14 maja w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie branży motoryzacyjnej z przedstawicielami rządu, w tym Ignacym Niemczyckim, sekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Podczas rozmów poruszono kluczowe zagrożenia dla przyszłości sektora – od rosnących kosztów działalności po zmieniające się realia geopolityczne, które mogą wpłynąć na konkurencyjność polskiego przemysłu. W spotkaniu uczestniczył m.in. Norbert Matusiak, przedstawiciel FORVIA Polska.
W toku rozmów przedstawiciele branży zidentyfikowali strategiczne obszary, które wymagają priorytetowego potraktowania przez decydentów:
- rosnacych kosztach pracy, w tym płacy minimalnej oraz konkurencyjności Polski na tle Europy oraz świata,
- zapewnienia równych szans dla różnych technologii w procesie przechodzenia na mobilność neutralną emisyjnie,
- poprawy dostępu do danych z pojazdów połączonych oraz rozwiązania problemów związanych z systemami wspomagania kierowcy,
- uznania roli regeneracji i gospodarki o obiegu zamkniętym w strategiach klimatycznych i przemysłowych,
- zmniejszenia obciążeń regulacyjnych, w tym w obszarze ESG oraz norm emisji CO₂.
Napięcia handlowe między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi stawiają europejski – w tym polski – rynek motoryzacyjny w trudnej sytuacji. Zgodnie z badaniem CLEPA i McKinsey, aż 75% europejskich dostawców części prognozuje niskie zyski, a 42% spodziewa się operować ze stratą lub na granicy rentowności. Dla Polski, siódmego największego eksportera części motoryzacyjnych na świecie, oznacza to realne zagrożenie dla dalszego rozwoju i utrzymania konkurencyjności.
Podczas spotkania z przedstawicielami rządu reprezentanci branży motoryzacyjnej – w tym Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Adam Kąpek (Moto-Profil), Marek Bubienko (Valeo), Robert Hrones (Ultinon Motion) oraz Katarzyna i Jacek Leszczyńscy (Art-Motor) – jasno komunikowali konieczność szybkich i konkretnych działań. Norbert Matusiak, dyrektor ds. wynagrodzeń i inwestycji w FORVIA Polska, podkreślił, że tylko partnerski dialog z rządem i aktywne zaangażowanie branży motoryzacyjnej w tym dostawców pozwolą wypracować skuteczne i długofalowe rozwiązania dla rynku.
FORVIA, jeden z czołowych producentów elementów wyposażenia samochodowego w Europie i znaczący pracodawca w Polsce, zatrudnia około 6 tys. osób. Firma inwestuje w rozwój produkcji i badań, koncentrując się na kluczowych obszarach transformacji przemysłu – od elektromobilności po systemy wspomagania kierowcy. Zaangażowanie w rozmowy z rządem jest częścią działań mających na celu zapewnienie stabilnych warunków dla inwestycji i rozwoju technologicznego.
Presja na sektor motoryzacyjny rośnie – zarówno w wymiarze kosztowym, jak i konkurencyjnym. Nałożenie ceł przez USA może jeszcze bardziej pogłębić tę sytuację. Dla firm takich jak FORVIA kluczowe jest działanie w przewidywalnym, sprzyjającym, rozwoju otoczeniu – niezależnie od tego, czy chodzi o inwestycje w zakłady, R&D, czy zatrudnienie. Takie rozmowy są nie tylko potrzebne, ale wręcz konieczne
– podkreśla Norbert Matusiak, dyrektor ds. wynagrodzeń w FORVIA Polska.
Spotkanie było apelem branży do rządu o podjęcie zdecydowanych działań na rzecz wzmocnienia konkurencyjności polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Przedstawiciele sektora nie tylko sygnalizowali zagrożenia, ale przedstawili konkretne postulaty wobec polityki gospodarczej i handlowej, zwłaszcza w kontekście możliwych decyzji celnych ze strony USA.