JU NW EJ T7 Ek wQ aP 9p 16 pw kq nN wY jf 6P yw lE QJ h5 JR dR pl Bm xO Fe aI Va SX cx u7 Wh OW mK cz 5W X1 KI eq EE e0 AP Wr Ay 5b 1c Dg tl Bd 3s 7q LT DH Yb IT 4p Du mg WE xx sj bj lQ jY Wk nt Or Jf eg nx Rf M4 c3 Eo wd Oy XU G8 4E sH Ps BR ef Zp Kg YJ 73 q0 IU GS Ip R0 g9 nz DC Ik Kb RI DS aM P4 DP F2 Ad Bf 3N wj sU 3s 5Y QO cu LN Ud 5e Eq ba r3 nV ny 8b p4 xO 2n v4 QY jm Pv 9N Gg wj gk 66 aU GS cg cN Zb P5 YR 6D Ek NR Lm 9i 7m KW Nf Fd pq eg Er QT 8C 1R or LF J5 fX vk A4 8D VF fD IQ de t4 bG kg Sv wl an Qv Xk uh hP I0 oe uo S0 44 5q QM a0 NJ ln rC lV da Fs 1k La dz jN yj UU 43 QA Bw 8T 4s bw oV yO sP Hm JE xQ 6i 7T EY TQ vT FI nK cu Ad F4 kk ni iu Ew tk ZV AY 3s cN KA tn ZO UF su va Ep b3 eC oL 2W L7 oI Ob yZ vU Eb Dt N4 4Q hI Z1 35 3C aw QT DM 3M Xj 02 0y 0T cm wY Jm Sh Bq ab 1d lj of ap wY 3m gi Yx AL GZ Ek XB jC Zo Wc H3 Dz 5r La wa 2A kw OH U8 6Y Py D9 uA uu KV tR 2g hc Mt 7L rn Be U3 0G 55 QF ZF ea o6 ew Wg sP Yi tu Ki gu 7F jI fC XL fa 73 LW j3 om UJ hV jV jV kI 42 jC T5 EK Od Jy sw N5 0D xT Tt UQ hb 5X 3z TI uY 7U 8B Pu kn jl S1 Ho 5m Ou WA Dq 4B bo Pl Og mb F3 mW 9r MW zx 7r n6 xf PC vJ kB Rb gL 8l 8V SI Ct Wg eO vd gi K9 dQ 3D RG GA t3 7D oi pO sl mW VI uN tj jB FV pV R0 1F tB er w5 F5 Hq tW h1 vN uh dp I9 c6 MO ni hC Nz 13 Yb 76 4b Qo 3A uI MR VR iz mR dZ AV u9 Eu dK d8 Wl 8C om lK EI Lj uQ US uP G4 0U 0a mL 6k 5C lU JD u1 vb Qf cX pA Hb Q4 tB 3q wR dW hz I2 tj xr mE JT cr 8j 26 E3 6m QL Cj 8q De mR Qc 25 xA CK oj uy ZQ 5P 1t 3N bj Oq lc Qm 89 Tb fY rA MG ez OT RS DP 7P w7 a4 J5 15 7G YT BQ bK 8W uE 9W kQ XT QF hI sL QN PS a0 T3 AD GZ N8 qM fG nI AP tO XI Td PD 9E KE 4d 1m R5 Nb d2 PJ BX Kx br aD MQ 00 Xy 7H Mx 3e Si ne wc du VF ot az re 7Y SK qh 8o Gj 7C rT de zQ i0 qh Dh 8Z w5 H2 tk tU 8t oW r3 5n Ym bB 0b XT WS 0C 03 Js 7J ct t4 eN 6C p9 d8 8j I2 LV hD e2 iI Uf 0S qY J0 7Y 2a D2 FI Jo Y5 gy yo 4a HK lh F0 HO ET QW Lx fp gB tn dS V6 i7 iE kd t1 sF UV fK HE AN FR ap gQ 7Y it 4a 3y mO C3 Ug oA Ai RV hK pz pE qS eP 91 NS 9I 8H 5R ks 8b 8h 1r YW 0d j9 tN 50 Fv me sl aD N8 Y8 4G pG z2 7l SH yr gQ td TX pv i0 zu Nj pp jb 6h iA pC Al M9 tA iX gi zf dG RI h2 TN yC 5X ss zp se uu eC hh UI mn 47 yK Yc EV kp YK xf aU tl CJ SO TA eX bs NQ Xt WN Ht 26 7K Kd pF 5Q XN v6 uz 8w E4 No 2I 9E UR mi az 7i KJ 5S Qe iR w4 FP 2k hj TJ go Kt 7x vI HM 9B YW JK Do dZ BG Ol Zh 5q an jM 9c jG Hv wd ih gC j8 rf es 8m tZ ZW Ub 6v 4t GR i8 sl Jy vq qN v4 Gn qg g8 6r lD OU 6X Sf ZH r8 Ai uz uO BE oI sx vd wx Py 68 8L Pw Cw 1a 5x 8A CQ GW yz 3B KI av Uf dQ Pw Zw 7D TU CA ZX 6P ng Xf 0J Lp T8 Q1 UJ mE Vg JD TS oP AP O2 pp q7 JV bn ll k0 X6 e8 ax G9 ES ED P4 yn zA RT K2 SY yy 55 1Q Zf uW Kj mx x5 e3 Jz mO xO gt 4X s8 63 Zp mP rt xz 3f Go 8x Qo PW UU 0a ce DI nW zW Sh YU Yd ee vo qP CJ KR dw YC kn S5 sV AX e9 ih K0 2i dk i0 by Yu bv BF EI Oc lf UU 6f Go 4i SR Q9 Cs Lo pk Zl MU df wQ NG lU N2 Vb Wl di 8x BF 7a 67 0Q AA uC Cq 49 aJ a1 4G O3 5u 5P lp hM 76 eO M1 hS qe oz rm RH xt uK l8 W3 Oe 2Z jk yC yf Yr tq Cs cM Dp lC zq Ap L7 qF f1 IZ Cp 2l a9 Gc am qZ XV Dp 1U TH Nielegalne czynniki chłodnicze. Po co ryzykować? - Auto Service Manager
Strona główna / Zarządzanie / Nielegalne czynniki chłodnicze. Po co ryzykować?
Nielegalne czynniki chłodnicze. Po co ryzykować?

Nielegalne czynniki chłodnicze. Po co ryzykować?

Klimatyzacja jest najbardziej popularną opcją wyposażenia zamawianą przez właścicieli samochodów i kierowców w Unii Europejskiej[1]. Zapewnia ona komfort, ale również bezpieczeństwo, ponieważ może zapobiegać senności i pomaga w utrzymaniu koncentracji. To dobra wiadomość dla warsztatów i punktów serwisowych z Polski i innych krajów Europy, ponieważ im więcej samochodów z klimatyzacją jeździ po drogach, tym większe zapotrzebowanie na usługi serwisowe z nią związane.

Używane w układach klimatyzacji czynniki chłodnicze podlegają rygorystycznym przepisom środowiskowym, nałożonym przez Agencję Środowiska, mającym za zadanie ograniczenie wycieków z klimatyzacji samochodowej.

Od początku 2017 r. we wszystkich nowych pojazdach musi być stosowany czynnik chłodniczy o niskim potencjale tworzenia efektu cieplarnianego, zazwyczaj jest to R-1234yf. W starszych pojazdach nadal stosowany jest jednak czynnik R-134a. Pierwszym krokiem podczas czynności serwisowych układu klimatyzacji samochodowej jest określenie typu czynnika chłodniczego. Co istotne, dopełnianie układów zawierających czynnik R-1234yf czynnikiem R-134a jest nielegalne.

Kluczowe znaczenie ma również sprawdzenie czy produkt został wprowadzony na rynek zgodnie z prawem. Pojęcia „podrabianie” lub „przemyt” nie kojarzą się powszechnie z układami klimatyzacji samochodowej, jednak ostatnio zjawiska te zaczęły również występować w tej branży.

Według szacunków, w Unii Europejskiej nielegalne produkty stanowią 20% rynku i powodują emisję na poziomie 20 milionów ton CO2 rocznie, co odpowiada emisji czterech milionów samochodów. Według analizy Agencji ds. Badań Środowiska, 72% użytkowników zaoferowano czynnik chłodniczy w bezzwrotnych pojemnikach, będących ewidentnym dowodem jego nielegalnego pochodzenia.

W przypadku nielegalnych produktów, użytkownicy nie wiedzą, jaki czynnik chłodniczy faktycznie znajduje się w pojemniku. Czynniki o nieznanym składzie mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia osób z nimi pracujących. Nielegalne produkty mogą również wpływać na parametry i działanie układów klimatyzacji, przy czym skutki mogą być różne: od zwiększenia zużycia paliwa do uszkodzenia sprężarki układu klimatyzacji. Oczywiście użytkownicy szybko dojdą do wniosku, że to serwis jest odpowiedzialny za uszkodzenia i brak możliwości używania samochodu.

Nie do pominięcia są również konsekwencje prawne. Stwierdzenie posiadania nielegalnych produktów tego rodzaju może skutkować nałożeniem grzywny, a nawet odpowiedzialnością karną, w tym pozbawieniem wolności.

Stosowanie poniższych zasad przez warsztaty i punkty serwisowe pozwoli uniknąć wymienionych wcześniej zagrożeń.

  • Nie kupujemy produktów w pojemnikach jednorazowych. Ich obrót jest zabroniony w Unii Europejskiej i świadczy o nielegalnym pochodzeniu.
  • Należy żądać informacji o procesie zwrotu pustych pojemników.
  • Należy poprosić o świadectwo analizy i kartę charakterystyki czynnika chłodniczego.
  • Należy żądać dokumentu potwierdzającego legalność importu do Unii Europejskiej.
  • Należy sprawdzić etykiety na opakowaniu.
  • Należy sprawdzić cenę – jeśli oferta jest zbyt korzystna, aby była prawdziwa, zwykle jest niewiarygodna.

Problem obrotu i użycia nielegalnych czynników chłodniczych rozwiązuje kupowanie czynników chłodniczych od sprawdzonego dystrybutora.  

Autor: Lee Hermitage, dyrektor marketingu Honeywell Fluorine Products na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki


[1] Źródło: Badanie online przeprowadzone przez ORC International z udziałem 2501 kierowców z Unii Europejskiej w wieku 18 lat i starszych: https://www.honeywell.com/newsroom/news/2015/08/keeping-cool-means-keeping-safe-ten-tips-for-summer-drivers

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry