeniu strategii i koordynowaniu tymi działaniami wesprze spółkę Krzysztof Ostas, powołany na nowo utworzone stanowisko Head of Fleet Management. Krzysztof Ostas związany jest z rynkiem motoryzacyjnym od 2005 roku. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży Car Fleet Management. Swoją karierę w motoryzacji rozpoczął od pracy na stanowisku Fleet Managera. Pracował również jako kierownik działu operacyjnego w firmach z branży CFM. W ostatnim czasie, obejmując stanowisko Key Account Managera, był odpowiedzialny za projekt zarządzania flotą klienta posiadającego w swoim parku samochodowym kilka tysięcy pojazdów. Obecnie jest członkiem Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych oraz wykładowcą na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu. Jest także autorem szkoleń o

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 O MOTO Flota Sp. z o.o. MOTO Flota specjalizuje się w świadczeniu kompleksowych usług serwisowych w całej Polsce oraz całościowym zarządzaniu flotami pojazdów firmowych. W gronie jej klientów znajdują się m.in.: Carsmile, Masterlease, Millennium Leasing, PKP Cargo, Red Bull, Solid, Strabag oraz Warta. Działalność firmy, obsługującej rocznie ponad 60 000 pojazdów, wspiera nowatorski system do zarządzania flotą online – MOTO Flota Manager. Spółka została wyróżniona w szeregu biznesowych i branżowych rankingów, otrzymując kilkukrotnie statuetki Fleet Derby oraz tytuł Gazeli Biznesu. MOTO Flota należy do spółki Moto-Profil – czołowego polskiego dystrybutora części samochodowych, właściciela marki ProfiAuto zrzeszającej sklepy, hurtownie i serwisy samochodowe z całego kraju. By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.motoflota.pl oraz www.moto-profil.pl tematyce elektromobilności dla jednej z największych znanych marek samochodowych. Ponadto bierze udział w wielu projektach flotowych związanych z napędami alternatywnymi. W firmie MOTO Flota będzie odpowiedzialny za rozwój oraz kierowanie działem zarządzania flotą samochodową klientów. – Przede mną wiele wyzwań i ciekawych projektów zawodowych w związku z objęciem nowego stanowiska w firmie o tak ugruntowanej pozycji na rynku. Plany na przyszłość to głównie rozwój i wprowadzenie nowych usług związanych z outsourcingiem zarządzania flotami samochodowymi. Firma Moto Flota poprzez swoje doświadczenie i rozpoznawalność daje mi ogromną siłę napędową do intensywnych działań związanych z rozwojem nowej usługi. Jestem przekonany, że przyniesie to naszym klientom jeszcze większe korzyści, a firmie dalszy rozwój – mówi Krzysztof Ostas, Head of Fleet Management w spółce MOTO Flota, należącej do grupy Moto-Profil. Krzysztof Ostas

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 JAK DBAMY O WNĘTRZA SWOICH SAMOCHODÓW? Samochód jest dla wielu Polaków nie tylko środkiem transportu, ale także ważną częścią codziennego życia. Użytkownicy aut są przywiązani do porządku w swoich pojazdach i podejmują różne czynności, aby go utrzymać, jednak najliczniejsza grupa (84% zapytanych) stawia po prostu na odkurzanie – tak wynika z badania dotyczącego dbałości o wnętrza samochodów przeprowadzonego na zlecenie Good One PR. POLACY LUBIĄ CZUĆ SIĘ W AUCIE, JAK W DOMU. Wnętrze samochodu odzwierciedla indywidualne preferencje kierującego: spersonalizowana tapicerka, dodatki, takie jak dywaniki, pokrowce na siedzenia czy kierownicę, poprzez wyjątkowe zapachy, nie są już niczym nietypowym. Lubimy czuć się w samochodzie „jak u siebie” i osiągamy to poprzez m.in. dbanie o wnętrze auta. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez Panel Ariadna na zlecenie Good One PR, Polacy są przywiązani do porządku w swoich pojazdach – większość zapytanych, bo aż 82% głównych użytkowników, uważa ten aspekt za ważny lub bar-

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 dzo ważny. Co robimy, aby zadbać o wnętrza naszych aut? Kto najbardziej zwraca uwagę na czystość? Sprzątamy… ale nie wszyscy Mimo tego, że główni użytkownicy aut w większości deklarują przywiązanie do porządku w samochodzie, to wyniki w poszczególnych grupach wiekowych pokazują, że nie wszyscy. Najmniejszą uwagę do czystości i porządku wewnątrz pojazdu, w porównaniu do reszty ankietowanych, przykładają młodzi kierowcy w wieku 18-24 lata. W tej grupie 24% badanych uznało, że jest to „raczej nieważne”. Z kolei Ci w wieku 35-44 lata, twierdzą, że porządek w samochodzie jest czymś ważnym – tak odpowiedziało aż 87% badanych. O wnętrze swoich czterech kółek najbardziej troszczą się osoby posiadające dzieci, na co wskazało aż 84% zapytanych. W gospodarstwach domowych, w których mieszkają dzieci do 18. roku życia, istnieje większa tendencja do sprzątania pojazdów, co może być wynikiem większej potrzeby utrzymania czystości ze względu na małych domowników. Nie zaskoczy fakt, że to osoby, które uważają dbanie o wnętrze auta za raczej lub bardzo ważne, są znacznie bardziej skłonne do regularnego wykonywania wszystkich czynności związanych z utrzymaniem czystości auta. Kochamy odkurzanie Okazuje się, że odkurzanie wnętrza auta jest zdecydowanie najpopularniejszą czynnością (84% odpowiedzi) wśród głównych użytkowników auta. Nic dziwnego – kurz, okruszki, zabrudzenia z zewnątrz czy sierść zwierząt, to zabrudzenia, z którymi mierzy się praktycznie każdy kierowca, a ich jedynym pogromcą jest właśnie odkurzacz. Niezwykle często badani czyszczą kokpit (73% wskazań), w czym bez wątpienia pomaga szeroka gama najróżniejszych środków dostępnych na rynku – od chusteczek po specjalistyczne spraye i ściereczki. Podium zamyka mycie szyb od środka, które regularnie wykonuje 68% zapytanych kierowców. Niemniej ważny w aucie jest piękny, świeży zapach, na który zwraca uwagę 56% zapytanych. Z odświeżaczy powietrza korzysta ponad 60% zapytanych kobiet oraz 53% mężczyzn. Na pranie i czyszczenie tapicerki decyduje się z kolei więcej mężczyzn niż kobiet (32% do 24%). Chronimy auta przed zabrudzeniami W minionym roku 17% badanych kupiło dywaniki samochodowe i/lub matę do bagażnika. To sporo, biorąc pod uwagę fakt, iż dywaniki kupuje się zwykle z zamysłem korzystania z nich przez dłuższy czas. Wśród zakupionych dywaników, największą popularnością cieszą się te gumowe, za nimi, plasują się mniej funkcjonalne, lecz często bardziej estetyczne opcje welurowe, które wybiera co 5 badany. Co ciekawe, na produkt z tego materiału zdecydowało się 100% badanych, którzy zadeklarowali, że troska o wnętrze auta w ogóle nie jest dla nich ważna. Popularnością doganiają je dywaniki wykonane z nowoczesnego materiału TPE (termoplastyczne elastomery), na które zdecydowało się 15% respondentów.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 – Dywaniki z tworzywa TPE zyskują na popularności, co jest optymistycznym sygnałem świadomego wyboru kierowców. Ich rosnąca obecność w polskich samochodach świadczy o zwiększającym się zainteresowaniu produktami łączącymi estetykę z funkcjonalnością. Jednak, pomimo tego pozytywnego trendu, nadal istnieje sporo do zrobienia w kwestii edukacji konsumentów o zaletach i możliwościach, jakie oferują te akcesoria. To między innymi bardzo duża wytrzymałość, wodoodporność czy łatwość w czyszczeniu, a przy tym elegancki i schludny wygląd, który zdecydowanie wpisze się w gusta niemal każdego kierowcy – mówi Bartosz Frontczak, dyrektor ds. Badań i rozwoju w firmie FroGum, polskim producencie dywaników samochodowych i wkładek do bagażnika. Znaczna większość właścicieli samochodów, szczególnie rodzice, regularnie dba o wnętrze swoich pojazdów. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni przywiązują dużą wagę do czystości i porządku w samochodzie, jednak istnieją pewne różnice w preferencjach dotyczących konkretnych czynności pielęgnacyjnych i wyboru akcesoriów. Polacy nie tylko cenią sobie praktyczność i funkcjonalność pojazdów, ale również zwracają uwagę na ich estetykę i wyposażenie. O raporcie Raport badający przywiązanie Polaków do czystości i porządku we wnętrzach swoich samochodów. Badanie przeprowadzone zostało na zlecenie Good One PR na panelu Ariadna w dniach 1 – 4 grudnia 2024 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa [min.] N=1105 osób w wieku od 18 lat wzwyż – z następującym wyszczególnieniem posiadaczy samochodów. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI. Good One PR to agencja strategicznego zarządzania komunikacją, obecna na polskim rynku od 2009 roku. Wśród klientów agencji znajdują się zarówno polskie, jak i globalne marki z wielu branż, w tym m.in. FMCG, retail, e-commerce, zdrowie, turystyka, finanse czy usługi biznesowe. W ofercie agencji znajdują się m.in. działania z zakresu: PR produktowego, PR korporacyjnego, PR kryzysowego, employer brandingu, public affairs, SEO PR, content marketingu, CSR, czy influencer marketingu. Good One PR z powodzeniem realizuje także premiery produktowe, kampanie crowdfundingowe czy eventy. W ubiegłorocznym badaniu Kantar Polska, Good One PR została oceniona najlepiej spośród wszystkich agencji biorących w nim udział, otrzymując tytuł Agencja PR 2022 roku. W dwóch poprzednich edycjach rankingu agencja była jedną z najlepiej ocenianych firm za standard obsługi, współpracę oraz media relations. Realizowane przez nią projekty zostały nagrodzone w konkursach Złote Spinacze oraz PR Wings. Reprezentanci agencji zdobyli także główną nagrodę w konkursie Young Creatives Cannes 2023. Siedziba główna firmy mieści się w Warszawie, na Żoliborzu, natomiast oddział lokalny znajduje się we Wrocławiu.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 Firma Goodyear wzmacnia portfolio swoich marek konsumenckich i zapowiada inwestycje w ich rozwój. Plan przewiduje umocnienie marki Goodyear w segmencie premium i na nowo definiuje pozycję innych marek, w tym marki Dunlop w segmencie środka, by rozszerzyć rynkowy zasięg portfolio i dostarczyć pełną, bardziej konkurencyjną ofertę dla każdego typu konsumenta. Ma to umożliwić również lepszą współpracę z siecią dystrybutorów i sprzedawców detalicznych. Przygotowanie nowej strategii pozycjonowania marek zostało poprzedzone kompleksową analizą branży oraz szerokim badaniem wśród konsumentów w całej Europie [1]. Pytano o ich podejście do mobilności, postrzeganie marek opon oraz kryteria, którymi kierują się przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Kluczowe wnioski z badania: • 74% konsumentów uważa opony za „bardzo ważne produkty”, a nie jedynie za „materiały eksploatacyjne”. GOODYEAR NA NOWO DEFINIUJE POZYCJONOWANIE MAREK W SWOIM PORTFOLIO • Świadomość marki i jej reputacja są głównymi czynnikami wpływającymi na wybór opon przez konsumentów. Świadomość marki i jej reputacja są jednymi z głównych czynników wpływających na wybór opon przez konsumentów (35% odpowiedzi). Na kolejnych miejscach znalazły się osobiste doświadczenia (25%), wyniki testów opon przeprowadzonych przez niezależne podmioty zewnętrzne, takie jak specjalistyczne czasopisma (24%) oraz porady otrzymane od dealerów (23%).

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 Ponad 1/3 konsumentów dokonuje wyborów zakupowych na podstawie analizy osiągów opon. Co drugi użytkownik priorytetowo traktuje opony, które oferują optymalną równowagę między jakością a ceną, a tylko 14% konsumentów kieruje się ceną. Komplementarne i konkurencyjne portfolio marek i produktów Goodyear na nowo zdefiniował role dla swoich marek, aby zaspokoić potrzeby różnych grup konsumentów i oferować najbardziej konkurencyjne portfolio w segmentach premium, środka i lokalnych brandów na ewoluującym rynku. • Goodyear jako marka premium kieruje swoją ofertę do konsumentów poszukujących lepszych wrażeń podczas jazdy. Jako jedna z najszybciej rozwijających się marek premium w Europie, Goodyear oferuje obecnie najbardziej zaawansowaną w swojej historii gamę opon, w tym wielokrotnie nagradzane produkty, takie jak Vector 4Seasons, Eagle F1 Asymmetric 6 oraz UltraGrip Performance 3, wyposażone w najnowocześniejsze technologie i innowacje. • Dunlop jako strategiczny gracz w segmencie środka skupi się na inwestycjach, przyciągając kierowców poszukujących długotrwałej jakości w przystępnej cenie. Nowe pozycjonowanie sprawia, że marka staje się jedną z najsilniejszych w tym segmencie pod względem świadomości i rozważań zakupowych, co potwierdzają badania konsumenckie. Oferta opon samochodowych Dunlop rozszerzy się do 84% rynku od 2024 roku [2], obejmując opony letnie, zimowe i całoroczne. • Fulda, Avon, Dębica, Sava i Cooper będą oferować kierowcom trwałe opony w segmencie marek lokalnych. Opony Avon i Fulda będą nadal dostępne na całym europejskim rynku, odgrywając ważną rolę w segmencie marek lokalnych, odpowiednio w Wielkiej Brytanii i Niemczech, gdzie są dobrze rozpoznawalne. Ogólnoeuropejską ekspozycję zachowają też marki Dębica i Sava, utrzymując kluczową rolę w segmencie brandów lokalnych, szczególnie w krajach Europy Wschodniej. Z kolei Cooper Tires skupi się na długoterminowym zaopatrywaniu pojazdów 4x4, utrzymując mocną pozycję w segmencie opon terenowych. W ramach strategii Goodyear, wszystkie marki z naszego portfolio będą dostępne na terenie całej Europy. Dzięki temu dealerzy opon otrzymają dodatkowe możliwości, co zapewni, że partnerstwo z Goodyear umożliwi kompleksowe zaspokojenie potrzeb rynkowych w segmentach premium, środka oraz marek lokalnych. Portfolio Goodyear zapewnia pokrycie całego rynku Nowe pozycjonowanie pozwala Grupie Goodyear na dotarcie do szerszego spektrum rynku niż dotychczas, umożliwiając oferowanie

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 marek i produktów w każdym przedziale cenowym. Dzięki temu dealerzy opon będą mieli dostęp do większego wyboru produktów. „Chcemy zwiększyć udział marek z Grupy Goodyear w rynku i pozycjonować nasze portfolio jako najbardziej konkurencyjne w Europie. Dążymy do pełnego wykorzystania zarówno indywidualnego, jak i łącznego potencjału naszych brandów, oferując opony odpowiadające potrzebom każdego typu kierowcy”, wyjaśnił David Anckaert, wiceprezes ds. opon konsumenckich Goodyear w regionie EMEA. „Goodyear będzie umacniał swój globalny wizerunek jako marka premium i symbol wysokiej wydajności, zaawansowanej technologii i niezawodności. Natomiast pozostałe nasze brandy zostaną strategicznie ułożone, aby dostarczać wartość dodaną i zapewniać konsumentom szeroki wybór. Jesteśmy też przekonani, że dalsze inwestycje w repozycjonowanie marki Dunlop na europejskim rynku umożliwią pełne wykorzystanie jej potencjały, napędzając wzrost w segmencie środka," dodał David Anckaert,. Goodyear Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 74 000 osób i wytwarza swoje produkty w 57 zakładach w 23 krajach świata. Jej dwa ośrodki innowacyjności w Akron w stanie Ohio i w Colmar-Berg w Luksemburgu dążą do opracowywania najnowocześniejszych produktów i usług, które wyznaczają standardy technologiczne i eksploatacyjne dla całej branży. Więcej informacji o firmie Goodyear i jej produktach można znaleźć na https://news.goodyear.eu/pl-pl/

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 PONAD 83 TYS. NOWYCH TOYOT NA POLSKICH DROGACH • Od stycznia do listopada zarejestrowano w Polsce 83 471 egzemplarzy aut osobowych Toyoty • Corolla najczęściej wybieranym modelem w Polsce i liderem rynku flotowego • Klienci indywidualni stawiają na Toyotę Yaris Cross • 46-procentowy wzrost rejestracji aut użytkowych Toyota Professional FIRMY NAJCZĘŚCIEJ WYBIERAJĄ COROLLĘ, OSOBY PRYWATNE YARISA CROSS Toyota z miesiąca na miesiąc poprawia rekord liczby zarejestrowanych samochodów osobowych. Od stycznia do listopada na polskie drogi wyjechało już 83 471 aut japońskiej marki, czyli więcej niż dwie kolejne marki w zestawieniu razem wzięte. Wynik po 11 miesiącach jest lepszy od ubiegłorocznego aż o 25%, a w tym samym okresie cały polski rynek samochodów osobowych powiększył się o 13%. Toyota ma w nim 19,3% udziału. W samym listopadzie zarejestrowano 7813 aut Toyoty (wzrost o 24%), a marka jest najpopularniejsza zarówno wśród firm (5451 egz., 18% udziału), jak i wśród klientów indywidualnych (2362 egz., 20,6% udziału). Dominacja Corolli trwa Po 11 miesiącach 2023 roku wśród dziesięciu najczęściej rejestrowanych samochodów w Polsce aż pięć aut to Toyoty. Niezmiennym liderem pozostaje model Corolla z wynikiem 24 082 egzemplarzy, który jest lepszy od zeszłorocznego o 23%. W samym tylko listopadzie z salonów wyjechało 2866 Corolli. Trzecie miejsce w zestawieniu Top10 polskiego rynku zajmuje Yaris (12 489 egz.), czwarta lokata przypadła Yarisowi Cross (12 125 egz.), a na szóstym miejscu jest Toyota C-HR (9728 egz.). Dziewiątą pozycję zajmuje model RAV4 z wynikiem 7758 zarejestrowanych aut. Modele Toyoty zdecydowanie przewodzą w swoich segmentach.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 W kategorii najmniejszych aut pierwszą pozycję zajmuje Aygo X (3039 egz., 33% udziału). Yaris jest liderem w segmencie aut miejskich (27,2% udziału), Yaris Cross to najpopularniejszy B-SUV (22,6% udziału), Corolla niepodzielnie panuje wśród aut kompaktowych (28,6% udziału), a w segmencie C-SUV prowadzi Toyota C-HR (14% udziału).

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 Firmy wybierają Corollę, osoby prywatne Yarisa Cross Corolla jest nie tylko najpopularniejszym autem w Polsce, ale też najchętniej wybieranym modelem przez firmy. Park flotowy od stycznia do listopada powiększył się o 20 750 egzemplarzy Corolli, a wśród dziesięciu najczęściej rejestrowanych aut przez firmy znalazły się inne modele marki - Yaris (3. miejsce, 8462 egz.), Toyota C-HR (6. miejsce, 5981 egz.), Yaris Cross (8. miejsce, 5891 egz.) oraz RAV4 (10. miejsce, 5324 egz.). Wśród klientów indywidualnych największą popularnością cieszy się model Yaris Cross. Od początku roku osoby prywatne zarejestrowały już 6234 egzemplarzy tego miejskiego crossovera. W Top10 tej części rynku uplasowały się jeszcze Yaris (3. miejsce, 4414 egz.), Toyota C-HR (5. miejsce, 3747 egz.) oraz Corolla (7. miejsce, 3332 egz.). Toyota Professional z najwyższym wzrostem Od początku roku zarejestrowano już 6183 samochody użytkowe Toyota Professional, a marka uzyskała już 10,6% udziału w rynku. Wynik po 11 miesiącach 2023 roku jest lepszy aż o 46% względem analogicznego okresu roku ubiegłego. O zdecydowanym umocnieniu pozycji Toyota Professional najlepiej świadczy fakt, że w tym samym okresie rynek aut użytkowych powiększył się o 3%. W listopadzie na polskich drogach przybyło 445 dostawczych aut Toyoty, a niezmiennie najpopularniejszym modelem jest PROACE CITY. Tylko w tym miesiącu zarejestrowano 210 egzemplarzy tych kombivanów, a od początku roku już 3350. Model ten ma aż 28,2% udziału w segmencie, czyli więcej niż dwóch kolejnych konkurentów razem wziętych. W segmencie pick-upów konkurencję deklasuje Hilux (42,9% udziału). W listopadzie zarejestrowano 165 egzemplarzy tego niezawodnego auta, a od początku roku 1518, co daje Hiluxowi miejsce w dziesiątce najpopularniejszych aut użytkowych w Polsce. W segmencie MDV 13,1% udziału ma model PROACE. Od początku roku zarejestrowano 928 tych vanów, a w samym listopadzie odebrano z salonów Toyota Professional 65 egzemplarzy.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 RAJD DAKAR 2024: GOODYEAR ZNÓW DOSTAWCĄ OPON DLA TEAM DE ROOY, ZWYCIĘZCY Z 2023 ROKU W KATEGORII CIĘŻARÓWEK Goodyear kontynuuje partnerstwo z Team De Rooy w nadchodzącym Rajdzie Dakar 2024, pełniąc rolę oficjalnego dostawcy opon. Holenderski zespół, zwycięzca Rajdu Dakar 2023 w kategorii ciężarówek, pojedzie znów na wysokiej klasy oponach OFFROAD uzbrojonych w system Goodyear TPMS. System umożliwia śledzenie temperatury i ciśnienia opon w czasie rzeczywistym, co pozwala szybko reagować na wyzwania na trasie, a jego skuteczność została udowodniona w wyścigu w 2023 roku.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 Nowa trasa Rajdu Dakar 2024, czyli zupełnie nowe wyzwania Rajd Dakar wystartuje 5 stycznia z miasta Al-Ula w Arabii Saudyjskiej. W ramach 14-dniowego wydarzenia, obejmującego jeden prolog i dwanaście etapów, zawodnicy będą mieć do pokonania imponujący dystans 5000 km. Trasa będzie prowadziła przez rozległe tereny Arabii Saudyjskiej aż do Yanbu na wybrzeżu Morza Czerwonego. Warto zauważyć, że 60% szlaku stanowią całkowicie nowe odcinki, co oznacza dla zawodników zupełnie nowe wyzwania i doświadczenia. Team De Rooy wystawi w Rajdzie Dakar 2024 trzy ciężarówki w składzie: • #600 Boss Machinery Team De Rooy FPT: pilot/kierowca Janus van Kasteren Jr., nawigator Marcel Snijders, i mechanik Darek Rodewald, którzy będą bronić tytułu; • #622 Becx Competition Team De Rooy FPT: pilot/kierowca Michiel Becx, nawigator Edwin Kuijpers, i mechanik Wuf van Ginkel, zwycięzcy Rajdu Maroko 2023 z apetytem na kolejne trofeum; • #618 Żeński Zespół De Rooy FPT: za kierownicą zasiądzie Anja van Loon, rolę nawigatorki będzie pełnić Floor Maten, a mechanika Marije van Ettekoven. Panie mają na swoim koncie udaną współpracę w Rajdzie Maroka, a teraz zapiszą się w historii jako pierwszy holenderski zespół żeński biorący udział w Rajdzie Dakar. Opony Goodyear i system TPMS utorują drogę do zwycięstwa Zdając sobie sprawę z ważnej roli opon w Rajdzie Dakar, Team De Rooy po raz kolejny wybrał produkty Goodyear OFFROAD, które zapewniają

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 wytrzymałość i przyczepność w różnych warunkach terenowych, w tym podczas jazdy po piasku, skałach, na stromych wzniesieniach i zjazdach. Konstrukcja opon Goodyear OFFROAD zmniejsza wytwarzanie ciepła przy dużych prędkościach, co zapewnia trwałość w ekstremalnych warunkach panujących na pustyniach Arabii Saudyjskiej. Ponadto Goodyear płynnie zintegrował swój system TPMS z ciężarówkami Team De Rooy, aby zapewnić ciągłe monitorowanie poziomu ciśnienia i temperatury w oponach. Ten krok pozwoli zespołowi dynamiczne reagować na pojawiające się wyzwania, zmniejszając ryzyko dłuższych przestojów. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ każdy przestój może potencjalnie skutkować utratą cennego czasu w klasyfikacji ogólnej rajdu. Ponadto, w oparciu o ocenę warunków drogowych i osiągów opon w czasie rzeczywistym, zespół będzie mógł płynnie modyfikować swoją rajdową strategię, zwiększając szansę na końcowy sukces. Zaangażowanie Goodyeara w sporty motorowe Goodyear, kontynuując swoją współpracę z Team De Rooy w Rajdzie Dakar, ponownie demonstruje swoje długotrwałe zaangażowanie w motorsport. Ta współpraca nie tylko umacnia pozycję firmy jako lidera w branży, ale także służy jako platforma testowa dla rozwoju nowych technologii i produktów. Marka angażuje się również w wyścigi ciężarówek, pełniąc rolę sponsora tytularnego Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC). „Cieszymy się na kolejną współpracę w ramach Rajdu Dakar 2024. Nasze zaawansowane opony terenowe, wzmocnione systemem Goodyear TPMS, będą kluczowym wsparciem dla Team De Rooy na tej ekstremalnej trasie. Życzymy zawodnikom powodzenia. W poprzednich zmaganiach, dostarczone przez nas rozwiązania miały istotny wkład w sukces zespołu, to obiecujący prognostyk przed kolejnym rajdem. Z niecierpliwością oczekujemy równie wyjątkowych wyników w styczniu,” powiedział Maciej Szymański, dyrektor marketingu w Goodyear ds. opon użytkowych w Europie.

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 VALEO PREZENTUJE INEEZ™ AIR CHARGING Od 8 do 12 stycznia 2024 roku na targach CES 2024 w Las Vegas, Valeo po raz pierwszy zaprezentuje Ineez™ Air Charging - swoje rozwiązanie do bezprzewodowego ładowania pojazdów elektrycznych. Rynek pojazdów elektrycznych rośnie w bardzo dynamicznym tempie (światowa produkcja x 3 do 2030 roku), a rozwiązania do ładowania zaczynają być kluczowym czynnikiem różnicującym ofertę i rzeczywistym atutem, który może zaspokoić oczekiwania klientów. Ineez™ Air Charging wzmacnia pozycję Valeo na rynku stacji ładowania, oferując wydajne i lekkie rozwiązanie do bezprzewodowego ładowania pojazdu indukcyjnie, bez konieczności użycia kabla. neez™ Air Charging to jedyny w swoim rodzaju bezprzewodowy system, korzystający z ultraniskiej częstotliwości pracy, około 3 kHz, co zapewnia unikalne, lżejsze (50% wagi innych systemów) i prostsze doświadczenie ładowania. Opiera się na uproszczonym sprzęcie, aby umożliwić dostępność dla wszystkich, jednocześnie utrzymując wysoką efektywność powyżej 90% od sieci do baterii. Produkt został zaprojektowany tak, aby zapewnić światową kompatybilność z każdym punktem ładowania, siecią każdego kraju (sieć jednofazowa lub trójfazowa) oraz z wszystkimi samochodami (baterie 400-800V). Rozwiązanie Valeo oferuje funkcję Vehicle-to-Grid (V2G) dla dowolnego rozwiązania mocy (7-22 kW) i może być stosowane w dowolnym miejscu ładowania, zarówno publicznym (ulica, parking, centrum handlowe) jak i prywatnym (dom, praca). Ineez™ Air Charging to wszechstronne rozwiązanie, które spełnia wszystkie potrzeby klientów. Może być bezpośrednio podłączone do istniejącego punktu ładowania lub połączone bezpośrednio z siecią, zapewniając wszystkie niezbędne zabezpieczenia i komunikację z pojazdem i użytkownikiem. Ineez™ Air Charging jest także przygotowane na przyszłość, gdy auta autonomiczne same będą się ładować na obszarze ładowania indukcyjnego. Rozwiązanie to objęte jest ponad 25 patentami projektowymi od sprzętu po oprogramowanie, mechatronikę.

22 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 MECHANIK PRZEZ DUŻE „M” Trudno sobie chyba wyobrazić autoserwis bez takiego zestawu jak PROLINE HD 58217 . Kompaktowy, trwały, rozbudowany – idealny do wszelkich prac warsztatowych. Teraz można go dostać w nowej szacie, informującej o współpracy z prawdziwą gwiazdą motosportu. Sprawdzi się zarówno na miejscu jak i – na wynos! POPULARNY ZESTAW NARZĘDZI WARSZTATOWYCH W NOWEJ SZACIE WARSZTAT

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 WARSZTAT Gdy praca to pasja a, pasja to praca Codzienność przenośnego zestawu narzędzi to często krążenie między samochodami i warsztatami. Kompaktowość i waga takiego kompletu ma więc zasadnicze znaczenie. Dlatego dobry zestaw jest poręczny, lekki i możliwie płaski – tak by zajmował jak najmniej miejsca w bagażniku czy na półce. Dodatkowo jego trwała i solidna obudowa jest odporna na wstrząsy i uderzenia. Zamkniecie kufra na metalowe zatrzaski daje pewność mocnego domknięcia całości, zapewniając porządek wewnątrz kufra zarówno w czasie transportu jak i po jego otwarciu. To ważna zaleta w sytuacji gdy nasz zestaw jest potrzebny zarówno w warsztacie jak i „po godzinach” – gdy realizujemy swoje marzenia np. o przywracaniu do sprawności kultowych Youngtimerów.

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 WARSZTAT Mistrz wagi lekkiej Dobry zestaw przenośny – taki jak PROLINE HD 58217 to zwykle doinwestowany zawodnik i gotowa odpowiedź na konkretną warsztatową potrzebę. Znajdziemy tu zwykle 3 rękojeści z grzechotką: ¼, 3/8 i ½ cala. Pozwala to pracować z bardzo małym skokiem w samochodowych zakamarkach i z łatwością odkręcać, czy przykręcać śruby i nakrętki. Możliwości idealnego zestawu zwiększają liczne przedłużki, różne rodzaje nasadek i bitów. Wśród tych ostatnich możemy korzystać też z dość nietypowych wzorów takich jak groty specjalne do wkrętów typu TRI-WING, TORQSET, czy SPANNER. W wielu sytuacjach pozwalają one szybko zluzować lub dokręcić oporne połączenie bez uszkodzeń i niepotrzebnych nerwów. Nie

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 WARSZTAT musimy zastanawiać się i szukać zastępczych rozwiązań – mamy to w pakiecie. Praktycznym uzupełnieniem zestawu jest komplet dwunastu kluczy oczkowo-płaskich w najczęściej stosowanych rozmiarach. Są dokładnie zwymiarowane i wykonane z materiału odpornego na zginanie. „M” jak moc Dobry komplet mechaniczny mocnych kluczy i nasadek – taki jak PROLINE HD 58217, wykonany z trwałego stopu stali CrV stanowi optymalną propozycję dla wszystkich potrzebujących niezawodnego, rozbudowanego zestawu narzędzi ręcznych do warsztatu samochodowego. Bez tego zestawu trudno się obejść – za to łatwo go transportować i zawsze mieć „pod ręką”. Wiedzą o tym dobrze w renomowanym, autoryzowanym serwisie salonu BMW-M Sikora w Mikołowie, gdzie ten komplet jest od lat na stałym wyposażeniu warsztatu. Bywa, że trzeba też podjechać do klienta, coś sprawdzić lub wyregulować poza serwisem i wtedy pojawia się on - zestaw PROLINE HD 58217, przy pomocy którego mamy szansę na samodzielne, szybkie i skuteczne naprawy zarówno stacjonarnie – jak i w terenie.

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 WARSZTAT NIE-PORADNIK – czyli TAK NIE RÓB :-) Najczęstsze błędy przy sezonowych naprawach z użyciem przenośnego zestawu narzędziowego : • Niedokładność w osadzaniu bitów i nasadek w/na łbach śrub – brak współosiowości i dokładnego docisku uszkadza śrubę. Dokładne osadzenie to podstawa. • Stosowanie młotka stalowego do pobijania klucza przy odkręcaniu – łamanie/szczerbienie kluczy. Klucz traktowany brutalnie stalowym młotkiem ulega osłabieniu – łatwiej o jego pęknięcie. Lepiej stosować przedłużenie ramienia siły/wzmocnienie momentu. • wymieszanie elementów między różnymi zestawami – bałagan w warsztacie i dowolność w dobieraniu końcówek i bitów powoduje klinowanie się wzajemne elementów pochodzących od różnych producentów. • niecierpliwość przy pakowaniu. Zestaw typu skrzynkowego to praktyczne rozwiązanie, lecz wymaga dbałości po skończonej pracy – jeśli nasz zestaw będziemy pakować w pośpiechu i niedbale skrzynka się nie domknie, drobne elementy się pogubią, a w skrajnych przypadkach ulegną zniszczeniu. Przy otwieraniu źle spakowanego kompletu drobne elementy

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 WARSZTAT OBECNA SYTUACJA RYNKU OLEJÓW SILNIKOWYCH W POLSCE Polski rynek olejów silnikowych, pomimo wpływu globalnych napięć i wyzwań, charakteryzuje się pewnym stopniem stabilności. W ostatnich latach branża nie doświadczyła dramatycznych zmian, choć niewielkie fluktuacje w sprzedaży były obserwowane. W 2022 roku, mimo globalnych perturbacji, rynek olejów silnikowych dla motoryzacji odnotował marginalne spadki w porównaniu z poprzednim rokiem, co może być interpretowane jako oznaka odporności sektora na zewnętrzne czynniki. Globalne wydarzenia i ich wpływ na rynek olejów Rosyjska agresja na Ukrainę, dynamiczne zmiany cen energii i wysoka inflacja mają bezpośredni wpływ na branżę olejów silnikowych. Te globalne wydarzenia stwarzają niepewność i prowadzą do zwiększenia kosztów operacyjnych, co ostatecznie wpływa na ceny końcowe produktów. Dodatkowo, inicjatywy takie jak Europejski Zielony Ład i pakiet Fit for 55 sygnalizują fundamentalne zmiany w polityce środowiskowej i energetycznej, które mogą mieć długoterminowe konsekwencje dla branży olejów silnikowych. Zmieniający się krajobraz: przepisy emisyjne i ich wpływ W obliczu umów unijnych dotyczących emisji CO2 i planowanego wycofania sprzedaży pojazdów spalinowych do 2035 roku, przyszłość olejów silnikowych jest niepewna. Te regulacje mogą skutkować zmniejszeniem zapotrzebowania na tradycyjne oleje silnikowe, choć wiele zależy od ostatecznego kształtu i terminów wejścia w życie tych przepisów. Istnieje również możliwość, że branża dostosuje się do nowych warunków, poszukując alternatywnych zastosowań dla swoich produktów.

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 WARSZTAT Segmentacja rynku olejów silnikowych Rynek olejów silnikowych w Polsce wykazuje różnorodność w zakresie popytu na różne typy olejów. W 2022 roku, oleje silnikowe dla samochodów osobowych odnotowały wzrost sprzedaży, co wskazuje na stabilny popyt w tym segmencie. Z drugiej strony, sprzedaż olejów do pojazdów ciężarowych spadła, co może być związane z ogólnymi trendami w branży transportowej oraz wpływem globalnych wydarzeń na sektor TSL. Wpływ nowych technologii napędowych Rozwój technologii napędów elektrycznych i hybrydowych otwiera nowe możliwości dla branży olejów silnikowych. Chociaż popyt na tradycyjne oleje może się zmniejszać, nowe zastosowania, takie jak przekładnie i akumulatory w pojazdach elektrycznych, mogą stanowić nowy rynek dla producentów olejów. To wymaga jednak innowacji i adaptacji istniejących produktów do nowych zastosowań. Specyfika rynku polskiego i globalne perspektywy Polski rynek charakteryzuje się wysokim udziałem samochodów używanych, co może opóźnić wpływ globalnych trendów, takich jak przejście na pojazdy elektryczne. Jednakże, w miarę jak reszta świata będzie stopniowo wprowadzała te zmiany, polski rynek olejów silnikowych również będzie musiał się dostosować. Producenci muszą więc być gotowi na ewolucję zarówno lokalnych, jak i globalnych warunków rynkowych. Innowacje i nowe wyzwania Branża olejów silnikowych stoi przed wyzwaniem dostosowania swoich produktów do zmieniających się wymagań technologicznych i regulacyjnych. Rozwój silników hybrydowych i nadchodząca norma emisyjna Euro 7 to tylko niektóre z czynników, które wpłyną na przyszłość olejów silnikowych. Producenci muszą inwestować w badania i rozwój, aby tworzyć produkty, które będą odpowiadać na te nowe wyzwania.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 WARSZTAT Podsumowanie i przyszłość branży olejów silnikowych W obliczu zmieniającego się krajobrazu motoryzacyjnego, branża olejów silnikowych stoi przed szeregiem wyzwań, ale również przed szansami na innowacje i adaptację. O ile w najbliższych latach zapotrzebowanie na tradycyjne oleje silnikowe nadal będzie istniało, to długoterminowa przyszłość branży będzie zależeć od jej zdolności do innowacji i dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych. Ten okres przejściowy jest zarówno wyzwaniem, jak i możliwością dla producentów olejów silnikowych, aby przedefiniować swoją rolę w nowym świecie motoryzacji. Chociaż samochody elektryczne są często postrzegane jako niemal bezobsługowe, to w praktyce wymagają one regularnej konserwacji, podobnie jak pojazdy spalinowe. Kluczowym aspektem konserwacji jest odpowiednia wymiana oleju i płynów, które odgrywają istotną rolę w utrzymaniu sprawności i trwałości pojazdu. Uproszczenie Techniczne Napędu Elektrycznego Napęd elektryczny, z technicznego punktu widzenia, stanowi uproszczenie w stosunku do skomplikowanego silnika spalinowego. Jednak nawet w tych, na pozór prostszych systemach, istotne jest dbanie o prawidłowe smarowanie i chłodzenie kluczowych komponentów, jak przekładnia redukcyjna. Wymiana Oleju w Przekładni Redukcyjnej Pomimo swojej prostszej budowy, przekładnia redukcyjna w pojazdach elektrycznych wymaga regularnej wymiany oleju. Jest to konieczne do prawidłowego smarowania i chłodzenia kół zębatych i łożysk. Niewłaściwa lub zaniedbana konserwacja może prowadzić do kosztownych awarii, a naprawy są często utrudnione z powodu braku dostępności części zamiennych od producentów. Różnorodność Zaleceń Producentów Producenci pojazdów elektrycznych oferują różne zalecenia dotyczące częstotliwości wymiany oleju w przekładniach. Na przykład, Tesla zaleca wymianę co 150 tysięcy kilometrów lub 12 lat, podczas gdy Nissan w modelu Leaf sugeruje jedynie regularną inspekcję bez konieczności wymiany. Niezależnie od zaleceń producenta, praktyka warsztatowa pokazuje, że regularna wymiana i inspekcja oleju jest kluczowa. Oleje do Pojazdów Elektrycznych Oleje stosowane w samochodach elektrycznych różnią się od tych używanych w pojazdach spalinowych. Oprócz podstawowych funkcji smarowania i chłodzenia, mogą one po-

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 WARSZTAT Podsumowanie Choć samochody elektryczne są często postrzegane jako mniej wymagające pod względem serwisowania niż ich spalinowe odpowiedniki, to jednak regularna wymiana oleju i płynów jest niezbędna do zachowania ich sprawności i niezawodności. Zaniedbanie tych aspektów może prowadzić do drogich napraw i skrócenia żywotności pojazdu. Dlatego właściciele samochodów elektrycznych powinni śledzić zalecenia producenta i regularnie przeprowadzać inspekcje i wymiany płynów eksploatacyjnych siadać właściwości dielektryczne. Wybór odpowiedniego oleju jest krytyczny i zaleca się stosowanie produktów oryginalnych lub zatwierdzonych przez producenta pojazdu. Chłodzenie Akumulatora Trakcyjnego Kolejnym kluczowym płynem w samochodach elektrycznych jest ten służący do chłodzenia akumulatora trakcyjnego. Płyny te muszą spełniać specjalne wymagania, takie jak utrzymanie właściwości dielektrycznych nawet w wysokich temperaturach. Niewłaściwa konserwacja systemu chłodzenia może skutkować awarią zespołu zasilania i znaczącym skróceniem żywotności baterii.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 DENSO WPROWADZA SYSTEM „EVERYCOOL” DLA SEKTORA POJAZDÓW CIĘŻKICH DENSO opracowało „Everycool” – zaawansowany system chłodzenia kabiny, który zapewnia komfort kierowcy i efektywność energetyczną, zmniejszając wpływ pojazdu na środowisko, gdy silnik nie pracuje. Dostępny w sprzedaży od grudnia tego roku za pośrednictwem DENSO SOLUTION CORPORATION w Japonii, nowo opracowany system „Everycool” to układ chłodzenia, którego można używać, gdy silnik pojazdu ciężarowego nie pracuje. „Everycool” osiąga dwa cele: poprawę warunków pracy kierowców w gorącym sezonie letnim i zmniejszenie wpływu pojazdów na środowisko poprzez mniejsze zużycie paliwa. Połączenie komfortu i efektywności energetycznej Do opracowania systemu „Everycool” DENSO wykorzystało swoją wiedzę w zakresie technologii klimatyzacji. Działanie układu jest proste – intensywnie schłodzone powietrze jest kierowane w stronę kierowcy, zwiększając jego komfort. Ponieważ system można zasilać za pomocą standardowego akumulatora pojazdu, w porównaniu ze zwykłymi układami chłodzenia całej kabiny, NOWOŚCI „Everycool” zmniejsza zużycie energii o około 57%, zapewniając w ten sposób większą efektywność energetyczną. Kompaktowy i lekki W przeciwieństwie do zwykłych systemów chłodzenia, które posiadają oddzielne wentylatory wewnętrzne i zewnętrzne do wymiany ciepła, „Everycool” posiada jeden zintegrowany wentylator, który realizuje cały proces wymiany ciepła. Dodatkowo system jest wyposażony w małą, elektryczną sprężarkę opracowaną specjalnie przy użyciu technologii pokładowej. Te dwie innowacje pozwoliły zmniejszyć rozmiar o około 30% i masę o około 63% w porównaniu ze zwykłym układem chłodzenia. Ta kompaktowa konstrukcja przekłada się również na więcej przestrzeni w kabinie kierowcy, jednocześnie poprawiając jakość jego przerw na odpoczynek, tym samym wspierając bezpieczną i wydajną eksploatację pojazdu oraz efektywność dostaw.

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 NOWOŚCI Kompatybilny z szeroką gamą pojazdów Małe rozmiary „Everycool” w porównaniu ze standardowym układem chłodzenia pozwalają na jego instalację bez ograniczania widoczności przez tylną szybę, dzięki czemu nadaje się on do różnych rodzajów pojazdów – nie tylko dużych i średnich ciężarówek, ale także – na przykład – ciągników. Ponadto można go zamontować zarówno w nowych, jak i starszych pojazdach. Więcej informacji o nowościach oraz częściach DENSO dostępnych na rynku wtórnym można znaleźć na stronie www.denso-am.eu/pl, w katalogu TecDoc lub u przedstawiciela DENSO.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 NOWOŚCI NOWOŚCI W RODZINIE RETROFITÓW OSRAM LEDRIVING HL EASY Retrofity OSRAM LEDriving to proste rozwiązania do modernizacji oświetlenia reflektorów samochodowych, które zapewniają stylowy wygląd i doskonałą jasność. Szczególną popularnością w tej grupie produktów cieszy się rodzina Easy z tradycyjnym trzonkiem do zastosowań typu plug&play. To właśnie w niej pojawiły się niedawno dwa nowe modele – H1 oraz H3. Dzięki temu, że lampy serii HL Easy zostały zaprojektowane na tradycyjnym trzonku, do ich montażu nie są wymagane żadne adaptery ani dodatkowe elementy mocujące. Stanowią zatem zamiennik 1:1

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 NOWOŚCI w stosunku do klasycznych źródeł światła, a ich instalacja w reflektorze wygląda dokładnie tak samo jak zwykłej żarówki. W zależności od typu emitowany strumień świetlny może wynieść od 900 do 1400 lumenów, a chłodno -biała barwa światła zapewnia lepszą widoczność i znakomity design. Niezwykle precyzyjna dystrybucja światła i zoptymalizowany rozsył ograniczają olśnienie i poprawiają komfort podróżowania po zmroku. Retrofity LEDriving HL Easy występują w typach H1, H3, H4/H19, H7/ H18, H15. Na ten moment produkty te nie posiadają także homologacji ECE. Oznacza to, że nie mogą być wykorzystywane w żadnych zastosowaniach zewnętrznych w pojazdach poruszających się po drogach publicznych.

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 NOWOŚCI DELPHI WPROWADZA NA RYNEK ZUPEŁNIE NOWĄ GAMĘ CZUJNIKÓW TLENKÓW AZOTU OBEJMUJĄCĄ 70 MILIONÓW POJAZDÓW W EUROPIE • Delphi wzbogaca swoją ofertę części o czujniki tlenków azotu (NOx). • 36 nowych produktów ma zastosowanie w 70 milionach pojazdów osobowych i użytkowych w Europie. • Praca z czujnikami NOx jest wspierana przez narzędzia diagnostyczne oraz materiały szkoleniowe, w tym artykuły i filmy instruktażowe. Delphi zapowiedziało dodanie czujników tlenków azotu (NOx) do oferty części. Te komponenty dostępne w ramach katalogu części zamiennych mierzą ilość tlenku azotu w spalinach. NOx to gaz cieplarniany, czujniki pomagają więc monitorować poziom zanieczyszczeń oraz zapewniać zgodność z obecnymi i przyszłymi normami dotyczącymi poziomu emisji spalin. 36 nowych części będzie dostępnych na rynku europejskim, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. W Europie czujniki będą mieć zastosowanie w ponad 70 milionach pojazdów. Ich różne rodzaje będą działać w samochodach osobowych takich marek jak Mercedes-Benz, Peugeot, Opel, Skoda, BMW, Renault i Volkswagen. Nowa gama obejmuje również czujniki do samochodów

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 NOWOŚCI użytkowych, w tym m.in. pojazdów ciężarowych DAF, MAN i Scania. Juan Thomaz, wiceprezes i dyrektor generalny Aftermarket na region EMEA, wyjaśnia, dlaczego poszerzenie portfolio Delphi o te komponenty jest tak istotne. „Nieustannie staramy się rozwijać i wzbogacać naszą ofertę czujników. Dlatego mając na uwadze przede wszystkim przepisy dotyczące poziomu emisji spalin we współcześnie produkowanych pojazdach, czujniki NOx to kluczowy produkt, który idealnie pasuje do naszego portfolio”. Standardy dotyczące czujników Nox W świetle przepisów dotyczących poziomu emisji spalin czujniki tlenków azotu stanowią bardzo ważny element, który dzięki wykorzystaniu zjawisk elektrochemicznych mierzy zawartość NOx w spalinach. Czujniki te przekazują dane pomiarowe do centralnej jednostki sterującej pojazdu (modułu ECU), która może następnie dostosować skład mieszanki paliwa i powietrza oraz inne parametry, aby zwiększyć wydajność i ograniczyć emisję spalin. Gromadzenie danych o NOx, monitorowanie i regulacja to istotne kroki w procesie zapewnienia zgodności pojazdu z przepisami dotyczącymi poziomu emisji spalin. Czujniki NOx Delphi przechodzą szeroko zakrojone testy i spełniają wymogi norm ISO 9001 i IATF 16949. Części zamienne są opracowywane zgodnie z protokołami wyposażenia oryginalnego i testowane zarówno w warunkach laboratoryjnych, jak i w testach drogowych, co pozwala zweryfikować ich pełną funkcjonalność i jakość. Komponenty NOx nie są pierwszymi produktami w portfolio czujników Delphi. Firma oferuje już czujniki do układów zapobiegających blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) i filtrów cząstek stałych (DPF), a także czujniki temperatury spalin (EGTS), przepływomierze powietrza (MAF), czujniki ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym (MAP), czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego oraz wiele innych. Oferta Delphi obejmuje jedną z najbogatszych gam różnych typów czujników w Europie. Narzędzia diagnostyczne i materiały szkoleniowe online Oferta części zamiennych Delphi, w tym czujników, idzie w parze z narzędziami diagnostycznymi firmy i jej programami szkoleniowymi dostępnymi online. Na przykład narzędzie diagnostyczne BlueTech ma 3,5 tys. funkcji związanych z czujnikami NOx, obejmujących najpopularniejsze europejskie marki. W Delphi Academy, czyli programie szkoleniowym Delphi online, dostępna jest seria filmów i treści, w których zaprezentowano instrukcje krok po kroku i pomoce wizualne dotyczące wymiany czujnika NOx. Juan Thomaz dodaje: „Dzięki wprowadzeniu czujników NOx na rynek i zaoferowaniu całościowego rozwiązania obejmującego wsparcie szkoleniowe i diagnostyczne możemy zapewnić warsztatom kompleksowy program, który pozwoli im obsługę pojazdów użytkowanych obecnie i przygotować się na przyszłość”.

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 NOWOŚCI NOWOŚCI OD MARKI DUNLOP – OPONY CAŁOROCZNE I ZIMOWE DO LEKKICH POJAZDÓW DOSTAWCZYCH Firma Goodyear rozszerza ofertę opon marki Dunlop do lekkich samochodów dostawczych (Light Truck) o dwa nowe produkty w segmencie całorocznym i zimowym - Econodrive AS i Econodrive Winter. Nowe modele zapewnią użytkownikom dobre osiągi w każdych warunkach pogodowych, oferując przy tym długie przebiegi i trwałość. Opony będą dostępne odpowiednio w 17tu i 19-tu rozmiarach dopasowanych do najpopularniejszych pojazdów dostawczych. Nowe modele poszerzą dotychczasową ofertę dla samochodów dostawczych, dołączając do opon letnich Econodrive i Dunlop Econodrive LT i tworząc kompleksową propozycję poszukiwaną na rynku. Badania pokazują, że segment opon do samochodów dostawczych wzrośnie do 2028 roku o 9,3%.

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 NOWOŚCI Dunlop Econodrive AS: wszechstronne osiągi i trwałość Nowa opona całoroczna Dunlop Econodrive AS, wyposażona w zaawansowane technologie, oferuje użytkownikom pewne osiągi w każdych warunkach pogodowych, a także wysoką trwałość i długie przebiegi. Liczne lamele w bieżniku i innowacyjna mieszanka gumowa pozwalają skrócić drogę hamowanie oraz zapewniają dobrą przyczepność na mokrych drogach. Solidna konstrukcja opony czyni ją optymalnym wyborem do nawet najbardziej wymagających zastosowań. Natomiast głęboki bieżnik opony pozwala na długotrwałe użytkowanie, idealne dla całorocznej eksploatacji. Dunlop Econodrive Winter: mocne zimowe osiągi Innowacyjny wzór bieżnika w kształcie litery „V” poprawia odprowadzanie wody, zapewniając stabilne prowadzenie pojazdu na mokrej nawierzchni. Z kolei centralnie umieszczone rowki zostały zaprojektowane tak, aby chwytać śnieg i przylegać do niego, co zwiększa przyczepność opony podczas jazdy po zaśnieżonej drodze. Ponadto, dzięki wzmocnieniu klocków bieżnika łącznikami, opona zachowuje optymalną sztywność strukturalną, co przekłada się na lepszą wydajność i większą trwałość. „Nowe produkty zostały dopasowane do różnorodnych potrzeb użytkowników. Wprowadzając je do naszej oferty stworzyliśmy kompleksową propozycję, która wpisuje się w aktualne trendy rynkowe. Segment opon do aut dostawczych wciąż się rozwija, co otwiera przed marką Dunlop nowe możliwości”, powiedziała Sonia Leneveu, dyrektorka Goodyear ds. marketingu opon osobowych w Europie.

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 01 - 2024 NOWOŚCI PROFIAUTO CHCE ZAOSZCZĘDZIĆ MECHANIKOM CZAS ZAMAWIANIA CZĘŚCI – DEBIUT NOWEGO KATALOGU ONLINE Sieć ProfiAuto – twórca pierwszego katalogu online w polskiej branży aftermarket – uruchomiła w grudniu br. nową wersję swojego flagowego narzędzia do zamawiania części i akcesoriów motoryzacyjnych w sieci. Nowy katalog ProfiAuto ma w niektórych przypadkach skrócić czas zamawiania produktów nawet o 90 procent. Aktualna wersja ma też umożliwić dużo łatwiejsze i bardziej intuicyjne wyszukiwanie oraz grupowanie wyników zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych. Jak wskazują przedstawiciele ProfiAuto, prace nad nowym narzędziem trwały niemal dwa lata i były prowadzone w ścisłej współpracy z warsztatami, sklepami i hurtowniami motoryzacyjnymi. Tym, czym będzie on odróżniał się od dotychczasowej wersji oraz narzędzi konkurencji, ma być przede wszystkim intuicyjność narzędzia i szybkość zamawiania artykułów. Katalog ma skrócić czas wyszukania i doboru części w niektórych przypadkach aż o 90 procent w stosunku do poprzedniej wersji. Pozwoli to mechanikom przeznaczyć więcej czasu na prowadzenie warsztatu, a sprzedawcom w sklepach motoryzacyjnych przyspieszyć obsługę klientów. Wśród kluczowych funkcjonalności katalogu specjaliści ProfiAuto wskazują m.in.: • szybką i intuicyjną wyszukiwarkę części samochodowych oraz asortymentu uniwersalnego, umożliwiającą grupowanie, sortowanie oraz filtrowanie po parametrach, • nowy mechanizm w wyszukiwarce pojazdów po numerze VIN, umożliwiający zawężanie wyników wyszukiwania do wielu wyznaczonych numerów OE, • funkcjonalny i przejrzysty interfejs, dzięki czemu katalog staje się narzędziem prostym i czytelnym w obsłudze.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=