Home / Zarządzanie / Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

Bezpieczna praca w warsztacie samochodowym

Dla bezpieczeństwa i komfortu pracy mechaników ważne są nie tylko podstawowe parametry, jak wielkość warsztatu czy liczba i wyposażenie stanowisk naprawczych. Znaczenie mają również odpowiednie oświetlenie, nawierzchnia i nieprzekraczające norm natężenie hałasu.

Dla jakości usług świadczonych w warsztacie samochodowym największe znaczenie ma doświadczenie specjalistów oraz nowoczesne urządzenia i narzędzia pozwalające na profesjonalne wykonanie naprawy (m.in. komputer diagnostyczny, podnośniki, system dystrybucji olejów itp.). Dla komfortu i bezpieczeństwa pracy mechaników kluczowe jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków.

Hałas i słabe światło wrogiem pracownika

Urządzenia wykorzystywane w warsztacie niejednokrotnie generują wysoki poziom hałasu. Tymczasem, ekspozycja na dźwięki przekraczające 80 dB może grozić uszczerbkiem na zdrowiu. W warunkach przekroczenia tej wartości, pracodawca zobowiązany jest podjąć kroki zmniejszające ryzyko związane z uszkodzeniem słuchu. Ze względu na to, że w warsztacie niełatwo określić stałe natężenie hałasu, należy odnieść się do tzw. ekwiwalentnego poziomu hałasu, który jest sumą stosunku najwyższej dopuszczalnej ekspozycji na hałas w poszczególnych poziomach natężenia do okresu faktycznej ekspozycji w tych samych poziomach. Jeżeli suma tych stosunków przekracza liczbę 1, przyjmuje się, że została przekroczona dopuszczalna dawka hałasu. Kierując się wytycznymi BHP oraz dbałością o komfort pracy załogi, pracodawca powinien więc zadbać o wyposażenie podwładnych choćby w najprostszy sprzęt, taki jak ochronniki słuchu.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest odpowiednie oświetlenie. Musi ono zapewnić dobrą widoczność zarówno na całej hali napraw, jak i w otoczeniu reperowanego podzespołu – norma PN-EN 12464-1:2012 określa, że parametry oświetlenia na stanowisku montażowym zależą od precyzji wymaganej podczas wykonywania określonego rodzaju zadań (patrz ramka 1). Z punktu widzenia komfortu pracy ważne jest nie tylko podawane w luksach natężenie światła, ale również współczynnik olśnień (UGR) oraz współczynnik oddania barw (Ra). – Aby usprawnić pracę i zminimalizować ryzyko wypadków podczas wykonywania zadań wzrokowych, należy zapewnić wystarczająco jasne światło w kolorze umożliwiającym wierne odwzorowanie barw. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom oświetleniowym, ograniczamy prawdopodobieństwo takich zdarzeń, jak pomylenie narzędzi lub przewodów czy niedokładne dopasowanie lakieru – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie Trilux Polska.

Parametry oświetlenia wymaganego dla budowy i naprawy pojazdów: Prace przy nadwoziu i montaż; 500 lx, UGR 22, Ra>80 Malowanie, komora natryskowa, komora polerska; 750 lx, UGR 22, Ra>80 Malowanie: poprawianie, sprawdzanie; 1000 lx, UGR 19, Ra>90, temperatura barwowa od 4 000 do 6 000 K Produkcja tapicerki (układanie); 1000 lx, UGR 19, Ra>80 Końcowe sprawdzanie: 1000 lx, UGR 19, Ra>80 Ogólne usługi samochodowe, naprawa i sprawdzanie: 300 lx, UGR 22, Ra>80, rozważyć oświetlenie miejscowe

 

Projekt oświetlenia powinien być dostosowany do specyfiki konkretnego obiektu, uwzględniając przeznaczenie poszczególnych stref. Pod uwagę należy wziąć również kwestie ekonomiczne – dlatego warto rozważyć zamontowanie opraw na szynach, z podziałem na obwody, lub wdrożenie systemy zarządzania oświetleniem. – Za pomocą regulacji ustawień w szafie sterowniczej bądź zaprogramowaniu zautomatyzowanego systemu z czujnikami, możemy zarządzać oświetleniem, stwarzając optymalne warunki pracy w poszczególnych strefach i zapewniając oszczędność energii. Oba rozwiązania pozwalają wyłączyć oprawy w nieużywanych aktualnie sektorach. W przypadku szafy sterowniczej robi się to ręcznie, a w przypadku wyposażonego w sensory obecności systemu zarządzania oświetleniem – automatycznie – Maciej Gronert z TRILUX Polska. Z punktu widzenia codziennej eksploatacji i utrzymania czystości w warsztacie, zwłaszcza w obrębie kanałów remontowych, warto zastosować oprawy oświetleniowe o dużej szczelności. Te o najwyższej klasie IP można bez ryzyka awarii myć pod bieżącą wodą. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie w miejscach, gdzie nie da uniknąć się zanieczyszczeń, takich jak kanały naprawcze.

Bez poślizgu

Dla bezpieczeństwa pracowników, ale również ze względów praktycznych, należy wybierać odporny na uszkodzenia rodzaj podłoża, minimalizujący ryzyko poślizgnięć i związanych z nimi kontuzji. Najczęściej stosowanym materiałem jest beton. Odpowiednio wylany, wygładzony i zaimpregnowany stanowi wyjątkowo trwałe podłoże. Dla zwiększenia wytrzymałości i bezpieczeństwa pracowników warto pokryć go posadzką polimerową. Jest ona odporna na działanie stosowanych w motoryzacji chemikaliów, ma właściwości izolacyjne i wodoszczelne, a dodatkowo – co ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa pracowników- może mieć antypoślizgową strukturę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.