Home / Warsztat / Serwis lakierniczy / LAKIERNICZE BARWY ROKU

LAKIERNICZE BARWY ROKU

Choć jesień to najbardziej kolorowa część roku, na branży motoryzacyjnej nie robi to najmniejszego wrażenia. Nieodmiennie najpopularniejszą barwą lakieru jest zimowa biel. Czy jest szansa, że coś przełamie jej dominację?

 

Biel na karoseriach króluje niepodzielnie. W zależności od regionu, jej przewaga nad drugim co do popularności kolorem wynosi od 4 do 39 procent. W Europie po piętach depczą jej czerń i szarości, jednak eksperci coraz głośniej mówią o tym, że rynek domaga się bardziej żywych barw.

Kolory świata

Według „Globalnego Raportu Popularności Kolorów Automotive 2017” , opublikowanego przez koncern Axalta już po raz 65., w rankingu barw dla branży automotive siódmy rok z rzędu wygrywa biały. Do zeszłorocznego wyniku dodał dwa punkty, umacniając swoją wiodącą pozycję. Z wynikiem
na poziomie 39 proc. wyprzedza drugą w kolejności czerń o szesnaście oczek. Białych samochodów przybyło w większości regionów, ale kolor zdecydowanie najmocniejszy jest w Chinach. Spośród samochodów sprzedanych w Kraju Środka w 2017 roku, aż 62 proc. stanowiły białe wozy.

Popularność czerni spadła w skali świata o 2 punkty. Wciąż jednak utrzymuje się na drugim miejscu (16 proc.) z dość dużą przewagą nad zajmującymi ex eaquo ostatnią lokatę na podium szarościami i srebrem (po 11 proc.). Choć w światowej czołówce znajdziemy tylko neutralne barwy, eksperci – szczególnie mówiąc o Europie – przewidują, że jest szansa, by zaistniało w niej więcej koloru.

 

Europejska szarość

Stwierdzenie o zdecydowanej przewadze bieli jest uproszczeniem. Łatwo dojść do tego wniosku analizując strukturę europejskiego rynku w zależności od rodzaju samochodu. Choć rzeczywiście wygrywa w przypadku aut kompaktowych, sportowych, ciężarówek i SUV-ów, to jeśli chodzi o limuzyny i MPV zajmuje dopiero trzecią lokatę – po czerni i szarości.

Wykres 1: Kolory samochodów w Europie 2017 wg rodzaju samochodu

Co jeszcze jest charakterystyczne dla europejskiego rynku? Po pierwsze, w regionie szarość jest bardziej popularna niż gdziekolwiek indziej. Co piąty samochód na naszym kontynencie ma lakier w jej odcieniach. W Ameryce Północnej co szósty, w Ameryce Południowej i Afryce – co dziewiąty.

Wykres 2: Popularność kolorów według regionów

 

W 2017 roku po raz pierwszy od dekady zatrzymał się spadek popularności srebrnego. Lepiej ma się także niebieski. Udało mu się przełamać barierę 10 proc., co może być zwiastunem wejścia do czołówki europejskiego zestawienia bardziej jaskrawych kolorów.

 
Czy rachunek ekonomiczny da szansę błękitom?

Czy przekroczenie przez niebieski psychologicznej bariery 10 proc. oznacza, że dokonuje się zmiana konsumenckich preferencji? Niekoniecznie. Według informacji brytyjskiego portalu FleetNews, u podstaw rosnącej popularności jaskrawych odcieni nie leży zmiana gustów, a raczej interes producentów samochodów .

Serwis tłumaczy, że niezwykła i trwała popularność bieli przyniosła efekt w postaci utraty dochodów z tytułu sprzedaży droższych farb metalicznych. Koszt białego lakieru ma być więc według doniesień witryny zawyżany przez część podmiotów – tak, by jego kosztem zwiększyć szanse farb metalicznych.

Biały, metaliczny, zimny i praktyczny

Popularny, prześwitujący, lśniący, odbijający światło, efektywny energetycznie, chłodny, zaawansowany technologicznie, nowoczesny – takimi hasłami Axalta opisuje wskazany przez jej ekspertów lakier 2018 roku . StarLite, bo tak brzmi jego nazwa, to „jasny, odbijający światło odcień w trójwarstwowej technologii, wyprodukowany z użyciem płatków syntetycznych pereł, dających ciekawy, perłowy efekt”. Za jego wyborem miały stać nie tylko względu estetyczne, ale i funkcjonalne.

Ze względu na właściwości StarLite ma zapewnić łatwiejsze wykrywanie pojazdów przez systemy LIDAR (mierzenie odległości i wykrywanie
światłem). Co więcej, naukowcy z Berkeley mieli wykazać, że wykorzystanie białego lakieru może przyczynić się dzięki odbijaniu promieni słonecznych do zmniejszenia zapotrzebowania na klimatyzację, a w efekcie – redukcję emisji CO2. Brzmi jak dobry sposób, żeby sprzedawać metaliczne lakiery
bez zmiany palety barw.

Nie zapowiada się więc na to, by w tym roku udało się przełamać hegemonię najbardziej zimowego z kolorów. Czy coś zmieni się w 2019 roku? Pierwszych raportów z 2018 i prognoz na następna 12 miesięcy możemy spodziewać się już za kwartał.

Dodaj komentarz