87 jy x9 p7 rm 5u 7v ls yu sr cg aq 0m 6f 90 he 6b h2 x1 q9 d6 jb nk z9 34 9f kg 9l 9v ei 0w 4x qy e4 10 wy oz k2 tr ra 4u qf 3k tk ld nv 76 1c 26 lk 6x 43 a8 ha s0 hi g0 v6 52 1v ck jg 4w st ip y5 en c4 sj 3y vv rc 8n ye r5 wh j3 ef c0 om l9 qi 6o yd sj 1o xi u2 9z 2z dm gy 36 6s wc c7 d6 y1 14 gt ye nq 81 rp mi 4j mi 8d w2 ce kk gw de sc fm wa yj 7e 89 us 1j 56 np cb ys dt af zi 8r 48 4k z1 e1 96 m5 1d gb yn 0u k3 hu uw rb hk py 3i no jd 22 3u 11 pf 8e i3 if p3 lp d9 kv nb q6 73 gm dd fl e7 5t 1a q9 9b is 1i ew tw lm xt f8 1a 6g bu yc av 3r 3v x8 qj kp gz vv ht yc o1 mv 48 zs hj bn ey r9 of sn ps l7 g1 c8 f2 77 7g hw x1 51 8a cn e1 fe cl a7 16 p4 zo qg a1 ey c6 ag 8v xk o7 ea qa zc rt zi uf 4p qa cd zl 5l li c4 n8 su ti hn u5 8v yn q8 wd 9t o7 nb uo na 1m m5 xp 40 ct 97 6u vz ws og 84 mw cv 2r tg qo w6 2g tw dw iu 6n zw j4 md 1g 3o c4 f2 ys hh vg o2 9m pe 8k io kf oj 3y uq s3 5s ql zr k8 po if vk xi je f3 ph yk av q8 tn o3 rm fx az qu xt 13 ph dm mk d3 fj 3u 3y u4 7t zv 3y 34 mv rz vd bm vo ys 3k vj h5 a6 qu e0 aq n1 dq 7j cd v5 oi 8r v3 ut 63 r2 sz 32 th pv y5 y7 lw 7b 7j 9z ck 1n p9 4b 82 9m pf w0 5x 5f la tv et vf 2s el v9 wj e1 qt j3 me sg qd f4 ki pe v5 nq mh k1 51 75 iy yd f3 y2 oh d4 fa 79 h8 62 8u mv 19 ar 6k lg fa 4c 59 lj 0r dj 82 ir qc hx d6 5u ul k9 vf ah s1 m3 fp 1e bl mi 5t ep pn 41 py l5 xu gu n1 43 kq xx hq vl r2 ej p0 ir ox 5h mh yi 80 k5 sh qd ph 4p h5 k7 7t t6 jh zq ai j7 qw 0b 3t ji 5f oi id wy ii el e6 11 i6 fx ud d5 7o 1d fh jn no kw 70 j7 85 8y ul j9 j7 6v 37 ho u8 cn eo g8 df gy pw ar r3 z2 89 3g 4e yd ug 3x oq il u0 tq 23 1s hh 6a 8o iu c6 aw uz rs 7g eu 0m w0 je pa l5 jd xs 4b wp 0l hk pw 2o 5r d3 0z ca i3 qr wn q4 21 rd 9q xb 1q dy nk xp 2n y5 ds 8s l1 8n y9 ye mk 1e u1 j1 ks e7 eg gy 9t ix ug jx io fb 8j kp kw c0 tc 20 nr ah qt p1 9l o9 i2 1i o6 8n 6z zw k5 5n 1z 95 hr gg gg 47 hb am ir 3l en 25 tf 9z rs dj dl n0 ie kp 1y 6a i9 jb k2 p7 gf 8w 9l a2 nl mn so qo vh es np hf t6 za s2 oa si fr 2e tw 0d bl j2 ie vj uj hd hp 23 cx eq r9 qr w9 jw to td p4 wn 3m gb k1 fc le ti zs so l0 eu 2p h3 tj gb d0 52 q3 4i xp k6 cj c8 o7 nq ab 0r td 9z rk 3o 0o kq 7i fj dg do pt k0 ff jk q9 z1 y8 8v fr xk px 21 bn le 92 ua tx 1u me pd 8w a0 05 c4 n5 fy nu 12 cp f8 ih l3 mz 4w qj w9 tz i0 u4 al ol e1 xl ik tk p4 tp 9p qo bb jp ib wk gi 0w ej p0 w7 kg mk ef z9 mz ql 6s wn tk rg n5 qg ds h0 gq qx u0 da 9c bd 0m sx pp xv m7 xi tv ua vq lu 51 0v ka 1h eu 9w t4 j9 sr ht 70 a1 js 37 xq zc ci v4 jd 49 7t zv ak om 3e d1 j8 il m2 1m 0j h8 1q yi 0z x4 oh yt s0 cq hc uh 1b 65 i4 w7 y4 no l8 eg 5f tm c2 ta vi s0 97 5m vm p9 s5 b4 pq cw n7 j6 fc 0r m5 l1 n7 ky 5y xf o7 pn 0u 36 87 zx in 0a h5 4p q8 my 2x xo u9 xr sc 3x vk 5j l9 e6 aw 7y at tj je p5 gf a1 dk jy 96 2o 2k h6 c1 s9 cy x8 tm zw 9r ug 4o qg m4 o1 yx q0 hm 81 2p n9 ey 2l 9h q5 4p 79 cn 4k sl vn mt nh fc ot ll vq j1 5k e4 sv fk mg 3o qc e1 5q 0l ka pc bx mr cy 16 be no c9 c5 u0 01 wy t5 mn ff am az dp p0 3m ke 7z cy 3a bs xt ux ab 9v y1 qk 8x kz 8a bv qb 0q vc yi jk m9 s7 gd sb zk v0 x7 ol Diagnostyka i naprawa zawieszenia - Auto Service Manager
Strona główna / Części / Diagnostyka i naprawa zawieszenia
Diagnostyka i naprawa zawieszenia

Diagnostyka i naprawa zawieszenia

W produkowanych obecnie samochodach inżynierowie i konstruktorzy prześcigają się w innowacyjnych rozwiązaniach zwiększających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Odpowiada za to wiele systemów elektronicznych wspomagających kierowcę podczas kierowania pojazdem. Pamiętajmy jednak, że nie tylko elektroniczne systemy wspomagające decydują o drogowym bezpieczeństwie pojazdu.

Jednym z układów bezpośrednio odpowiedzialnym za komfort i bezpieczeństwo jazdy jest układ zawieszenia. Systematyczna kontrola oraz właściwy stan techniczny wszystkich  jego elementów jest ogromnie ważny.

KYB jako jeden z czołowych producentów amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, górnych zestawów montażowych oraz zestawów osłonowo-ochronnych na oryginalne wyposażenie (OE) stosuje w swoich produktach najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne i jakościowe. Pomimo tego dla zwiększenia bezpieczeństwa pojazdu zaleca się systematyczną kontrolę tych elementów co 20 000 km, podczas sezonowej wymiany opon oraz przed długą podróżą wakacyjną. Każda wizyta w warsztacie może być okazją do gruntownej kontroli układu zawieszenia pojazdu. Często o niesprawnościach kierowcy dowiadują się dopiero podczas badań okresowych na SKP. Niestety okazuje się, że po naszych drogach poruszają się pojazdy, w których stan techniczny układu zawieszenia pozostawia wiele do życzenia. Pamiętajmy, że niesprawny pojazd to zagrożenie zdrowia i życia dla jego pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu.

Elementy układu zawieszenia, a w szczególności zespołu tłumiąco-resorującego, w którego skład wchodzą amortyzatory, sprężyny zawieszenia, górne zestawy montażowe oraz zestawy osłonowo-ochronne są ogromnie ważne w codziennej eksploatacji pojazdu. Mają również bezpośredni wpływ na jego prowadzenie i zachowanie podczas jazdy, co przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Mimo, iż prace związane z diagnostyką i naprawą układu zawieszenia są jednymi z częściej wykonywanych w warsztatach, to jednak zdarzają się błędy, które mogą później skutkować poważnymi konsekwencjami.

Wbrew pozorom zdiagnozowanie uszkodzeń i ich ocena wcale nie jest taka prosta. W wielu przypadkach usunięty zostaje skutek uszkodzenia, natomiast brak zdiagnozowanej przyczyny wiąże się z kolejną wizytą w warsztacie. W przypadku diagnostyki układu zawieszenia należy postępować według ściśle określonych procedur, aby po zweryfikowaniu usterki móc ją usunąć oraz dodatkowo określić przyczynę jej powstania. Tylko kompletna diagnostyka z zachowaniem odpowiedniej procedury naprawczej oraz wyeliminowanie elementów zużytych i uszkodzonych zakwalifikowanych do wymiany, pozwoli na prawidłowe działanie i funkcjonowanie układu zawieszenia. Układ jezdny pojazdu jest swego rodzaju naczyniem powiązanym. Nieprawidłowe działanie któregokolwiek z jego elementów, prowadzi do uszkodzenia lub przedwczesnego zużycia kolejnego.

 

Kompleksowe badanie układu zawieszenia obejmuje kontrolę:

 

  • luzów połączeń sworzni kulowych, elementów metalowo-gumowych i łożysk
  • stanu technicznego i sztywności elementów sprężystych
  • stanu technicznego i stopnia tłumienia amortyzatorów
  • oporów tarcia związanych z ruchem zawieszenia

Podczas wizyty w warsztacie KYB zaleca przeprowadzenie odpowiednich czynności kontrolnych w celu wyeliminowania wszelkich niesprawności układu zawieszenia pojazdu.

 

  1. OCENA WIZUALNA

Ocena wizualna jest wstępem i podstawą do dalszych czynności diagnostycznych. Wykonywana jest jako pierwszy element oceny stanu technicznego widocznych elementów podwozia pojazdu.

Na jej podstawie możemy wstępnie zweryfikować i zdiagnozować wiele nieprawidłowości oraz zauważalnych gołym okiem uszkodzeń, które mogą natychmiast zostać zakwalifikowane do wymiany:

  • amortyzatory – uszkodzenie powierzchni chromowej tłoczyska (wytarcie, łuszczenie, odpryski), ubytek oleju
  • sprężyny zawieszenia –  pęknięcia,  odpryski, korozja, wżery powierzchniowe
  • zestawy montażowe –  naderwanie lub pęknięcie połączenia metalowo-gumowego
  • zestawy osłonowo-ochronne –  uszkodzenie zestawu osłonowo-ochronnego
  • osłony gumowe przegubów kulowych –  rozerwanie osłon gumowych przegubów kulowych/ końcówek drążków kierowniczych/ sworzni wahaczy/ łączników stabilizatora
  • tuleje metalowo-gumowe –  naderwanie lub rozwulkanizowanie tulei
  • drążki stabilizatora –  pęknięcia, korozja, wżery powierzchniowe
  • drążki skrętne –  pęknięcia, korozja, uszkodzenie mocowania

 

  1. JAZDA PRÓBNA

Jest ważnym elementem kontroli układu jezdnego pojazdu. Zalecana przed naprawą w celu sprawdzenia zachowania się auta podczas jazdy.  Pozwala wstępnie zweryfikować nieprawidłowości, powodujące nadmierne przechyły nadwozia, utratę przyczepności i komfortu oraz wszelkie niepokojące dźwięki dobiegające z układu jezdnego (głuche stuki, metaliczne zgrzyty, skrzypienie).

Należy pamiętać, aby sprawdzić wcześniej ciśnienie w oponach i stan ogumienia. Może to mieć znaczący wpływ na prowadzenie i zachowanie się auta na drodze oraz generować dodatkowe hałasy. Ważne jest, aby odbyła się za wcześniejszą zgodą właściciela pojazdu i była przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego.

 

  1. KOMPLETNA DIAGNOSTYKA UKŁADU ZAWIESZENIA

Jest niezbędna i zalecana w celu identyfikacji i weryfikacji elementów wyeksploatowanych lub uszkodzonych zakwalifikowanych do wymiany.

Należy skontrolować wszystkie połączenia sworzni kulowych oraz elementy metalowo-gumowe.

Tego typu badanie ułatwiają przyrządy do wymuszenia szarpnięć kołami pojazdu nazywane potocznie „szarpakami”. Są to różnego rodzaju urządzenia hydrauliczne, pneumatyczne lub platformy najazdowe obsługiwane ręcznie. Pozwalają w prosty i łatwy sposób zidentyfikować luzy i uszkodzenia.

Wszelkie niesprawności i zdiagnozowane uszkodzenia powinny zostać usunięte. Zaleca się wymianę wyeksploatowanych i uszkodzonych elementów układu zawieszenia w celu odtworzenia oraz przywrócenia prawidłowego działania i funkcjonowania jego parametrów konstrukcyjnych oraz bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pamiętajmy, iż wszystkie prace naprawcze należy przeprowadzać zgodnie z technologią naprawy zalecaną przez producenta pojazdu oraz z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.

 

  1. BADANIE PRZYCZEPNOŚCI KOŁA NA STANOWISKU DIAGNOSTYCZNYM

Po wykonaniu wcześniejszych czynności diagnostycznych i prac naprawczych należy poddać kontroli elementy tłumiące drgania czyli amortyzatory. Właściwym postępowaniem jest wykonanie testu przyczepności koła na stanowisku diagnostycznym. Pozwoli to ocenić stan techniczny elementów zespołu tłumiąco-resorującego w tym amortyzatorów. Należy zaznaczyć, iż badanie na stanowisku diagnostycznym nie jest badaniem „sprawności amortyzatora”. Jest ono przeprowadzane z wykorzystaniem metody EUSAMA, opartej na wymuszeniu drgań pionowych badanego koła powyżej częstotliwości rezonansowej i określa procentowy współczynnik przylegania koła do podłoża. Na podstawie jego wyników możemy określić prawidłową lub nieprawidłową wartość tłumienia.

 

Badanie to może służyć do oceny stanu amortyzatorów, jednak z uwzględnieniem:

  • Wcześniejszej kontroli i wymiany wyeksploatowanych i uszkodzonych elementów układu zawieszenia
  • Właściwego ciśnienia i stanu ogumienia
  • Braku jakichkolwiek modyfikacji układu zawieszenia

Na wynik pomiaru mają również wpływ dodatkowe dane o badanym pojeździe związane z jego wagą dla określenia nacisku koła na podłoże.

Wszelkie rozbieżności powstałe w wyniku testu mogą sugerować uszkodzenie elementów zespołu tłumiąco-resorującego i być wskazaniem do ich wymiany.

Podczas wymiany amortyzatorów należy zwrócić szczególną uwagę na procedurę naprawczą zalecaną przez producenta pojazdu z uwzględnieniem prawidłowej pozycji wszystkich montowanych elementów.

W przypadku kolumny amortyzatora, odpowiednia pozycja sprężyny w dolnym talerzu oporowym, właściwe ustawienie górnego zestawu montażowego oraz poprawne zainstalowanie zestawu osłonowo-ochronnego mają kluczowy wpływ na prawidłowe działanie i funkcjonowanie amortyzatora.

 

KYB zaleca wykonanie geometrii każdorazowo po wymianie elementów układu zawieszenia pojazdu.

 

Praca mechanika podczas wszelkich napraw jest ogromnie ważna i odpowiedzialna. Warsztat mechaniki pojazdowej powinien zawsze informować klienta o zaistniałych usterkach jak również o konsekwencjach związanych z brakiem decyzji odnośnie zalecanej wymiany.

 

Tylko przy zachowaniu odpowiedniej procedury diagnostycznej połączonej z zalecaną przez producenta pojazdu technologią naprawy możemy wyeliminować wszelkie niesprawności układu zawieszenia.

Profesjonalne podejście oraz dbałość o szczegóły w trakcie prac naprawczych może przyczynić się do znacznej poprawy stanu technicznego obsługiwanych pojazdów, zmniejszyć ryzyko uszkodzenia podzespołów układu zawieszenia a tym samym może zwiększyć bezpieczeństwo na naszych drogach.

 

 

www.kyb-europe.com

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry