Strona główna / Części / REFLEKTORY MOGĄ WIĘCEJ
REFLEKTORY MOGĄ WIĘCEJ

REFLEKTORY MOGĄ WIĘCEJ

Reflektory nowoczesnych samochodów oferują dziś różnorakie funkcje oświetlenia drogi. Należą do nich np. automatyczne włączanie świateł mijania w tunelu, automatyczna zmiana świateł drogowych na mijania, doświetlanie zakrętów, nieoślepiające światła drogowe. Ale czy reflektory mogą tylko oświetlać drogę? Otóż mogą znacznie więcej, a dodatkowe możliwości pojawiły się kiedy firma Hella przedstawiła swój systemu oświetlenia przedniego o nazwie LCD Matrix 84HD.

LCD Matrix 84HD to oświetlenie adaptacyjne o bardzo szerokich możliwościach kształtowania wiązki światła kierowanego na drogę. Każdy reflektor tego systemu składa się z modułu emisji światła, zespołu polaryzatorów, układu przesłaniania światła z matrycą LCD i soczewkowego układu optycznego wyświetlającego wiązkę światła na drodze. Nie ma tu żadnej pomyłki, w systemie LCD Matrix wiązka światła wyświetlana jest na jezdni w sposób podobny jak robi to projektor wyświetlający obraz z komputera na ekranie podczas prezentacji.

Moduł emisji światła każdego reflektora zawiera 84 elementy LED ułożone w trzech rzędach. Każda dioda jest indywidualnie sterowana i ma wiele poziomów jasność świecenia. Światło z diod przechodzi przez polaryzatory i ukształtowane jest w dwie wiązki o polaryzacjach prostopadłych względem siebie. Polaryzacja pozwala na pracę matrycy LCD, która jest „programatorem” tego co kierowca zobaczy przed pojazdem gdy włączone będą reflektory.

Matryca każdego reflektora dzieli obszar przed pojazdem na 84 pola (łącznie tych pól jest 168). Jasność poszczególnych pól ustala kształt wiązki na jezdni odpowiadający np. włączonym światłom mijania, skierowanie światła w zakręt przy realizacji dynamicznego doświetlania zakrętów
itp. Rozwiązanie LCD Matrix 84HD w swej podstawowej wersji gwarantuje działanie, zgodne z przepisami ruchu drogowego, świateł mijania, świateł mijania z adaptacją wiązki zależną od warunków ruchu, standardowych
drogowych, drogowych nieoślepiających umożliwiających jazdę w terenie niezabudowanym bez przechodzenia na światła mijania gdy z naprzeciwka zbliża się inny pojazd, przeciwmgłowych, doświetlania statycznego i dynamicznego zakrętów. Wiązka każdego z tych rodzajów oświetlenia jest poziomowana zależnie od aktualnego ugięcia zawieszenia. Systemem LCD Matrix 84 HD steruje kamera przednia, pracująca z rozdzielczością HD, połączona z zaawansowanym analiza obrazu.

Oprogramowanie analizatora to zbiór możliwości całego systemu. Moc obliczeniowa sterownika pozwala na pracę kamery, analizatora i wysterowanie każdej z diod każdego z dwóch reflektorów w czasie rzeczywistym. Oprócz kamery system korzysta z czujników ugięcia zawieszenia, położenia kierownicy, czujnika zmierzchu i deszczu. Gdy wykorzystywane są dodatkowe funkcje potrzebny jest także radar przedni oraz LiDar – system laserowy określający położenie przeszkód przed pojazdem.
Rozwiązanie LCD Matrix 84HD ma też zaskakujące dodatkowe funkcje, których nie można wprost zaliczyć do oświetlania drogi. Dodatkowe funkcje to modyfikowanie skierowanej na drogę wiązki światła tak, aby sygnalizować i pomagać kierowcy w poruszaniu się w nocy. Możliwości wspomagania kierowcy są bardzo szerokie, a służą poprawie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Oto przykłady:

Wizualizacja odległości od poprzedzającego pojazdu

Dane z analizatora obrazu z kamery przedniej wraz z informacjami z radaru ustalającego prędkość i kierunek ruchu innych pojazdów mogą być wykorzystane do wizualizacji i sygnalizacji odległości do poprzedzającego pojazdu (Opitcal Distance Warning). System LCD Matrix 84HD może
wyświetlać na drodze informacje dla kierowcy w postaci poprzecznych jasnych pasów, które zagęszczają się i poszerzają się gdy odległość do poprzedzającego samochodu zmniejsza się. Gdy kierowca zmniejszy
prędkość i odległość wzrośnie, znaki, w tym przypadku jasne kreski, najpierw zwiększą podziałkę, potem zmniejszona będzie ich jasność aż w końcu sygnalizacji zaniknie.
Ten system przekazywania informacji może być połączony z systemem zapobiegającym najechaniu na inne auto. Gdy odległość będzie niebezpiecznie mała, a kierowca nie zareaguje, uruchomiony będzie
początkowo system hamowania spowalniającego, a przy całkowitym braku reakcji kierowcy system wykona hamowanie awaryjne i zatrzyma pojazd.

Bezpieczny przejazd na zawężonym odcinku drogi

Jazda nocą po drodze, na której prowadzone są roboty drogowe jest szczególnie niebezpieczna. Słupki i linie ograniczają szerokość jezdni i poruszanie się pojazdów obok siebie to dla wielu kierowców bardzo trudne zadanie. System LCD Matrix 84HD może pomóc w wykonaniu tego
niebezpiecznego manewru. Służy temu funkcja określania dostępnej szerokość jezdni (Lane Keeping Guidance). Analizator obrazu z kamery przedniej określa szerokość drogi przed pojazdem i porównuje te
wielkości z rzeczywistymi wymiarami samochodu. Jeżeli jest wystarczająco dużo miejsca aby pojazd bezpiecznie pokonał widoczny odcinek, system oświetlenia wskazuje właściwy pas jezdni gwarantujący bezpieczne wykonanie przejazdu. Pas jezdni wyznaczony jest ciemnymi liniami
(wygaszone części matryc każdego z reflektorów).Jeżeli kierowca jadąc utrzyma te ciemne linie między krawędziami drogi przejedzie bezpiecznie obok przeszkód. System oznakowania dogi pracuje w czasie rzeczywisty i każda zmiana szerokości dostępnego pasa ruchu natychmiast będzie
widoczna dla kierowcy zmianą w położeniu linii wskazujących prawidłowy przejazd.

Wskaźnik optymalnego toru jazdy

System oświetlenia LCD Matrix 84HD ma możliwość wskazywania optymalnego toru jazdy (Ideal Path Guidance). Optymalizacja
jazdy jest zależna od wyboru kierowcy. Może to być linia najszybszego
pokonywania zakrętów, linia optymalna ze względu na przyczepność w trudnych warunkach atmosferycznych czy linia jazdy komfortowej z ograniczonymi do minimum przechyłami nadwozia. Działanie tej
funkcji wymaga zainstalowania w pojeździe nawigacji satelitarnej z wysokiej jakości mapą opisującą drogi. System wskazuje kierowcy jasnymi znakami na jezdni właściwą linię przejazdu. System działa w czasie rzeczywistym, co pozwala na dopasowanie wskazania toru jazdy zależnie
od prędkości czy aktualnych warunków ruchu. Funkcja ta dostępna jest tylko gdy pojazd porusza się w terenie niezabudowanym. Znaki ograniczenia prędkości, najbliższe skrzyżowania, wykryty pojazd poprzedzający lub nadjeżdżający wyłączają działanie tego wskaźnika.

Autor: Zenon Rudak Kierownik Centrum
Technicznego I Szkoleń HELLA Polska

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry