Według danych PZPM z końca grudnia 2021 roku, w Polsce zarejestrowanych było 39 658 pojazdów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym. Do końca sierpnia 2022 ta liczba wzrosła o kolejne 16 139 sztuk, co stanowi 42% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.
Czy ostatnie zawirowania na rynku energii elektrycznej i zapowiadane podwyżki cen wpłyną na potencjalnych kupujących?
![](https://www.autoservicemanager.pl/wp-content/uploads/10115933a_AM0-002.jpg)
Według ekspertów z Ministerstwa Klimatu i Środowiska w perspektywie mniej niż 10 lat roczny przyrost pojazdów z napędem elektrycznym ma sięgnąć pół miliona aut rocznie! Z powyższego wynika, że warsztaty samochodowe już teraz powinny zacząć przygotowania do obsługi Klientów „z elektrykami”. Oczywiście warsztat, który chce zajmować się obsługą pojazdów z instalacją wysokonapięciową powinien zacząć od szkolenia z zakresu uprawnień SEP oraz prawidłowego przygotowania stanowiska, na którym te pojazdy będą naprawiane.
Wszystkie wymagania opisują odpowiednie normy i zachęcam do odbycia profesjonalnego szkolenia stanowiskowego oferowanego przez wyspecjalizowany firmy.
Chcielibyśmy bardziej pochylić się nad kwestią procedur, które niejako nakładają na nas producenci pojazdów elektrycznych czy hybrydowych.
![](https://www.autoservicemanager.pl/wp-content/uploads/auris2-002.jpg)
Bez względu na markę i model pojazdu, w pracy z systemami wysokonapięciowymi powinniśmy stosować się do instrukcji bezpiecznego odłączenia/podłączenia wysokiego napięcia. Takowe instrukcje wraz z przypisanymi działaniami krok po kroku znajdziecie w specjalnym duecie mega macs X + MT HV. MT HV jako urządzenie do pomiaru wysokich napięć, współpracuje bezpośrednio z mega macs X w którego oprogramowaniu znajdziecie procedury i instrukcje dla ponad 160 modeli pojazdów. Zaczynając swoją przygodę z autami elektrycznymi takie instrukcje i prowadzenie pomiarów krok po kroku jest nieocenioną pomocą.
![](https://www.autoservicemanager.pl/wp-content/uploads/auris1-002.jpg)
Poza samymi instrukcjami bezpieczeństwa, wspieraniem w czasie pomiarów, system mmX + MTHV oferuje również zapis zmierzonych wartości w Car History, wraz ze wszystkimi pozostałymi informacjami diagnostycznymi czy pomiarami oscyloskopowymi systemów niskonapięciowych, daje to pełen obraz wykonanych w pojeździe napraw.
Wracajmy jednak do głównego tematu jakim są procedury bezpiecznego odłączenia wysokiego napięcia. Podstawową kwestią jest oczywiście bezpieczeństwo a rutyna jest największym wrogiem naszego bezpieczeństwa. Z tego powodu zawsze w pomiarach wspieranych użytkownik zobligowany jest do przeczytania instrukcji stanowiskowej, wytycznych dotyczących ochrony osobistej jak i dobrych praktyk w trakcie pracy. Potwierdzenie powyższego pozawala nam przejść do kolejnych kroków. MT HV przed każdym pomiarem wysokiego napięcia przeprowadza autodiagnostykę. Ma ona na celu sprawdzenie obwodów urządzenia jak i również końcówek pomiarowych.
![](https://www.autoservicemanager.pl/wp-content/uploads/10142048a_AM0-002.jpg)
Uszkodzony miernik wysokich napięć może być niebezpieczny dla operatora.
Sam pomiar a w zasadzie sprawdzenie czy wysokie napięcie zostało poprawnie odłączone i nie pojawia się w układzie jest poprzedzony dokładną instrukcją jak dokonać bezpiecznego odłączenia napięcia. Instrukcja wraz z lokalizacją poszczególnych komponentów i miejsc pomiarowych wyświetlana jest na ekranie krok po kroku tak jak wymaga tego producent pojazdu aż do ostatniego punktu, czyli pomiaru napięcia wraz z informacją o oczekiwanych wynikach pomiaru.
W pojazdach elektrycznych nie tylko wysokie napięcie odgrywa ważną rolę. Jak każdy z systemów samochodowych również system wysokiego napięcia wymaga dodatkowych czynności sprawdzających. Ważne zatem jest, aby nasze narzędzie oferowało również funkcje pomiaru rezystancji, rezystancji izolacji i pomiarów potencjałów elektrycznych połączeń wyrównawczych, dzięki czemu warsztat będzie w stanie poszerzyć zakres oferowanych usług. Pamiętajmy również, że żadne narzędzie czy urządzenie specjalistyczne nie może być wykorzystywane przez osoby do tego nie przeszkolone.
Nawet system MT-HV wraz mega macs X wspomagający wykonywanie pomiarów nie może być obsługiwany przez osoby bez odpowiednich uprawnień, wiedzy i poczucia odpowiedzialności.
![](https://www.autoservicemanager.pl/wp-content/uploads/10142958a_AM0-724x1024.jpg)
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.