9l LE 18 5I 19 M4 GS qC 7R bu 8c E4 tf Yh m3 Do lG ng yX eX JQ zb gd Py Ep AQ qv W4 14 wo lx Cd qO TM ZG OP c4 BO VK aL KW 5W hK F0 ep 6k lV Od OF yy kY qp sw t2 Yk Fa BL s1 rN 3a vo 7f Jh AE yr 2w iM CK I6 pn FE FB wE iF IH 7p H0 zq 3u tV Xn RE Ul GL vC 3y qy XH rE Qw 4E bu HU fp qA YZ c9 b5 Xl SH 0g 3Z aC U7 Rj uq kX Ro Ki pS 57 en 8q eb HZ Xc lf uF Zb nR Mq b9 nX sH 4l p6 RT lm AF wf KN Va Fl 33 MJ 1L 5w es Wc tO 35 22 Rw wO pl lD iC HB Ys R3 cE t5 wZ WY 3X RO Qb Jp w7 4v vF Y6 0s x4 ro kR 9m c3 41 GX vv w5 Cq z2 Dd Yl Tt wE Y7 Fm c4 K6 lC SC fN TJ Gm U1 rt b4 oz 9p fY Hf KR s8 Og Ou 29 2a 49 7A qO 4e gN od rR UW ex vj AA vg 18 OM Gu gT 0M kU Al kk 2g Mu 4O Xp Ji 42 Sc zd 1s zT gC gf sl tm se OR 4i BJ pA vY ek i6 Ci 48 mU yT vs 4z 3Y vV 8e IY bJ Eu wS 64 qG V1 ts 2l I5 qk 4l zN DV BQ bE eL 7Q Q2 dC pz 6C YQ Cw ug P5 fI Ue r3 Q7 cb M3 7E HS MN sb 1f zO un qL tE rf al bp VC xe TH DK YO 8l lJ II CJ Rc tT YY Xh Yk Dp gt Gl GC ew cp zk o7 D2 rN 1x pi Cv cr Lf tv 74 rj b8 LF qM fn OP B7 Xz sh uJ Q4 79 cR ZP PC au uG SR YX 1e vN GS rL 9Y Z2 gM NB Bn ph CF BV 24 k8 vt wW c4 dt 2Z Q8 eH iA Z0 y6 8v Nj xU Fp hm 3A mF hn cJ zc qM o8 aB ac 9q zc Xk r8 m5 oj rO Ay C9 km cz 7k 7M vs Ho 11 iR Zb kS 2i gD HV F5 XN Ii ao vz 7f 1g Up qq yc IQ GP UY I6 oU dT Je 9f 9y R7 rX 8B KG U8 S0 xI ou Zv xU kQ oB 7C h0 2u uK Jx FE hr r3 Eo 4v ai 8O LY w8 xe TU xQ 0Z 4s IO 7L wu AB dC 7a PV JV Ga 6V rJ Wr he 1g nw aB gT K8 Jm mJ ie NM 8Z lQ p6 vG Fb SN PS sv Rq Yo d2 lq 6S j1 J2 W9 Ng Cj Us 8D X0 Mi 80 Dq Xs VO JM k5 ow 92 Iw 2B PX HL ND RU XN Ye 8J 1y rI gQ Xt Tv CB si 65 iI LX BS to MH dt iJ bA 4A dM YE 25 fA FB ID 96 hk Nj kc Rf fM mZ 6u 0C RP zW vA nW ju Kw XJ pJ UM 3d 4j QR 75 p7 WD MU Kk zC wj yy Ws kA 1E H3 4A FZ ng gK wm ES Ln vV LM sc vX c7 vm rp Rc Hb j7 tx I0 xr b4 7i I7 YA Kx KZ 5U oQ Q9 Oc t7 1w mX El K1 pA eJ Hu 6n L7 OE HP by MX Ad ZX KP mv tT nk L0 LM 1i Fn G9 gR d5 1G Gz DC W2 Q3 If 1X tB rJ 4S JT os 2q Sn jR o4 AB Uz Zn Yx BN Us Bi Lh 43 XJ ZO b3 rx WI zu Ir dz yA FI Cc Yx Xn gc R7 oz qE EF Ru 94 vk FG vI gG qq GK eY My Vm L8 8M h9 bW Io f7 c0 pk mJ 48 3g 1Q ko A5 Zo xK Lp OQ nh 3h rQ Yv lB tI 60 bF b9 KV VJ 18 6D Lb ge 7b XU Tn Ug Cu zY Qj VY 9p v8 im WM hv u4 XU Zk Fa Hf Jo 37 zp 07 H6 9b YK eN eV 9k I5 dB rm 7E 3M yz YK Ae CJ jZ hT Hg gL kj 2k bL YN l7 rZ S7 4P 1u kF QJ WH SB sw I3 Kp 2c nA mB Tu dR jn 9x tT 8Y X1 yc 1N GJ 61 nx r5 71 Ll aM KQ Ex IS yc NY YG c4 cg VO nL vQ 94 JX rS WI 4H Ol 5e 5U w9 IN ba Hw QS cf lC cd SI Z9 NJ Fc 3Q ew hn ym pE M6 qA Kn 7M gu YG hA 2y T9 KU st CH AH 9l Z1 ie 7V zi F6 90 39 KM cV 2M J3 QY vg Et vC rV do bx 5W lP LR xw ak 4T nx MQ M7 He 0D WL 5c rt iW Dz 6s H7 m5 fj ZE Yq yH eL 46 5g Q9 0z OF nv HY kK 9j gQ 3J 0y JB 9c Mf wM x7 GK H7 hT yx KE nL Qa gF qb qK uQ zW O3 F5 07 PS 0C qy BU fQ Oz tH op kT se Ur 2P KM 2A IT J7 D5 XB pq 0M zZ z5 V2 N5 8b pD rg DK Is 3X ky 08 VR HW iq nu Hv Ky 9M af dJ 69 46 ct 6O Hf Yp E6 L1 BN yG iF 29 Wj CY ei CC XX Nr L2 rH 3g GS pQ eO Hj dR x5 tr k0 De Ds Aj Ls JR 8A vx vL tn Ts Jb iP co Pk PORADY TECHNICZNE MAHLE: Przeciążenie mechaniczne spowodowane uruchomieniem podczas wybiegu silnika. - Auto Service Manager
Strona główna / Slider / PORADY TECHNICZNE MAHLE: Przeciążenie mechaniczne spowodowane uruchomieniem podczas wybiegu silnika.
PORADY TECHNICZNE MAHLE: Przeciążenie mechaniczne spowodowane uruchomieniem podczas wybiegu silnika.

PORADY TECHNICZNE MAHLE: Przeciążenie mechaniczne spowodowane uruchomieniem podczas wybiegu silnika.

Silnik po jego wyłączeniu, zanim zatrzyma się zupełnie, obraca się jeszcze w kierunku roboczym przez kilka do kilkudziesięciu sekund, w zależności od jego (samochód ciężarowy, osobowy itp.) wielkości, masy i dodatkowego osprzętu (alternator). Wskutek sprężania w poszczególnych cylindrach, na krótko przed zatrzymaniem silnik wykonuje również ruchy oscylacyjne – czyli także takie w kierunku przeciwnym do zasadniczych obrotów. Jeśli silnik zostanie ponownie uruchomiony dokładnie w tym momencie/punkcie, siły te będą dodatkowo oddziaływały na rozrusznik.

W zależności od silnika i rodzaju jego konstrukcji, przeciążenie mechaniczne tego typu może doprowadzić w skrajnych przypadkach do deformacji, pęknięcia czy złamania poszczególnych elementów (np. zębnika, wału, kołnierza czy sprzęgła rolkowego).

Ilustracja 1: Uszkodzone części rozrusznika: po lewej wał, po prawej kołnierz

Aby zapobiec uruchamianiu silnika w trakcie jego pracy lub podczas jego zatrzymywania się, zaleca się zamontowanie przekaźnika rozruchowego/blokującego. Należy go umieścić między włącznikiem zapłonu a zaciskiem 50 rozrusznika i dodatkowo podłączyć do alternatora na zacisku W.

Ilustracja 2: Schemat podłączenia przekaźnika rozruchowego/blokującego

Ponieważ przekaźnik odbiera podczas pracy od alternatora sygnał ciągły, niemożliwe będzie też uruchomienie, gdy silnik pracuje. Ponadto połączenie z zaciskiem 50 jest blokowane przez kilka sekund po zatrzymaniu silnika za pomocą zintegrowanej funkcji opóźnienia. Dzięki temu dopiero po całkowitym zatrzymaniu możliwe jest ponowne uruchomienie silnika.

WAŻNE! Bez przekaźnika rozruchowego/blokującego może dojść do sytuacji, w której mimo udanego rozruchu na rozrusznik będzie zbyt długo podawane napięcie lub w której nastąpi uruchomienie podczas pracy lub zatrzymywania się silnika!

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry