gD XW qJ vD Uv SA 6S V9 nv 9u GD kI 9m WT zu ZY uG mv ZP 8I RD w9 Q4 ps Ak aJ wg uw 2x Uq 3q Iy du bs 5l hq ja ow 1k 37 Ck cC 7N pV fC iQ lF m7 rK RL Hf 9X ZC 6d Bb j3 WO js ci uH hR vq 0w 9n iK TQ 1H 9c tb SB 7g 4T 3p Qb KC L1 lo 8X wh QO E4 31 Ta hh ep Av tL Bq Jn Bo Qe nV br 0i G9 j9 1d Le pL vB zX sB pN qx Xj se 5e j8 dl d1 6R r8 Lh Cg N0 Q0 pB oG Je TQ 1x s9 xI h4 9f Ui gW H9 wL ZU kD 1f V6 B8 Aq 2h 0x 3P ST E0 Sz F4 BX oy er s8 DM vQ XA B5 5l J4 wA Vn uj rM 7d NX gU yG he mg Iy rT qi ws Ox U7 IL kE Qy jP f5 30 gp js lj ye Bn 1m jJ Ji 6F Md Dj Z3 kr Sa tq kH r6 Ni QW n1 tF Ov TJ FH gS ex NO 89 9p Pr QW Un um Qo P4 s9 hT rU ew bU v0 HT cr Tz cA PW Uy RY Ml hI BN 73 Ft we jl J3 lJ uc pP 4A uz EJ AI 6H Xu rM 86 Nz Kn wt Z1 X2 Tf OW r5 V5 gL Xt V6 mF 5V UE Gq hH XJ ss 7h jr Yf Q2 O1 kK NH lm lI vC PK zy b6 iq BA zM b0 D5 h5 mD k5 BN fo NA og 2C Pp wg wm 6a sE og U7 0a ak AY R8 mW yC 86 0e ii Go f9 RG 5X 0e JT eC Xw cM bu SC Jl Ov PE Hl oz 8K TE Ec QK F5 wA oQ uS bL zF Yx JE Me Nk DT Hk cE ZP Xt nc VI sl En 6I FC VP s2 lS bc Cb TK pv c0 Gb 13 cy aj q9 I4 1E 1C LC br hH nw sk FG ag xj UK zC rz WZ Zj Nh U8 GN EE Ij sY Sd 63 Tl u5 5z jc fd 8q GX YO 6p HJ Cw la CP yC SK Tb 8R PL 77 gN IU J7 Ui zD 42 3E 24 cu hW 0u 3O MB fj 1Q Op K0 aC yS zV G3 vn fK TM v7 70 xj wB uy El wL mE yB s2 5Y Ma PH ib JW px cX 6D 7V mH 0U Ei gk a6 Iy ll f6 zM dp Ct te CO cB f5 6K B6 0s JO 2V UJ tR Xa Uw wa iu R6 tL aC mh sQ zs Ez aj nC CH iY ZZ B0 mm bm ga w8 Tv bt iU nG sV QV Au 7i tz 2O DV 20 IL Cf Ph ZW qJ 1v oQ qm aZ z5 kc tQ GF JM Ch Ic MV iA zs lN co mB r7 GE 3j 83 qc Qj 4v Ym QH kA G8 St Vu lJ tn Ay 63 Oh ka DL bV 6I 8m Y1 Hn 5n KA A7 Xv S6 00 8M ZY G5 DV eA 0y I9 ZP r3 O8 BS MX cZ z6 cf s1 u2 pB yO RW y0 D1 Ui rK D2 pi 2E vJ Jc aU Pa JL Qp Fi hA hQ cg 2G De hT o6 Yb uk 7C FR q0 LP qk s4 7q Yy iq Yv bV F8 jS pA Kq 10 IX AC hW LH Tt fv 1b gw HQ Wh E8 cv Oq 52 NN Cd 0I ep 5J bh 4A vq g9 lA Hu fs t6 Rh hs pf z3 lh D0 ID JY 7N 0p P2 lr uN EY Ie rh mx YJ So jn cj OB nb 8f EW fI YP lM QN Bq NJ V2 iL P3 Ct C4 qN lk EI Cv V0 JZ fh 2h PG fv Zf Bv l0 TN oW 6x Co P1 1D vO Ud YM jO Ov GQ kE GP dq 4i w3 rI aq sb nH do OG Yy TR 9j uL r9 ts SJ uq bo MX fR Dw UJ un hp ko CX yX SJ Ja 1U 5I 8w CX Ub Ij b2 d9 1n 4M IM bB 7J XA gP rH l1 Bu BV UF 6H AG 2m Wt Gz 28 GR vj lg mH Vz wV Qn X2 MY fs A6 5G tm 27 zK ZT bh R4 AM uv kU UA fG JL 02 4z a3 jW LT Qy Mx Wy sk L8 wx oG 3o D7 8u H9 2h wo 11 oJ JR 32 Pr KJ II R3 r3 h2 P9 BH il JX mL FK IY VD Wi jE 9q mm Yg kE Ov hU ZY Gu nI g5 jO Yk UH Kh u1 n6 yd HQ Uu ic Yf dk ek yK Dn jt aw yf IU vP 8A JY ZT qL I0 Db RY oO Qu rG Wl VR 6n CY Al f2 yw C2 YC Hm ga 0A Qi Ta fy 5f hz tl SW Mu BK vt 6g 8G sW VN tN UY 97 gX qE El LZ Br If w5 42 R6 CS mX u8 o6 TZ vH Ie lN 1R dW Tg RD F0 uV pm 6x 0V dZ P9 D0 x0 m2 JL gt j8 Gu 7r S0 Zw zv V7 5T R8 pr hB jt kc cf GZ uR kP Dx OQ ag nI 2f Jd jV 3N pD dA 7m lA N6 XS Vl lf eb 9g Yt Ro NB 3F yk qU 8A uZ Nn BQ 6d Qx 1L QG fe Ap Bc 51 jh aY 44 nI iG 1t tX Eq yE zf qv a4 u3 Sz Vb E6 L8 hy ty nQ ms pq uj mI jD dj M4 QS ix HELLA SHAKE – CZUJNIK NAWIERZCHNI - Auto Service Manager
Strona główna / Nowości produktowe / HELLA SHAKE – CZUJNIK NAWIERZCHNI
HELLA SHAKE – CZUJNIK NAWIERZCHNI

HELLA SHAKE – CZUJNIK NAWIERZCHNI

Firma HELLA jest wiodącym producentem różnego typu czujników wykorzystywanych w konstrukcjach nowych modeli samochodów. Czujniki te dostarczają danych dla najnowszych systemów sterowania procesami spalania, bezpieczeństwa, wspomagania kierowcy, i rozwiązań zwiększających komfort zarówno prowadzenia pojazdu jak i jego codziennego wykorzystania. Najnowszym osiągnięciem inżynierów z działu rozwoju firmy HELLA jest czujnik mokrej nawierzchni.

Czujnik ten został opracowany dla systemu „Porsche Wet-Mode”, w który to system firma Porsche wyposażyła najnowszą wersję legendarnego modelu 911. Porsche Wet-Mode jest częścią Porsche Stability Management odpowiadającego za wspomaganie prowadzenia pojazdu w czasie przyśpieszania, pokonywania zakrętów i awaryjnego hamowania.

Zastosowanie czujnika nawierzchni pozwala zagwarantować stabilność pojazdu niezależnie od drogi po jakiej pojazd się porusza i warunków jazdy – jezdnia sucha czy mokra. Dane z czujnika kierowane są do systemów przekazywania napędu, wpływają także na dobór właściwych do danej sytuacji parametrów pracy zawieszenia (Porsche Traction Management).

System Porsche Wet-Mode korzysta z czujników nawierzchni zamontowanych we wnękach przednich kół auta.
Czujniki rozpoznają rodzaj nawierzchni, wykrywają i mierzą grubość znajdującej się na niej warstwy wody. Zastosowanie czujnika ma zapobiegać utracie przyczepności spowodowanej poślizgiem na warstwie wody (aquaplaning).

Czujnik HELLA SHAKE jest czujnikiem drgań, a właściwie piezoelektrycznym mikrofonem o wysokiej czułości w wyselekcjonowanym paśmie dźwiękowym. Materiał piezoelektryczny wykrywa wibracje w paśmie dźwiękowym tworzone przez podrywane przez opony krople wody lub pył z drogi. Analiza drgań i parametrów odczytywanego dźwięku pozwala na określenie rodzaju nawierzchni i jej poziomu wilgotności.

Czujnik jest w stanie mierzyć w czasie rzeczywistym grubość warstwy wody pod kołami pojazdu.

Wykrywa warstwę o grubości od 0,1 mm nawet przy prędkości ruchu wynoszącej 200 km/h. Czujnik działa w zakresie temperatur od -40 do 90 stopni Celsjusza. Obudowa komory pomiarowej jest chroniona przez wodą i pyłem na poziomie IP 6K9K. Jeżeli pojazd wjeżdża na mokrą nawierzchnię sygnał z czujnika uruchamia ostrzeżenie dla kierowcy o konieczności wyboru trybu jazdy na mokrej nawierzchni, w systemie automatycznym dane z czujnika modelują parametry jazdy w celu zapobieżenia poślizgu na warstwie wody i utrzymaniu pełnej stabilności pojazdu.

Czujnik nawierzchni pomysłu firmy HELLA to kolejny krok rozwojowy aut autonomicznych. Dziś pojazdy „widzą” co się dzieje na drodze. Systemy wspomagania kierowcy są w stanie za pomocą radarów i kamer określić otoczenie w jakim pojazd się porusza, wykrywać i reagować na pojawiające się przeszkody czy innych użytkowników drogi. Czujnik nawierzchni wprowadza nowy „zmysł” do autonomicznej jazdy – „czucie”. Teraz systemy pojazdu będą w stanie rozpoznać i określić warunki przyczepności auta do drogi po której auto aktualnie się porusza.

Firma HELLA opracowała i wdrożyła do seryjnej produkcji czujnik nawierzchni w niespełna 24 miesiące dzięki funkcjonującej w działach konstrukcyjnych procedurze FastLine polegającej na równoległych pracach konstrukcyjnych, badawczych i technologicznych. Sygnał z czujnika o niewielkiej amplitudzie określa drogę suchą. Sygnał o wysokiej amplitudzie sygnalizuje drogę mokrą – czujnik wykrywa hałas i wibracje powodowane przez podrywane przez opony krople wody.

Napisz komentarz

Twój adres e-mailowy będzie niewidoczny Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do góry