Templates by BIGtheme NET
Home / Części / Filtry oleju najwyższej próby
Odkręcanie pokrywy wkładu filtra

Filtry oleju najwyższej próby

Każdy kierowca wie, że olej silnikowy powinien być wymieniany regularnie, ale to samo dotyczy również filtra oleju. Niestety ten element jest czasem pomijany podczas serwisu, a przecież należy do najważniejszych części silnika. Jak wybrać właściwy filtr i prawidłowo go zamontować?

Wszystkie filtry należy wymieniać zgodnie ze wskazaniami producenta samochodu. Szczególnie istotny jest filtr oleju, który jest narażony na szybsze zużycie, ponieważ podczas częstej jazdy na krótkich odcinkach dochodzi do zwiększonej degradacji oleju. W takich sytuacjach dalsze użytkowanie pojazdu powoduje niewłaściwe smarowanie, co może skutkować przegrzewaniem się i uszkodzeniami poszczególnych części, a w najgorszym przypadku może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. Rolą filtra jest zatrzymywanie takich zanieczyszczeń jak pozostałości spalania i zużycia mechanicznego, a także cząsteczek pyłu i piasku, które tworzą masę cierną zwiększającą zużycie elementów silnika. Jeśli z upływem czasu jakość filtracji spada albo na początku filtr został źle dopasowany, to pogarsza się wydajność silnika oraz jego trwałość, a także zwiększa się zużycie paliwa i emisja spalin.

Najlepsze rozwiązania

W ciągu ostatnich lat rosnące zapotrzebowanie na zwiększoną filtrację oleju, związane z wprowadzeniem olejów syntetycznych i dążeniem do zmniejszenia rozmiarów silnika, wpłynęło na rozwój technologiczny na takich obszarach jak zaawansowane media filtracyjne, konstrukcja filtrów, a także integracja wielu funkcji w jednym module. Wychodząc naprzeciw tym zmianom wielu producentów zaczęło wprowadzać innowacyjne rozwiązania, aby zagwarantować prawidłową i bezpieczną pracę silnika. Przykładem tego jest stosowanie w mediach filtracyjnych materiałów kompozytowych zawierających warstwy włókien syntetycznych lub szklanych, które są cieńsze i tworzą gładsze powierzchnie. Charakteryzują się one ograniczonym stopniem przylegania sadzy i wysokim wskaźnikiem przepuszczalności, co pozwala na ograniczenie spadku ciśnienia w układzie smarowania. W przeciwieństwie do tradycyjnych produktów z celulozy, gwarantują one dużą dokładnością filtracji przy długim okresie trwałości. Ponadto obudowa wkładu wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym przyczynia się znacząco do zmniejszenia wagi, a przy tym jest odporna na wysoką temperaturę, duże ciśnienie i na działanie czynników chemicznych. Do silników nowej generacji firmy oferują również wielofunkcyjne moduły olejowe, które mają mniejsze wymiary, pozwalają zoptymalizować pracę jednostki napędowej i nadają się do recyklingu.

Jednym ze światowych liderów w dziedzinie filtracji i zarządzania termicznego jest włoska firma UFI Filters, której systemy filtracji oleju zostały w ubiegłym roku wybrane przez BMW dla drugiej generacji 6-cylindrowego silnika wysokoprężnego B57 o pojemności 3,0 litrów. Opracowane przez nią materiały podnoszą wydajność filtracyjne nawet do 50% dla cząsteczek do 13µ, dzięki czemu silnik spełnia normę emisji spalin Euro 6. Moduł olejowy wyposażony jest w wymiennik ciepła i szereg zaworów, które pozwalają na optymalne zarządzanie olejem i gwarantują najwyższe osiągi. UFI Filters jest również dostawcą modułu olejowego na pierwszy montaż do silników z serii EA288 evo o pojemności 2,0 litrów z systemem mild hybrid produkowanych przez Grupę Volkswagen. W porównaniu z poprzednią wersją pozwalają one zredukować emisję CO2 nawet o 10 g/km. Przyczynia się do tego również innowacyjny produkt UFI Filters, który efektywnie zarządza termiczne układem smarowania i chłodzenia, a jego zoptymalizowana konstrukcja redukuje spadki ciśnienia. Kompletny filtr z przyjaznym dla środowiska wkładem zapewnia 99% skuteczność filtrowania cząstek do 40 µ. Popularny silnik EA288 evo jest obecnie montowany w samochodach marki Volkswagen Golf i Passat, Škoda Octavia i SEAT Leon.

Wymiana fitra

Klienci rynku aftermarket, którzy decydują się na wysokiej jakość filtry od dostawców części na pierwszy montaż, mają możliwość korzystania z produktów tworzonych w procesie wieloletnich badań i testów, a także mogą mieć pewność, że są one dostosowane do specyficznych potrzeb producentów samochodów i spełniają najwyższe standardy. Chociaż na pierwszy rzut oka większość filtrów wygląda podobnie, to w rzeczywistości wydajność każdego z nich jest inna, ponieważ producenci stosują własne rozwiązania i materiały różnej jakości. Jednak niezależnie od wyboru dostawcy, przy zakupie filtra należy zawsze upewnić się, że jest on przeznaczony do danego pojazdu i zapewni jak najlepsze osiągi. Równie ważna jest właściwa wymiana, ponieważ nie przestrzeganie procedur serwisowych sugerowanych przez producenta, jest częstą przyczyną nieprawidłowego działania, a nawet może doprowadzić do poważnych awarii. Przy montażu ważne jest, aby używać odpowiednich narzędzi i prawidłowo ustawić moment obrotowy. Natomiast przy wymianie filtra należy dokładnie oczyścić obudowę i ostrożnie nałożyć uszczelkę O-ring. W przypadku jej zgniecenie mogłoby dojść do wycieku oleju z silnika. 

Wymiana uszczelki O-ring
Porównanie starego i nowego filtra
Odkręcanie pokrywy wkładu filtra
Kontrola poziomu oleju

Standardową procedurę wymiany filtra oleju można wyjaśnić na przykładzie Fiata Punto 1.3. Po podniesieniu maski samochodu należy otworzyć opaskę mocującą tuleję airboxa, odłączyć czujnik i otworzyć pokrywę. Zdjąć osłonę filtra oleju, a potem odkręcić kluczem dynamometrycznym pokrywę wkładu i wyciągnąć go wraz z filtrem. Przed wymianą starego filtra na nowy trzeba upewnić się, że na pewno są to dwa takie same produkty. Następnie pod samochodem odkręcić korek miski olejowej i spuścić stary olej. Przy ponownym montażu wkładu do pokrywy nie wolno zapomnieć o gumowej uszczelce o-ring, którą trzeba wymienić, naoliwić i szczelnie dopasować. Potem włożyć nowy filtr do obudowy i wprowadzić całość do modułu. Dokręcić pokrywę kluczem, zwracając uwagę na odpowiedni moment obrotowy, i zamknąć osłonę filtra. Ponownie zakryć airbox, podłączyć czujnik i zacisnąć opaskę mocującą.

Na koniec otworzyć korek wlewu, nalać oleju, sprawdzić jego poziom i zakręcić. Uruchomić silnik w celu rozgrzania, upewnić się, że poziom oleju jest prawidłowy i samochód znów jest gotowy do drogi!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.