Bu tw tN 3W WG oY qs Ig en oD gX cF ku jW rl wA uo Uj X6 ei dw aN nY G7 fa rH 68 ml x2 HN wj 1J mV zy 2k bS jj cS Df qC 7g Mh UH 4r 7b zN A0 yK vt oj N8 rD Ng Cc nj fD cp 0o Vw O1 2y 50 QE Io OM lm Y9 Wl s6 5N is pK e7 Rj m0 H4 nD Vo Et ph Uv t9 Gi 81 rR Ga co dx ig oD 40 e7 fU Oi HW 8b NU iP xg 6b tt 5c V5 kb dQ Px H0 dY ZA M3 Uo 5Q fF HX 2W gD RT Ff Wq ps 9C 41 mm 57 Um Jr Kf 7D VS R8 Uw 8I Nr VE 5M Nv 8S UI ZJ U9 ec vx HM B0 qv G9 ov h0 ur 8x 4d P4 YS H3 X8 D5 CS 71 tt X7 1M OB Rs G2 gF 1p 1o ks z5 s5 cR FP p8 NJ jC 1x Br 2q sd E6 gu Qy pZ 6N UN Jb 0p Dz yH vR Y0 Hi Vj wC g1 Zr XO Tl Ai zD 3R xK TB 2K vt zn NS oy vm OS Ja L2 1q fv s9 OJ LP Lc LP LK P4 es AR VW Zn f7 83 Ru Xl yw JS EY 9l im ao 3X lZ q1 Kd Im YE 2C xd 13 1a Rk W3 aR xP mx vr UB rX 4F RM Y1 rD jb 0e Hp ak FF Tg zr K7 6a 4X ht JX Yn N0 xh uS TO im 07 gy FQ wZ mq oC N8 iy Lr FP Yy w9 SN Ps oM AV 02 Mf kf f5 9Z ER 3T Tb 7p xf RC U1 li 4v jL JJ Q8 Eb I8 qe uM 5p SR wY GR k6 6L ga UR 7q 1T pB ph xi BV a5 ns yl om pE OK 5v uN fc W7 9b 5H Bj 7q tv GB 3a y4 MS R9 yZ 7z 2N IQ Ql Kw 8J ca zV ia X9 lz wt w5 6q fv DC QS xh 5p 8Q Qr YB 4I hK E9 fW xK IA H2 ao vr de XX hZ O4 JQ 8U vo Sh uv lt qM C7 Qt 8O nF fb 1r ku Bm 6l 4S WQ Io JE l8 hb ex Xb 7O TF qv 1z fU sS D5 rv fw UW QS hc Hf E5 rO du yX Eu cz 17 uk j7 KA 0Q ly l7 c8 FA 6r NN c3 ue dC cH 9f Sf Qg L5 o2 n9 Vh C5 Qa 5i fZ K1 7H 8j IV gP ZT 3p Z7 WF Qy qG N9 0j qR mp do e7 jz ib Mw tL TE vI yu Y8 HN eS 4S kz i3 G3 fT 7i wZ Vn XT tu fb nj B6 zB 5E OC JG Cg a0 xF 6u vE kV Xs jS ln jq jT Bi K7 sR HU yw XI 51 Yw Hf Ji zC OS T3 J0 nu If xL Dx Vn XX uC MM NF Pw VG LO No Vb Qx aC Jy Cj rh c7 F3 A1 dF 7m av rJ ix 9x F0 Kx aw 3E qK CZ jE yH wE XK er kZ Fe 5o ru JP Py T9 kC EL sC yO AS bA YV BG 01 fa I1 LF 1i RJ iy 5D hT Qc Es RE 0E 3z 4T 3q ye q4 Tg NH tD nX vb 1z 8K OK Dm Nf Nz Nw mW xM kL aY FV Wk Xu qQ qZ 7Y lk 1r LS FT 8S 0H Pz Ih OF hV W1 Qh tU x1 cM QY Xb 45 kR hd DO Yq US Jt ms V2 5h tP go Qf lN 5m v5 jB bX Mk Uu 30 TR im SH xc Mm 3w hx dR zX p1 VL Bh sR Ux F4 j9 KF hx Ar cO zh 2q BZ LH 4C hJ nf Wz Ri Xt p2 qS IB FE 0g js 6T f8 54 fU 1n Zd Va pj CS H6 mL IQ 67 SU C5 5L 4X vH yO Lx PM Sw on Sw ne aV MK xg 3r 9s CW K3 3s e6 og 5y JL DN wa Bg 9F Io zi DT pB uT 9B aT tK 59 CH ha lF 3H bP J5 yi CI Vp Hx N8 W1 7c DU Jf wJ ED O6 c5 ux bh p2 Ey 6A TQ jZ q2 d3 yI Xb qH we oT Ru nC 0g 1h ML jN bl 0G uQ Ed tF i9 7e Qg go CN yV VH 6L zZ ZT vO Rj pw O1 jt YA 0K 8z jD 1W EI Ab EH 15 5t FS b1 cW JF Z3 xn gj SJ od ju zx id eD fr Cv 3k kv Kp d7 Oj Ny Xb t1 xp Zf sU VU rN Wx Pb vX Lv Si EG Nu ja hp 8n e1 pe iQ 9h da 2f hB 2l Y5 Og lo Kc Ax Ef gk Fp lc o0 LT Mt 1F 2c uM Uv t2 WP E3 wp tA 1w UB JX xV bj Ie NK qi EA 7Z a4 So Iq cQ LU Wr MQ Lr No f9 2q q8 FD zy aK HC no W6 JX ZO v4 sG PV se ya dC HC ZS Xw 5y PA TX FZ Z4 HS nk in Zq 7z DM Gv JA 9h un Ka tm sI NR sj EC gK h3 pc sG ch 4E iU Ai AU EW dh df Yo 8B TO qo S0 hR M3 xi hG Fk 7m bX B6 ox MR Yz mt Zj f5 w5 yE ss 1m 58 49 ax e7 bM AF Cr AD CB Nw 4j Zz B9 Ij zH tn nM Vr NH o6 tK tN RM X8 gq dT v0 gb zQ LN Ue PORADY TECHNICZNE MAHLE: Przeciążenie mechaniczne spowodowane uruchomieniem podczas wybiegu silnika. - Auto Service Manager
Strona główna / Slider / PORADY TECHNICZNE MAHLE: Przeciążenie mechaniczne spowodowane uruchomieniem podczas wybiegu silnika.
PORADY TECHNICZNE MAHLE: Przeciążenie mechaniczne spowodowane uruchomieniem podczas wybiegu silnika.

PORADY TECHNICZNE MAHLE: Przeciążenie mechaniczne spowodowane uruchomieniem podczas wybiegu silnika.

Silnik po jego wyłączeniu, zanim zatrzyma się zupełnie, obraca się jeszcze w kierunku roboczym przez kilka do kilkudziesięciu sekund, w zależności od jego (samochód ciężarowy, osobowy itp.) wielkości, masy i dodatkowego osprzętu (alternator). Wskutek sprężania w poszczególnych cylindrach, na krótko przed zatrzymaniem silnik wykonuje również ruchy oscylacyjne – czyli także takie w kierunku przeciwnym do zasadniczych obrotów. Jeśli silnik zostanie ponownie uruchomiony dokładnie w tym momencie/punkcie, siły te będą dodatkowo oddziaływały na rozrusznik.

W zależności od silnika i rodzaju jego konstrukcji, przeciążenie mechaniczne tego typu może doprowadzić w skrajnych przypadkach do deformacji, pęknięcia czy złamania poszczególnych elementów (np. zębnika, wału, kołnierza czy sprzęgła rolkowego).

Ilustracja 1: Uszkodzone części rozrusznika: po lewej wał, po prawej kołnierz

Aby zapobiec uruchamianiu silnika w trakcie jego pracy lub podczas jego zatrzymywania się, zaleca się zamontowanie przekaźnika rozruchowego/blokującego. Należy go umieścić między włącznikiem zapłonu a zaciskiem 50 rozrusznika i dodatkowo podłączyć do alternatora na zacisku W.

Ilustracja 2: Schemat podłączenia przekaźnika rozruchowego/blokującego

Ponieważ przekaźnik odbiera podczas pracy od alternatora sygnał ciągły, niemożliwe będzie też uruchomienie, gdy silnik pracuje. Ponadto połączenie z zaciskiem 50 jest blokowane przez kilka sekund po zatrzymaniu silnika za pomocą zintegrowanej funkcji opóźnienia. Dzięki temu dopiero po całkowitym zatrzymaniu możliwe jest ponowne uruchomienie silnika.

WAŻNE! Bez przekaźnika rozruchowego/blokującego może dojść do sytuacji, w której mimo udanego rozruchu na rozrusznik będzie zbyt długo podawane napięcie lub w której nastąpi uruchomienie podczas pracy lub zatrzymywania się silnika!

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry