Home / Warsztat / BERU®: Działanie i diagnostyka układu szybkiego rozruchu ISS w silnikach Diesla

BERU®: Działanie i diagnostyka układu szybkiego rozruchu ISS w silnikach Diesla

Oczekiwania sektora motoryzacyjnego wobec świec żarowych rosną wraz z kolejnymi generacjami silników. Dobrej jakości świece żarowe wyróżnia krótki czas grzania, małe rozmiary umożliwiające montaż w nowoczesnych silnikach, precyzyjne położenie pręta grzejnego w komorze spalania oraz odpowiednia wartość grzejna.

Ta ostatnia cecha decyduje o sprawnym rozruchu zimnego silnika, co zawdzięczamy między innymi układowi szybkiego rozruchu BERU ISS*.

Szybki rozruch w trudnych warunkach

Układ BERU ISS (Instant Start System) po raz pierwszy został zaprezentowany w 2001 roku. Jego druga generacja z nowym modułem sterującym i dodatkowym kołnierzem grzejnym zadebiutowała 5 lat później. Dzięki wprowadzonym zmianom podczas zimnego rozruchu silniki emitują mniej szkodliwych substancji, zatem są bardziej przyjazne dla środowiska. Opracowanie przez BERU układu ISS poprawiło komfort użytkowania współczesnych aut z silnikami wysokoprężnymi, które uruchamiają się równie szybko i niezawodnie jak silniki benzynowe.

 

Wymienione korzyści zawdzięczamy odpowiedniej pracy elektronicznego modułu sterowania świec żarowych, który indywidualnie dostosowuje czas żarzenia i napięcie poszczególnych świec. W ten sposób układ BERU ISS udoskonala przebieg procesu spalania. Poprawa efektywności spalania pomogła producentom pojazdów spełnić surowsze normy emisji spalin EURO. Czas nagrzewania do temperatury 1100°C skrócił się do 2 sekund, a sprawny rozruch jest możliwy nawet w temperaturze -25°C. Elektroniczne sterowanie dotyczy wszystkich trybów pracy świecy żarowej – grzania wstępnego, rozruchowego i dogrzewania. Nie bez znaczenia jest również poprawa stabilności obrotów na biegu jałowym i możliwość sterowania rozruchem silników z wtryskiem bezpośrednim.

 

Unikaj napraw na skróty

Układ szybkiego rozruchu BERU ISS cechuje wysoka niezawodność. Jednak w przypadku wystąpienia awarii problem można łatwo zidentyfikować dzięki integracji układu ISS z pokładowym systemem diagnostycznym. Zmiana parametrów grzejnych może, ale nie musi wynikać z uszkodzenia elektronicznego modułu sterowania, co pokazuje poniższy przypadek.

 

Sterownik świeć żarowych BERU GSE102/GSE101 jest montowany przez BMW między innymi w modelu E46. Reklamowana przez klienta część nie była uszkodzona mechanicznie. Uwagę zespołu technicznego zwróciła warstwa nalotowa – ciemny i matowy osad pokrywał powierzchnię metalowego pinu wtyczki, która łączy się z przewodem dostępnym wyłącznie w ASO. Przewód ten często ulega uszkodzeniom cieplnym w wyniku wzrostu oporu elektrycznego na zabrudzonym złączu wtykowym.

    

W przypadku każdego połączenia elektrycznego, podstawą jest dobry kontakt styków. Jeżeli powierzchnia styku jest mała lub styki są zabrudzone, opór elektryczny rośnie. W wyniku wzrostu natężenia prądu i temperatury dochodzi do topienia tworzywa sztucznego. Uszkodzenia termiczne wtyczki wywołują przerwy w połączeniu elektrycznym. Zdarza się to często w przypadku luźnych połączeń wtykowych, korozji lub uszkodzeń kabli. Wraz ze wzrostem temperatury na powierzchni styku tworzy się warstwa nalotowa. Jak widać na zdjęciach sterownik świec żarowych nie posiada uszkodzeń termicznych w okolicy wtyczki, ponieważ źródłem ciepła był kabel połączeniowy. Niezwykle wysoki wzrost oporu bardzo obciąża elektronikę modułu sterującego, co skutkuje komunikatem o błędzie lub całkowitą awarią sterownika układu ISS.

Opisany przykład pokazuje, że problem z rozruchem nie zawsze wynika z uszkodzeń sterownika. Z perspektywy mechanika wymiana sterownika układu ISS jest najbardziej domyślnym krokiem podczas naprawy. Jednak w tym przypadku rozwiązanie problemu wymaga zakupu nowego przewodu, który jest dostępny wyłącznie w serwisie BMW. Zakup dodatkowej części w ASO zwiększa koszt naprawy. Jednak w tym przypadku szukanie drogi na skróty i łatwych oszczędności nie przyniesie dobrych rezultatów. Więcej informacji o świecach żarowych, układzie szybkiego rozruchu BERU ISS oraz innych technologiach wspierających rozruch pojazdów znajdziesz na stronie www.beruparts.pl.

 

*BERU jest zastrzeżonym znakiem towarowym BorgWarner.

 

Informacje o Tenneco

Firma Tenneco z siedzibą w Lake Forest w stanie Illinois jest jednym z wiodących na świecie projektantów, producentów i sprzedawców produktów i technologii wpływających na właściwości jezdne (Ride Performance) i czystość powietrza (Clean Air) do różnorodnych pojazdów, w tym samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych, pojazdów i maszyn specjalistycznych (off-highway) oraz rynku części zamiennych. Jej przychody w 2017 r. wyniosły 9,3 miliarda USD. Zatrudnia około 32 000 pracowników na całym świecie.

 

1 października 2018 r. firma Tenneco sfinalizowała przejęcie Federal-Mogul, wiodącego na świecie dostawcy dla producentów samochodów i na rynek części zamiennych, zatrudniającego prawie 55 000 pracowników na całym świecie, którego przychody w 2017 r. wyniosły 7,8 mld USD. Pod koniec 2019 r. firma planuje rozdzielenie działalności i utworzenia dwóch nowych, niezależnych firm – Aftermarket and Ride Performance oraz nowej firmy Powertrain Technology.

 

Informacje o przyszłej firmie Aftermarket and Ride Performance

Po podziale firma Aftermarket and Ride Performance będzie jednym z największych na świecie, wielomarkowych dostawców części na rynek wtórny i jednym z największych dostawców części na pierwszy montaż do układu jezdnego, kierowniczego i hamulcowego. Głównymi markami firmy Aftermarket and Ride Performance będą Monroe®, Walker®, Clevite® Elastomers, MOOG®, Fel-Pro®, Wagner®, Champion® i inne. Firma Aftermarket and Ride Performance miałaby w 2017 r. przychody pro-forma w wysokości 6,4 mld USD z czego 57% przychodów pochodziłoby z rynku części zamiennych a 43% z dostaw na pierwszy montaż dla producentów pojazdów.

 

Informacje o przyszłej firmie Powertrain Technology

Po rozdzieleniu firma Powertrain Technology będzie jednym z największych na świecie producentów części i podzespołów do układów napędowych, obsługującym producentów pojazdów na całym świecie, oferującym rozwiązania w zakresie oszczędności paliwa, mocy silnika, ograniczenia emisji spalin dla silników benzynowych i diesla oraz dla elektrycznych układów napędowych. Firma Powertrain Technology miałaby w 2017 r. przychody pro-forma w wysokości 10,7 mld USD będące rezultatem współpracy z producentami samochodów osobowych, lekkich aut dostawczych, pojazdów ciężarowych, pojazdów specjalistycznych i maszyn przemysłowych (off-highway).

 

 

Dodaj komentarz